Eerst deed BMW heel erg weinig met hun M-modellen en stationwagons, nu hebben de Duitsers de smaak te pakken. De M3 Touring en M5 Touring zijn een succes en vandaag breiden ze dat uit met nóg een model in de vorm van de BMW M3 CS Touring. Dat is een extra heftige versie van de gewone M3 Touring met minder gewicht, meer vermogen, meer uiterlijke verfraaiingen en een veel hoger prijskaartje. Het is voor het eerst dat we een CS-badge zien op een stationwagonmodel.
CS stond ooit voor ‘coupé sport’, maar sinds de letters CS ook op sedanversies van de M3 en M5 hebben gestaan, kijken we nergens meer van op. Het is niet zomaar een iets snellere variant, er zijn enorm veel (bescheiden) aanpassingen die moeten leiden tot een zeer spectaculaire, capabele en gewilde auto. Ja, dat laatste speelt ook mee, want de CS-uitvoeringen zijn doorgaans uitstekende investeringen. BMW bouwt de CS-modellen vaak slechts een korte periode in bescheiden aantallen (tegen een hoge prijs).
Recept van de BMW M3 CS Touring
Een belangrijk onderdeel van het CS-recept is dat de auto sterker én lichter is, terwijl je meer hardware aan boord hebt. In dit geval is erg veel gebruikt gemaakt van koolstofvezel. De luchtinlaten aan de voorzijde, spiegelkappen, motorkap, sideskirts en diffusor aan de achterzijde zijn allemaal van het dure goedje, dat sommigen gewoon ‘peperduur‘ noemen. In het interieur zijn er carbon kuipstoelen, schakelflippers aan het stuur en sierlijsten. Het is niet alleen lichter, maar BMW vindt het kennelijk ook gewoon fraai.
Bijzonder is het weglaten van de middenarmsteun. Alsof je op je patatje oorlog geen uitjes krijgt, om calorieën te besparen. Het is niet nieuw overigens, ook op de M3 CS en M4 CS was het niet aanwezig. Uiteindelijk hebben alle gewichtsbesparingen geleid tot een reductie van maar 15 kilo, waardoor de M3 Touring een leeggewicht heeft van 1.850 kilo. Het kan overigens nog lichter als je de keramische remschijven selecteert. Die zijn gek genoeg niet standaard op de M3 CS Touring.
Ook voor de aluminium veerpootbrug moet worden bijbetaald. De bronzen gesmede wielen (voor 19 inch en 20 inch achter) zijn dan weer wel standaard. Sowieso is bijna alles standaard wat een optie is voor de gewone M3 Touring wat een optie is voor de gewone M3 Touring. Gek genoeg is het bagageruimtepakket niet standaard, terwijl dat met deze versie – die zelfs drift op de persfoto’s – juist handig zou zijn om alles vast te kunnen zetten.
De honden zullen er niet blij mee zijn
Er is ook meer vermogen. De M3 Competition heeft 530 pk en 600 Nm, de M3 CS Touring heeft 551 pk en 650 Nm. De prestaties zijn flitsend tee noemen. Van 0-100 km/u accelereren duurt slechts 3,5 seconden. De 0-200 km/u-sprint is in 11,7 seconden achter de rug. Daarmee is het een van de snelste stationwagons van dit moment. De topsnelheid is begrensd op 300 km/u. Kortom, je Hollandse Smoushond en Golden Retriever zullen niet weten wat ze overkomt als ze achterin zitten.
Lees ook: BMW M3 verliest kenmerkende ‘angel eyes’, krijgt extra vermogen terug
Uiteraard heeft zo’n heftige auto een heftige prijs, de BMW M3 CS Touring kost 213.041 euro. Dat is een hele hoop geld, want de standaard M3 Touring kost 160.917 euro. Sterker nog, met die prijs is het de duurste stationwagon in Nederland met benzinemotor. Alleen de Porsche Taycan Sport Turismo Turbo S (220.600 euro) is nog duurder, maar die EV is een totaal andere auto. De productie start in maart 2025 en stopt in februari 2026, dus wees er snel bij.
EC Dubost heeft op 30 januari 2025 geschreven:
Indrukwekkend speelgoed. Voorkant toont weliswaar iets te druk.
Snotverdikkie heeft op 30 januari 2025 geschreven:
Lekker artikeltje weer Wan-Jillem, pepervol met fouten. Controleer je ze weleens voordat je ze op de site smeert?