Nieuwe BMW 1-serie: met voorwielaandrijving

Hooivorken gereed, puristen?

Foto('s): BMWBMW M135i
Foto('s): BMWBMW M135i achterkant
Foto('s): BMWBMW M135i
Foto('s): BMWBMW M135i
Foto('s): BMWBMW M135i en BMW 118
Foto('s): BMWBMW M135i en BMW 118
Foto('s): BMWBMW M135i en BMW 118
Foto('s): BMWBMW M135i
Foto('s): BMWBMW M135i interieur
Foto('s): BMWBMW M135i interieur
Foto('s): BMWBMW M135i grille
Foto('s): BMWBMW M135i
Foto('s): BMWBMW M135i motor 2.0
Foto('s): BMWBMW M135i
BMW M135i
BMW M135i achterkant
BMW M135i
BMW M135i
BMW M135i en BMW 118
BMW M135i en BMW 118
BMW M135i en BMW 118
BMW M135i
BMW M135i interieur
BMW M135i interieur
BMW M135i grille
BMW M135i
BMW M135i motor 2.0
BMW M135i

‘De meeste klanten kunnen voor- en achterwielaandrijving niet onderscheiden’, vertelde BMW aan TopGear bij onze eerste kennismaking met de nieuwe BMW 1-serie. Dus, na 15 jaar, is de 1-serie niet meer de unieke achterwielaangedreven hatchback. Hij leverde zijn USP in voor meer interieurruimte, want dat is wat de mensen willen.

De nieuwe BMW 1-serie dijde iets uit naar alle kanten en is nu meer geproportioneerd als de Volkswagen Golf en de Mercedes A-klasse. Inzittenden hebben op elke plek meer ruimte en de bagageruimte is 20 liter groter (totaal: 380/1.200 liter) dan de vorige 1-serie en de achterklep is nu elektrisch – een absolute noodzakelijkheid op een kleine hatchback.

Dus, helemaal geen achterwielaandrijving?

Nou, ook. Bovenaan de prijslijsten staan de BMW 118i, 116d en 118d met voorwielaandrijving. De eerste twee hiervan zijn driecilinders. Wil je flappen laten fladderen, dan ga je voor de BMW 120d xDrive of de M135i xDrive die beide vierwielaandrijving hebben. Zescilinders zijn er voorlopig niet voor de nieuw BMW 1-serie.

Specificaties BMW M135i

De BMW M135i herbergt een 2,0-liter viercilindermotor met twee turbo’s en een vermogen van 306 pk en 450 Nm koppel. Tussen de voorwielen plaatste BMW een Torsen-sperdifferentieel zodat het vermogen goed op de weg komt. Met het M Performance Pack schiet de BMW M135i in 4,7 seconden naar de 100 km/u. Zonder in 4,8 seconden. De topsnelheid ligt op 250 km/u.

De BMW 1-serie is helemaal connected. Het schakelgedrag van de slimme automatische transmissie is afhankelijk van waar je rijdt en de Park Assistent kiest alvast een parkeerplek uit. De digitale assistent is je gesprekspartner in de hatchback. Oh, en een sleutel heb je niet meer nodig, als je een telefoon met Android 8.0 of hoger hebt, kun je die gebruiken.

Wanneer komt de BMW 1-serie?

Wil je de BMW 1-serie als eerst zien, ga dan 25, 26 of 27 juni naar BMW Welt in München, want daar staat ie. Heb je een pietsje meer geduld, dan staat de Einser een paar dagen later in de showrooms in Nederland. Prijzen van de nieuwe BMW volgen snel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws