BMW M135i xDrive: 1e rij-indruk

De nieuwe BMW 1-serie is plots voorwielaangedreven. Rampzalig? Of niet zo erg?

BMW M135i xDrive 2019
BMW M135i xDrive 2019
BMW M135i xDrive 2019
BMW M135i xDrive 2019
BMW M135i xDrive 2019 front
BMW M135i xDrive 2019 logo badge
BMW M135i xDrive 2019 velg
BMW M135i xDrive 2019 interieur dashboard stuur
BMW M135i xDrive 2019 interieur dashboard
BMW M135i xDrive 2019 motor
BMW M135i xDrive 2019
BMW M135i xDrive 2019
BMW M135i xDrive 2019
BMW M135i xDrive 2019
BMW M135i xDrive 2019 front
BMW M135i xDrive 2019 logo badge
BMW M135i xDrive 2019 velg
BMW M135i xDrive 2019 interieur dashboard stuur
BMW M135i xDrive 2019 interieur dashboard
BMW M135i xDrive 2019 motor

TopGear stapt net uit de nieuwe BMW 1-serie – de BMW M135i xDrive, om precies te zijn. In ons nieuwe nummer (vanaf 18 juli in de winkel) lees je het complete testverslag; hier alvast de highlights.

Testobject: BMW 1-serie
Uitvoering: M135i xDrive
Locatie: München en omgeving
Weersomstandigheden: 25 graden en zon

Nou, val eens met de deur in huis…

Ja ja, het onvermijdelijke is gebeurd: de nieuwe BMW 1-serie heeft voorwielaandrijving. BMW ging overstag omdat de meeste mensen toch niet wisten op welke wielen hun auto werd aangedreven, maar wel meer interieurruimte wensten. (En het scheelt een hoop ontwikkelingskosten, ook mooi meegenomen.)

Moord, brand, heiligschennis, etc.

En we zullen je nog eens iets vertellen. Doordat de motor nu dwars in plaats van in de lengte is geplaatst, komt er ook al geen zes-in-lijn meer in de nieuwe BMW 1-serie te liggen. Ja, het unieke karakter van de kleine Bimmer erodeert zo wel erg snel…

Lekker dan. De zoveelste doorsnee hatchback

Het ligt iets genuanceerder. Ze weten in München namelijk wel iets af van de dynamiek van autorijden. En dus hebben ze gezorgd dat hun nieuwe kleintje, ook met voorwielaandrijving, behoorlijk goed stuurt. Technologie die sneller en daarmee effectiever is dan gewone tractie- en stabiliteitscontrole zorgt dat onderstuur wordt tegengegaan. En mocht je de achterwielen er toch bij willen betrekken, dan kun je altijd nog kiezen voor een 1-serie met xDrive.

Zoals de BMW M135i xDrive op de foto’s?

Inderdaad. Z’n 2.0 turbo-viercilinder met 306 pk maakt ‘m iets minder krachtig dan de oude M140i, maar zet ‘m recht tegenover auto’s als de Golf R en A 35. Hij doet 0 naar 100 km/u in 4,8 seconden en is giftig in z’n respons, maar hij is geen ploppend en knetterend psychopaatje. Z’n geluid is eerder wat donker en brommend, en z’n weggedrag zo ontzettend solide dat je nooit echt het idee hebt dat je iets geks aan het doen bent. Dat laatste, hoe knap het ook is, vinden wij stiekem best jammer. Al met al is de BMW M135i een ontzettend effectief instrument om hard te gaan, maar of wij z’n voorganger voor ‘m zouden verruilen?

Kan ik nog uit andere motoren kiezen?

Ja: vanaf de verkoopstart in september zijn er ook een 116d, 118d, 120d xDrive en 118i te krijgen. Meer versies volgen later. De Nederlandse prijzen (vooralsnog onder voorbehoud) beginnen bij net geen 34.000 euro voor de 118i. De M135i xDrive is er vanaf 60.766 euro.

Lees de volledige rijtest van de nieuwe BMW M135i xDrive in TopGear Magazine 170, vanaf 18 juli in de winkel!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws