
Veel early adopters en bedrijven met elektrische auto’s wilden graag uitstralen dat ze een stekkerauto reden. En als je EV eruitziet als elke andere BMW (of Nissan, of Toyota), gaat dat niet zo lekker. Dus ontwierpen autofabrikanten iets onderscheidends.
En onderscheidend waren ze – vaak met gemengd resultaat op de oogpijnmeter. Kijk maar naar de BMW i3 en de BMW i8. We hoeven je niet te vertellen welke de schoonheid is van de twee. En zo kunnen we nog wel meer EV’s bedenken waarvan we vrij zeker weten dat ze niet boven je bed hangen.
Goed, elektrische auto’s zijn meer geaccepteerd en bewegen zich weg van een ludieke levensstijlkeuze en naar een volwaardig alternatief voor de brandstofauto. Daarom komen autofabrikanten steeds vaker met EV’s die er gewoontjes uitzien. En simpelweg minder lelijk. Oh, en het liefst in de vorm van een SUV, want dat willen de mensen.
Bewijsstuk A (of D, er zijn inmiddels meer mooie EV’s te bedenken) is de nieuwe BMW Concept iX3. Daar kun je best mee thuiskomen, toch? Het is enkel wat lastig uitleggen waarom ie zulke enorme nieren heeft, als ze toch dichtzitten. Een verstopte neus, zullen we het maar noemen.
Met de BMW Concept iX3 demonstreert het merk ook de flexibiliteit van zijn platformen. In dit geval plaatst BMW haar eDrive-techniek, in alweer de vijfde generatie, op het onderstel van de X3. De elektromotor, transmissie en elektronica zitten in één component waarmee het gemakkelijk is over te zetten naar andere voertuigen.
Specificaties BMW Concept iX3
De enkele elektromotor produceert 270 pk. Volgens de nieuwe WLTP-testmethode kan de BMW Concept iX3 op één lading zo’n 400 kilometer rijden. Via een snellader is hij met een halfuurtje volgeladen. De productieversie komt waarschijnlijk in 2020.
Meer van TopGear


BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

BMW X3 M Performance heeft veel ///M’s, maar is geen ///M

BMW X3 30L is perfect voor Brinta-vaders en Havermout-moeders

Waarom de nieuwe BMW X3 geen elektrische iX3 krijgt

BMW iX3 facelift komt al na een halfjaar

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)
