Veel early adopters en bedrijven met elektrische auto’s wilden graag uitstralen dat ze een stekkerauto reden. En als je EV eruitziet als elke andere BMW (of Nissan, of Toyota), gaat dat niet zo lekker. Dus ontwierpen autofabrikanten iets onderscheidends.

En onderscheidend waren ze – vaak met gemengd resultaat op de oogpijnmeter. Kijk maar naar de BMW i3 en de BMW i8. We hoeven je niet te vertellen welke de schoonheid is van de twee. En zo kunnen we nog wel meer EV’s bedenken waarvan we vrij zeker weten dat ze niet boven je bed hangen.

Goed, elektrische auto’s zijn meer geaccepteerd en bewegen zich weg van een ludieke levensstijlkeuze en naar een volwaardig alternatief voor de brandstofauto. Daarom komen autofabrikanten steeds vaker met EV’s die er gewoontjes uitzien. En simpelweg minder lelijk. Oh, en het liefst in de vorm van een SUV, want dat willen de mensen.

Bewijsstuk A (of D, er zijn inmiddels meer mooie EV’s te bedenken) is de nieuwe BMW Concept iX3. Daar kun je best mee thuiskomen, toch? Het is enkel wat lastig uitleggen waarom ie zulke enorme nieren heeft, als ze toch dichtzitten. Een verstopte neus, zullen we het maar noemen.

Met de BMW Concept iX3 demonstreert het merk ook de flexibiliteit van zijn platformen. In dit geval plaatst BMW haar eDrive-techniek, in alweer de vijfde generatie, op het onderstel van de X3. De elektromotor, transmissie en elektronica zitten in één component waarmee het gemakkelijk is over te zetten naar andere voertuigen.

Specificaties BMW Concept iX3

De enkele elektromotor produceert 270 pk. Volgens de nieuwe WLTP-testmethode kan de BMW Concept iX3 op één lading zo’n 400 kilometer rijden. Via een snellader is hij met een halfuurtje volgeladen. De productieversie komt waarschijnlijk in 2020.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)