Auto’s worden duurder. Dat is een gegeven. Daarnaast zien we ook dat er telkens minder goedkope auto’s zijn. Zo is het A-segment (Volkswagen Up en dergelijke) bijna weggevaagd, op een paar uitzonderingen als de Kia Picanto na. Het B-segment (VW Polo) wordt ook in rap tempo kleiner, evergreens als de Fiesta en Punto zijn er niet meer. En in het C-segment (VW Golf en dergelijke) is er iets geks aan de hand, daar is de duurste auto in het segment een groot succes.

Het gaat in dit geval om de duurste uitvoering van de BMW 2-serie Coupé. Die auto is strikt genomen een C-segmentauto, net als de Volkswagen Golf. De BMW 1-serie, 2-serie Active Tourer en 2-serie Gran Coupé staan allemaal op hetzelfde platform. Met de 2-serie Coupé is iets raars aan de hand, want die maakt gebruik van een ingekort platform van de 3-serie. Daarom kun je de 2-serie krijgen met een zescilinder en achterwielaandrijving.

De hoge prijs houdt niemand tegen: de BMW M2 CS is een succes

Niet alleen de techniek lijkt op die van de 3-serie, de prijzen ook. Toch is dat geen belemmering voor veel klanten. Dat laat Sylvia Neubauer weten aan BMW Blog. Zij is de Vice President of Customer, Brand, and Sales en we gaan er derhalve vanuit dat zij een goede kijk op de zaken heeft. Sterker nog, er is dermate veel vraag naar de duurste BMW M2, dat BMW de productie gaat verhogen. Er komen meer productieslots beschikbaar dan gepland.

De CS-modellen van BMW M kennen traditiegetrouw een korte productierun. Meestal worden ze slechts één modeljaar geproduceerd. Omdat de vraag in de VS, Duitsland en China zo groot is, verhogen ze de capaciteit, want de productierun blijft gewoon een jaar. Overigens betekent dit niet dat de BMW M2 CS net zoveel succes zal hebben als een Golf. De schatting is ongeveer 2.000 exemplaren, wat veel is voor het type auto, gezien het bijbehorende prijskaartje. Van de Golf worden er dit jaar 250.000 stuks gemaakt.

Wat kost ie dan in Nederland dan eigenlijk?

De BMW M2 kost in Nederland 28.000 euro. Daarboven zit dan dus de M2 CS (dat betekent Competition Sport). Die kost kaal 166.700 euro. Bestel je de dikste opties mee, zoals Velvet Blue-metallic lak, bronskleurige velgen met semislick-banden, keramische remschijven, stuurwielverwarming en nog wat dingetjes, kom je uit op 188.277,20 euro. Daarmee is het verreweg de duurste auto in de Golf-klasse.

Lees ook: Deze nieuwe BMW M2 heeft een Nederlands tintje

Ook de snelste, overigens. De BMW M2 CS heeft een 3,0-litermotor met twee turbo’s, goed voor 530 pk en 650 Nm. Er zijn vrachtwagens die het minder vermogen moeten doen. De M2 CS accelereert in 3,8 seconden van 0-100 km/u en haalt een topsnelheid van 280 km/u. De productie start in augustus dit jaar en zal in productie blijven tot juli 2026.

Geef een reactie

(verplicht)