BMW M135i en 114i: extremen (video)

Na een jaartje tegen de nieuwe vijfdeurs 1-serie aangekeken te hebben, vond BMW het tijd om het gamma uit te breiden. Dat deden ze niet alleen met een driedeurs versie, maar ook met een nieuwe topper. En een nieuwe instapper.

Laten we onderaan beginnen: kersvers en CO2-arm is de BMW 114i, met aan boord de 1,6-liter turbomotor uit de 116i, maar dan met slechts 102 pk. Da’s twintig pk minder dan dezelfde 1.6 in de Mini Cooper zónder turbo levert, wat best raar is, maar er zal vast een ander voordeel aan kleven. Iets met zuinigheid misschien: zo verbruikt de 114i gemiddeld slechts 5,5 l/100 km aan peut en stoot ie 129 g/km aan CO2 uit.

Nieuw in de BMW M Performance-lijn – auto’s die de M-divisie niet zelf heeft voortgebracht, maar waaraan ze wel een beetje gesleuteld hebben – is de M135i. De 3,0-liter turbo-zescilinder levert in dit bommetje een niet misselijke 320 pk en 450 Nm. En of dat snel is: van 0 naar 100 km/u gaat de M135i in 5,1 seconden, of zelfs nog twee tienden vlotter als je voor de automaat kiest. Word je doorgaans een beetje bang als er een bocht aan komt, dan zou je deze rappe Einser ook met xDrive-vierwielaandrijving kunnen bestellen; een optie die vanaf nu ook voor de 120d beschikbaar is.

De nieuwe eentjes staan vanaf het najaar bij de dealer. Voor 24.990 euro heb je al een driedeurs 114i te pakken, die in Nederland goed is (en blijft) voor 20 procent bijtelling.

Speciaal voor jullie heeft BMW ook nog even een spannende nagelbijtvideo opgenomen tussen een stel containers, met daarachter de interessante boodschap ‘it is it’. M135i, we vinden je nu al leuk.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken