Het ontwikkelen van de i8 Roadster kostte BMW een hoop moeite, omdat de autofabrikant nooit van plan was om een dakloze versie van de hybride-sportauto te maken. Dan moet je plots rekening houden met luchtstromen en torsiestijfheden. Goed, het is ze uiteindelijk gelukt en de ingenieurs kunnen trots kijken hoe hun creatie de aankomende jaren uit de showrooms vliegt. Eh, nou, niet dus, want de productie van de BMW i8 loopt op z’n einde. Ook die van de i8 Roadster.

De BMW i8 is al sinds 2014 op de markt en stopt na een respectabele looptijd van zes jaar. De i8 Roadster verscheen pas aan het einde van 2018 en staat pas zo’n anderhalf jaar in de showrooms. In april trekt het merk de stekker uit de productielijn van de hybride sportauto, zo bevestigt BMW aan Jalopnik en Autocar. Daarmee blijven er bar weinig sierlijke modellen over in het aanbod van BMW, op de 5-serie en 8-serie na. Want ook de BMW M4 loopt op z’n tandvlees.

Het is een wat malle, maar gouden combinatie, die driecilinder met zijn elektrische maatje. Met 231 pk zit ie niet direct om power verlegen. Doe daar 143 elektro-pk’s bij (12 meer dan voorheen) en je begrijpt dat vermogen nooit het probleem van de BMW i8 Roadster kan zijn. 0-100 doet de i8 in 4,4 seconden (+0,2 voor de Roadster) en de top is 250 km/u.

We zullen hem missen, de BMW i8. Al is er een klein lichtpuntje in de vorm van een M-supercar met 600 pk, maar die is er voorlopig nog niet.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)