
Eerder deze week ging het bericht rond dat de elektrische M3 al een naam heeft gekregen. Er was een patent gevonden waarin BMW de naam ‘iM3’ had veiliggesteld. De baas van BMW M sprak dinsdagavond op het gala van de TopGear Awards en haalde daar het gerucht onderuit. Sterker nog, volgens Frank van Meel komt er nooit een M-auto met een ‘i’ in de naam.
Van Meel wordt gevraagd of er een opvolger van de BMW i8 in productie is (en waarom hij die niet iM1 of Mi noemen?). Van Meel: ‘Nee, dat zou een Mission Impossible [hah!] zijn. Eigenlijk gaan we nooit een i gebruiken bij een M, ook al zou hij elektrisch zijn.’ Het maakt Van Meel niet uit wat voor motor de M3 heeft, zijn naam blijft M3.
‘Omdat een M3 een viercilinder, zescilinder, achtcilinder, atmosferische motor en turbomotor had. Nu heeft ie zelfs een xDrive, maar het blijft altijd een M3’, zegt Van Meel. Waarom heet ie dan geen BMW iM3? ‘Dus als we ooit zoiets gaan doen, zal het altijd een M heten zonder een i. Omdat dat gewoon de technologie is en M gaat niet over technologie. Het gaat over een belofte, het gaat over motorsport, het gaat over emotie. Het gaat niet over de aandrijflijn’, zegt de BMW-topman.
Komt er een elektrische opvolger van de i8?
Over een nieuwe BMW supercar zijn Van Meel en zijn team ‘altijd aan het dromen’, maar voor de komende tijd komt er nog geen nieuwe supercar. ‘Het zit in onze harten, het zit in onze gedachten. Als autojongens en automeisjes zijn we altijd aan het denken en proberen we dit soort auto’s uit, maar ik kan geen ja tegen je zeggen’, vertelt Van Meel.
De BMW M-baas vertelt ook nog even over het ontstaan van de M3 Touring die na lang wachten dit jaar eindelijk verscheen: ‘Ik [zou willen dat] ik je een romantisch verhaal zou kunnen vertellen over hoe het is gebeurd, maar eigenlijk kwam het van het team zelf af. Zij zeiden ”ik denk dat het tijd is, we kunnen een Touring maken die cool is en rijdt als een M3”, maar die elke dag te gebruiken is voor alle klanten.’

Hij vervolgt: ‘En eigenlijk zou ie niet teveel moeten kosten en ik denk dat de markt vrij groot is. Zodra dat gebeurde, was iedereen blij. En je ziet hoe de auto het doet op de markt. De volgende stap om te zeggen ”Waarom maken we ook niet een grotere?” was best duidelijk en gemakkelijker toen.’ Ook wij kunnen niet wachten tot de nieuwe M5 Touring er is.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Deze opgeleukte BMW M340i heeft een fraaiere neus dan de M3 én meer koppel

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

BMW M2 vs BMW M3 Touring review: Welke pretmachine moet je kiezen?

Tuner gaat de BMW M3 E46 met wat koolstofvezel ombouwen tot CSL

De volgende BMW M3 wordt volledig elektrisch, maar krijgt ook een benzineversie

De 17 bruutste uitvoeringen van de BMW M3/M4

Een BMW M3 is goedkoper dan een Suzuki Baleno

De raarste pick-ups op een rij (met BMW M3!)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken
