Het lijkt erop dat we een beetje op een kantelpunt zitten. De tijden van enorm dikke benzinemotoren ligt achter ons en elektrisch is de toekomst. In veel gedeeltes van de markt gebeurt dat al en gaat dat prima, maar bij de duurdere auto’s werkt het nog niet helemaal. Er komt natuurlijk ook een stukje emotie bij kijken. En ook al geef je een elektrische auto 800 pk, dan nog is de rijbeleving veelal een beetje ‘meh’. Voor de mensen die twijfelen gaat BMW jou de keuze geven: een M3 op benzine of een elektrische M3.

Nu was dat al een publiek geheim, maar aan TopGear (hé, dat zijn wij) bevestigt Herr Dr. Mike Reichelt  dat er straks keuze is uit twee soorten M3’s. De ene zal elektrisch zijn en meer dan 700 pk krijgen, die over alle vier de wielen worden uitgesmeerd. Dankzij een 800 volt-accu kun je deze lekker snel laden als je de hooligan bent wezen uithangen op de Autobahn. Dus één Kaiserbrötchen mit Bockwurst und Senf en je kan weer door.

Keuze qua motor voor de nieuwe BMW M3

Maar hoe zit het dan met de benzinemotor? De consensus was (some say…) dat de 3,0-liter zescilinder motor uit de huidige M3 overgeheveld zou worden. Vanuit kostenperspectief ook niet heel erg vreemd. Pak een oude M3, zet het koetswerk erop van de nieuwe, moderniseer het interieur en tante Sidonia is je nieuwe Ome Lambik. Maar dat is dus niet helemaal het geval, want de nieuwe M3 krijgt ‘een nieuw type zescilinder’.

BMW Vision Dynamics Experience Concept (2025) zijkant links achter schuin geparkeerd in garage

Het wordt ‘in dynamisch opzicht de beste M3 ooit’. Dat is goed om te horen: ‘als je naar volledig elektrische auto’s kijkt, zijn de prestaties doorgaans ruimschoots voldoende. Het gaat er niet langer om een ​​auto te maken die de snelste acceleratie van 0 naar 100 km/u heeft, maar om een ​​auto die nauwkeurige dynamiek biedt. Dat is wat onze regeleenheid doet: je gaat een bocht in met een bepaalde stuurhoek en hoeft niet halverwege de bocht te corrigeren.’, aldus Mike Reichelt.

Snelheid is zeker niet altijd de onderscheidende factor

Dat horen we natuurlijk graag. Auto’s als de Porsche Taycan, Alpine A290 en Hyundai Ioniq 5N zijn absoluut geen trage auto’s, maar het is niet de snelheid waarmee ze zich onderscheiden. Juist het rijgedrag is hetgeen dat een grote grijns op je gezicht tovert. Qua design weten we overigens nu zeker dat je goed je best moet doen om de elektrische M3 en de M3 op benzine van elkaar te onderscheiden. Ze krijgen hetzelfde koetswerk én interieur.

Lees ook: BMW M2 vs BMW M3 Touring review: Welke pretmachine moet je kiezen?

Wanneer komt de nieuwe M3 dan? Nou, eerst komt natuurlijk de reguliere BMW 3-serie. Ook daarbij krijg je de keuze uit verbrandingsmotoren of geheel elektrische aandrijving. De productie daarvan start in november volgend jaar. In februari 2027 gaat de huidige M3 sedan uit productie gaat, de M3 Touring gaat nog door tot oktober 2027. De volgende M3 gaat in productie vanaf juli 2028, dus nog eventjes wachten dus.

Eén reactie op “BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear