
De 30ste verjaardag is er een die veel mensen graag stilletjes voorbij laten gaan. BMW gelukkig niet, daar vieren ze de verjaardag van de M3 door er een kek kleurtje op te smeren en een lading badges op te dumpen.
Oude kleuren op nieuwe modellen doen het vaak goed en dat is bij deze powersedan geen uitzondering. De kleur Macao Blue metallic was destijds een optie op de oer-M3 en siert nu de jubileumuitvoering. De legendarische kleur Dakar Yellow van de E36 had ook niet misstaan, wat ons betreft. Het feestinterieur komt minder goed uit de verf. De stoelen komen van de faillissementverkoop van de Halfords en hebben een lelijk borduursel op de hoofdsteunen. Verder kom je de 30-badges tegen op het dashboard, de gordels, de dorpels en de voorschermen.
In de basis is de 30 Jahre Edition een M3 met Competition Package en daarom heeft ie 450 pk. De Dreier knalt daarmee in 4 seconden van 0 naar 100 km/u. Ja, de M3 is ver gekomen sinds de viercilinder met 200 pk uit 1986. Al was de E30 ook niet langzaam te noemen met een topsnelheid van 235 km/u.
BMW verdeelt wereldwijd vijfhonderd exemplaren van de M3 30 Jahre Edition. Tien daarvan komen deze zomer naar Nederland, dertig jaar nadat de eerste koopovereenkomst voor een BMW M3 werd ondertekend. De prijs wordt nog bekend gemaakt.
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

BMW M2 vs BMW M3 Touring review: Welke pretmachine moet je kiezen?

BMW M-baas bevestigt: ‘Er komt nooit een elektrische M3 met de naam iM3’

Tuner gaat de BMW M3 E46 met wat koolstofvezel ombouwen tot CSL

De volgende BMW M3 wordt volledig elektrisch, maar krijgt ook een benzineversie

De 17 bruutste uitvoeringen van de BMW M3/M4

Een BMW M3 is goedkoper dan een Suzuki Baleno

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal
