
Eerder deze week ging het bericht rond dat de elektrische M3 al een naam heeft gekregen. Er was een patent gevonden waarin BMW de naam ‘iM3’ had veiliggesteld. De baas van BMW M sprak dinsdagavond op het gala van de TopGear Awards en haalde daar het gerucht onderuit. Sterker nog, volgens Frank van Meel komt er nooit een M-auto met een ‘i’ in de naam.
Van Meel wordt gevraagd of er een opvolger van de BMW i8 in productie is (en waarom hij die niet iM1 of Mi noemen?). Van Meel: ‘Nee, dat zou een Mission Impossible [hah!] zijn. Eigenlijk gaan we nooit een i gebruiken bij een M, ook al zou hij elektrisch zijn.’ Het maakt Van Meel niet uit wat voor motor de M3 heeft, zijn naam blijft M3.
‘Omdat een M3 een viercilinder, zescilinder, achtcilinder, atmosferische motor en turbomotor had. Nu heeft ie zelfs een xDrive, maar het blijft altijd een M3’, zegt Van Meel. Waarom heet ie dan geen BMW iM3? ‘Dus als we ooit zoiets gaan doen, zal het altijd een M heten zonder een i. Omdat dat gewoon de technologie is en M gaat niet over technologie. Het gaat over een belofte, het gaat over motorsport, het gaat over emotie. Het gaat niet over de aandrijflijn’, zegt de BMW-topman.
Komt er een elektrische opvolger van de i8?
Over een nieuwe BMW supercar zijn Van Meel en zijn team ‘altijd aan het dromen’, maar voor de komende tijd komt er nog geen nieuwe supercar. ‘Het zit in onze harten, het zit in onze gedachten. Als autojongens en automeisjes zijn we altijd aan het denken en proberen we dit soort auto’s uit, maar ik kan geen ja tegen je zeggen’, vertelt Van Meel.
De BMW M-baas vertelt ook nog even over het ontstaan van de M3 Touring die na lang wachten dit jaar eindelijk verscheen: ‘Ik [zou willen dat] ik je een romantisch verhaal zou kunnen vertellen over hoe het is gebeurd, maar eigenlijk kwam het van het team zelf af. Zij zeiden ”ik denk dat het tijd is, we kunnen een Touring maken die cool is en rijdt als een M3”, maar die elke dag te gebruiken is voor alle klanten.’

Hij vervolgt: ‘En eigenlijk zou ie niet teveel moeten kosten en ik denk dat de markt vrij groot is. Zodra dat gebeurde, was iedereen blij. En je ziet hoe de auto het doet op de markt. De volgende stap om te zeggen ”Waarom maken we ook niet een grotere?” was best duidelijk en gemakkelijker toen.’ Ook wij kunnen niet wachten tot de nieuwe M5 Touring er is.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

BMW M2 vs BMW M3 Touring review: Welke pretmachine moet je kiezen?

Tuner gaat de BMW M3 E46 met wat koolstofvezel ombouwen tot CSL

De volgende BMW M3 wordt volledig elektrisch, maar krijgt ook een benzineversie

De 17 bruutste uitvoeringen van de BMW M3/M4

Een BMW M3 is goedkoper dan een Suzuki Baleno

De raarste pick-ups op een rij (met BMW M3!)

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Het kan straks verboden zijn om carbon op jouw auto te hebben in de EU
