
Veel early adopters en bedrijven met elektrische auto’s wilden graag uitstralen dat ze een stekkerauto reden. En als je EV eruitziet als elke andere BMW (of Nissan, of Toyota), gaat dat niet zo lekker. Dus ontwierpen autofabrikanten iets onderscheidends.
En onderscheidend waren ze – vaak met gemengd resultaat op de oogpijnmeter. Kijk maar naar de BMW i3 en de BMW i8. We hoeven je niet te vertellen welke de schoonheid is van de twee. En zo kunnen we nog wel meer EV’s bedenken waarvan we vrij zeker weten dat ze niet boven je bed hangen.
Goed, elektrische auto’s zijn meer geaccepteerd en bewegen zich weg van een ludieke levensstijlkeuze en naar een volwaardig alternatief voor de brandstofauto. Daarom komen autofabrikanten steeds vaker met EV’s die er gewoontjes uitzien. En simpelweg minder lelijk. Oh, en het liefst in de vorm van een SUV, want dat willen de mensen.
Bewijsstuk A (of D, er zijn inmiddels meer mooie EV’s te bedenken) is de nieuwe BMW Concept iX3. Daar kun je best mee thuiskomen, toch? Het is enkel wat lastig uitleggen waarom ie zulke enorme nieren heeft, als ze toch dichtzitten. Een verstopte neus, zullen we het maar noemen.
Met de BMW Concept iX3 demonstreert het merk ook de flexibiliteit van zijn platformen. In dit geval plaatst BMW haar eDrive-techniek, in alweer de vijfde generatie, op het onderstel van de X3. De elektromotor, transmissie en elektronica zitten in één component waarmee het gemakkelijk is over te zetten naar andere voertuigen.
Specificaties BMW Concept iX3
De enkele elektromotor produceert 270 pk. Volgens de nieuwe WLTP-testmethode kan de BMW Concept iX3 op één lading zo’n 400 kilometer rijden. Via een snellader is hij met een halfuurtje volgeladen. De productieversie komt waarschijnlijk in 2020.
Meer van TopGear


BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

BMW X3 M Performance heeft veel ///M’s, maar is geen ///M

BMW X3 30L is perfect voor Brinta-vaders en Havermout-moeders

Waarom de nieuwe BMW X3 geen elektrische iX3 krijgt

BMW iX3 facelift komt al na een halfjaar

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)
