
De 30ste verjaardag is er een die veel mensen graag stilletjes voorbij laten gaan. BMW gelukkig niet, daar vieren ze de verjaardag van de M3 door er een kek kleurtje op te smeren en een lading badges op te dumpen.
Oude kleuren op nieuwe modellen doen het vaak goed en dat is bij deze powersedan geen uitzondering. De kleur Macao Blue metallic was destijds een optie op de oer-M3 en siert nu de jubileumuitvoering. De legendarische kleur Dakar Yellow van de E36 had ook niet misstaan, wat ons betreft. Het feestinterieur komt minder goed uit de verf. De stoelen komen van de faillissementverkoop van de Halfords en hebben een lelijk borduursel op de hoofdsteunen. Verder kom je de 30-badges tegen op het dashboard, de gordels, de dorpels en de voorschermen.
In de basis is de 30 Jahre Edition een M3 met Competition Package en daarom heeft ie 450 pk. De Dreier knalt daarmee in 4 seconden van 0 naar 100 km/u. Ja, de M3 is ver gekomen sinds de viercilinder met 200 pk uit 1986. Al was de E30 ook niet langzaam te noemen met een topsnelheid van 235 km/u.
BMW verdeelt wereldwijd vijfhonderd exemplaren van de M3 30 Jahre Edition. Tien daarvan komen deze zomer naar Nederland, dertig jaar nadat de eerste koopovereenkomst voor een BMW M3 werd ondertekend. De prijs wordt nog bekend gemaakt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

BMW M2 vs BMW M3 Touring review: Welke pretmachine moet je kiezen?

BMW M-baas bevestigt: ‘Er komt nooit een elektrische M3 met de naam iM3’

Tuner gaat de BMW M3 E46 met wat koolstofvezel ombouwen tot CSL

De volgende BMW M3 wordt volledig elektrisch, maar krijgt ook een benzineversie

De 17 bruutste uitvoeringen van de BMW M3/M4

Een BMW M3 is goedkoper dan een Suzuki Baleno

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
