Wie aanstoot nam aan de beschermrandjes van de Taycan Cross Turismo, maar wel prijs stelde op de extra ruimte en/of die heerlijk wulpse daklijn, wordt nu op de wenken bediend. Porsche introduceerde de Taycan Sport Turismo in eerste instantie als GTS. Nu gooien ze de rest van de uitvoeringen ertegenaan, van de achterwielaandrijver met enkele motor tot de achterlijk snelle Turbo S. We krijgen de sleutels toegeworpen van de Porsche Taycan Turbo Sport Turismo (niet-S), de uitvoering die doorgaans een beetje wordt vergeten, en gaan op pad in het Oostenrijkse winterlandschap.

Toegegeven, dwars gaan in de sneeuw zegt doorgaans niet bijster veel over de toegevoegde waarde van een stationwagen ten opzichte van een sedan. Al is het wel een stuk leuker dan kijken hoeveel extra matroesjkakoffertjes je achterin kunt proppen. Zou je ons geloven als we je zeiden dat het subtiele extra gewicht op de achteras zorgt dat de auto net even makkelijker te plaatsen is als je op snelheid en momentum een bocht door probeert te driften? Nee, precies. Gezever dus – maar neem gerust van ons aan dat de Taycan onverminderd fantastisch is om te rijden. Met of zonder rugzakje.

De Porsche Taycan Turbo Sport Turismo valt niet tegen

De moeiteloze en onmiddellijk aanwezige kracht overweldigt zelfs de meest doorgewinterde supercarbestuurder. De Porsche Taycan Turbo Sport Turismo is even sterk als de Turbo S, tot de boel in overboost gaat wanneer je launchcontrol toepast: dan draait de motor op de vooras van de S op twee keer zoveel volt en is er een extra 81 pk en 200 Nm voorhanden. Betekent dat dat je met de ‘gewone’ Turbo onderbedeeld bent? Haha, hou op. Niemand zal beweren dat deze mate van performance ‘tegenvalt’.

Helemaal als je het prijsverschil van 34.000 euro in je achterhoofd houdt. Daarvoor krijg je bij de S natuurlijk nog wel wat meer dan alleen die sterkere voormotor. Keramische remmen bijvoorbeeld, uitgebreider verstelbare stoelen, en vooral ook de opscheprechten van dat extra lettertje op je kofferklep. Maar meer prestaties dan deze Turbo biedt, heb je sowieso niet nodig – hij is al absoluut onaards.

Je voelt het koppel verdeeld worden

In de sneeuw voelen we de koppelverdeling in een fractie van een seconde verschuiven wanneer de grip wegglipt. Met enkele rake millimeterbewegingen van je voet bepaal je of je sierlijk de bocht door veegt of roemloos eindigt in de witte wand. Hij is zo controleerbaar en laat zich zo intuïtief besturen dat je bijna zou vergeten dat ie 2.400 kilo weegt. Tot je bergaf gaat en moet remmen, natuurlijk. Het blijft een godswonder dat een grote, zware EV als deze zich zo dartel en elegant kan gedragen.

Als bestuurder ben je steeds weer diepgelukkig wanneer je met z’n instellingen speelt en meteen de interactieve bonus incasseert van zwaardere besturing of lager ingestelde luchtvering. Relaxt en stil cruisen doet de Porsche Taycan Turbo Sport Turismo als de beste, voetzoekerig stuiven en jagen ook, en zelfs in duf dagelijks randstadverkeer pluk je de vruchten van die veelzijdigheid. Achterpassagiers zullen de 47 millimeter extra hoofdruimte ten opzichte van de sedan op prijs stellen, en je hondje de open bagageruimte. Al durven we niet voor z’n gemoedstoestand in te staan wanneer je doet wat wij deden en een lege, lollige weg tot je persoonlijke rallyparcours maakt. Boink, woef, boink, au.

Specificaties Porsche Taycan Turbo Sport Turismo (2022)


Motor
2 elektromotoren
680 pk
850 Nm
93,4 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
2v (achter)
Prestaties
0-100 km/u in 3,2 s
top 260 km/u
Verbruik (gemiddeld)
20,9 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
491 km (WLTP)
Laadtijd
9 uur bij 11 kW
22,5 min. bij 270 kW (5-80%)
Afmetingen
4.963 x 1.966 x 1.391 mm (l x b x h)
2.900 mm (wielbasis)
2.405 kg
84 + 405 / 1.171 l (bagage)
Prijzen
€ 158.800 (NL)
€ 157.979 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)