BMW M2 maakt gehakt. Van alles

Kijk eens wat voor lekkers BMW nou weer heeft neergezet! Dit dikke monstertje is de M2, de auto die zijn uiterste best doet alles wat ook maar enige pretentie heeft in het hot hatch-segment (en eromheen) tot moes te stampen. En daar visueel alvast aardig in slaagt..!

Het is een moddervet kereltje geworden, die M2 – in de uiterst positieve zin des woords. Een front dat wegen, voorliggers en bochten opvreet alsof het smarties zijn, een paar paar heupen waarvan Kim Kardashian stilletjes in een hoekje gaat zitten snikken en een dubbel-dubbelloops kont die je, als ie je eenmaal voorbijgeblaft is, nog wel even bij zal blijven. Ja, wij vinden 'm nu al leuk, die M2.

Je wilt cijfertjes? Krijg je cijfertjes. Naar 100 km/u knalt meneer M2 in in 4,3 seconden, als je tenminste de optionele M-automaat met dubbele koppeling hebt gekozen. Wat ouderwetser ingestelde handbakfanaten komen ook aan hun trekken, maar doen er 0,2 seconden langer over – als ze verdomd goed schakelen, dat is. De top is afgeregeld op 250 km/u, maar kan naar 270 km/u met het bij te betalen M Driver's Package. 

Dat alles is mogelijk dankzij een (wat anders?) drieliter zes-in-lijn, die er niet minder dan 370 pk uitknalt. Inderdaad nét iets meer dan de Audi RS3 en net iets minder dan de Mercedes A AMG, wat aangeeft dat BMW geen zin heeft in een pk-race maar er op vertrouwt dat de rij-eigenschappen van de M2 de doorslag gaan geven. De trekkracht bedraagt trouwens 465 Nm, al kan dat in korte overboost-periodes zomaar oplopen tot 500 Nm.

Om dat rijplezier te vehogen is de M2 voorzien van een elektronisch sperdifferentieel dat Active M Differential heet, en ervoor zorgt dat je met name in bochten niet alleen maar banden aan het oproken bent.  Tenzij je dat wilt natuurlijk, dan is er nog zoiets als de M Dynamic Mode – een optie die driften best leuk vindt, maar dat wel onder controle houdt.

De M2 staat standaard op 19"-M-wielen, en is vanbinnen voorzien van bakken alcantara en M-logo's. Hij weegt 1.495 kilo, minder (nou ja, 35 kilo) dan de M235i waarmee het ook al zo heerlijk spelen was. Maar! Omdat grote hoeveelheden onderdelen rechtstreeks van grote broer M3/M4 komen (remmen, voor- en achteras, versnellingsbak) kon dit nog wel eens de auto zijn die laatstgenoemden min of meer overbodig maakt. Wij willen 'm. En wel nu.
 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken