Je ex tegenkomen op een plek waar je het niet verwacht, dat is altijd even schrikken. Al helemaal als het beëindigen van de relatie niet jouw idee was. Hetzelfde geldt voor een ex-auto, zoals hier het geval is. De voormalige eigenaar van deze BMW M3 (E92) moest in maart van dit jaar afscheid nemen van zijn auto omdat de verzekeraar hem total-loss verklaarde. In de Beneluxtunnel kwam een BMW 2-serie plots een rijstrook naar links waardoor de twee BMW’s tegen elkaar reden.
Daarmee leek het verhaal klaar voor deze M3, totdat de toenmalige eigenaar plots de auto gerepareerd tegenkwam op Marktplaats. ‘Gisteren kreeg ik de advertentie toegestuurd van een vriend met de vraag of dit niet mijn auto was. Het is altijd pijnlijk om je oude liefde weer terug te zien, dit was mijn droomwagen’, laat Guy weten aan TopGear. Zelf rijdt hij nu een nieuwere BMW M3 (F80). Hij vindt het niet helemaal netjes: ‘Iemand die de M3 koopt doet dat nietsvermoedend. Hij zat volledig in elkaar met WOK-melding* erop.’
Hoe erg is het dat de BMW M3 total-loss was?
Een auto wordt total-loss verklaard als de kosten van de reparaties minimaal 60 procent van de dagwaarde zijn (voor het ongeluk). Dat betekent echter niet dat een auto niet meer te repareren is. Als iemand in zijn eigen tijd de auto repareert en dus geen uurloon betaalt, dan kan het lonen een afgeschreven model op te kopen. Iemand zag deze BMW M3 en durfde het project blijkbaar wel aan.
Wat zegt de verkoper?
Zo’n drie maanden later is de BMW M3 er, in ieder geval optisch, weer klaar voor. In de advertentie wordt niets gezegd over de schade, maar als we een berichtje naar de verkoper sturen, geeft hij gelijk toe dat er inderdaad sprake is geweest van voorschade. Over de technische staat of de kwaliteit van de reparaties kunnen we niets zeggen. We adviseren je altijd een grondige keuring te laten doen. Wil je meer zekerheid, dan kun je het beste langsgaan bij een merkdealer en een tweedehandsje in de garantie kopen.
* WOK betekent Wacht Op Keuren. De auto voldoet dan niet aan de wettelijke eisen (in dit geval door het ongeluk) en mag pas de weg op als tot hij opnieuw gekeurd is.
De advertentie
Reacties
We heeft op 22 juli 2021 geschreven:
Ik heb vroeger auto gehad die gezaagd zijn dus van 2 1 gemaakt. Hersteller deed er 20-30 per jaar. Nooit problemen gehad ook niet toen ik een van deze voor de 2e keer plat reed.
Ik heb een Toyora Auris uit 2011 die nog verder in elkaar zat toen ik hem kocht. De balken waren nog recht en alleen ging er een hoop geld in plastic onderdelen en radiateurs zitten. Gewoon veel schroef schade zegmaar. Ook moest bijna alles via de dealer besteld worden. Er is verder geen trekwerk aan te pas gekomen, maar wel (economisch) totalloss verklaard destijds.
Wat voor een opmerking is dit!!! Ook al was hij totaal loss hij ziet er heel goed uit dus de mensen die het gerepareerd hebben en rdw het heeft goed gekeurd vindt ik dit verhaal niet kloppen zo wel heb jij nog een oog hier op en ben je een mis gunner…
Kanonne heeft op 16 juli 2021 geschreven:
Kan je ook nog punten en komma’s gebruiken Daan?
Jokertje heeft op 19 juli 2021 geschreven:
En vindt ik is zonder t.
En 31.900 voor een total loss auto betalen is ook helemaal prima hoor Daan…
Ik heb zelf ook een schade herstel bedrijf auto ziet er goed uit en heeft geen wok melding meer en is goed gekeurd door de rdw dus snap het probleem niet
Ik koop zelf regelmatig auto’s met lichte schade in Duitsland. Dat Total los verhaal wordt vaak schromelijk overdreven. Wanneer je een schade calculatie maakt wordt letterlijk elke schroefje, elk kabel binnen dat je en elk boutje voor de hoofdprijs op de calculatie gezet. Het is niet zeldzaam dat een BMW van achteren in de prak zit, je kan letterlijk de complete voorkant van een BMW overzetten zonder dat het zichtbaar is.
Wanneer het chassis niet krom is of het subframe is er weinig aan de hand.
Door de kreukelzone lijkt het altijd veel erger als dat het werkelijk is.
Haal de kapotte delen eraf en je ziet vaak dat het chassis niets heeft opgelopen en dat het puur gaat om blikwerk, koelers en een hoop duur plastic
Ik vind de tekst niet helemaal kloppen. Een auto wordt economisch totall loss verklaard als de de schade hoger is dan 50% van de dagwaarde. Dan worden er al biedingen aangevraagd door de schade-expert. Dat is ook de reden waarom een (kleinere) auto zo snel total los verklaard wordt. De dure onderdelen en veiligheidsystemen werken hier hard in mee.
Rick heeft op 15 juli 2021 geschreven:
Ook niet helemaal. Iedere maatschappij hanteert een eigen percentage waarbij ze biedingen eisen(!), echter, wil de klant de auto niet meer terug kun je zelfs bij 40% schade biedingen aanvragen. Op sommige modellen wordt soms wel 70% van de waarde geboden!
De som is simpel, dagwaarde minus restwaarde is maximale schade.. want een euro meer is het goedkoper om restwaarde te pakken en aan te vullen tot dagwaarde. Aka, economisch totall loss.
Zoals eerder gesteld, trek je de uren eraf kun je zo een auto prima repareren. Wel altijd laten kijken of het naar behoren is.. je komt de gekste dingen tegen
Je kan de gehele voortrein bij een BMW vernieuwen en als er geen schade aan de motor is zijn de reparatiekosten in de hand te houden . Na reparatie kan de auto meestal elke keuring doorstaan
Karel heeft op 15 juli 2021 geschreven:
een WOK zegt niet zoveel.
Een kapotte ophanging of een scherpe punt van een spatbord en je hebt m al
We heeft op 22 juli 2021 geschreven:
Ik heb vroeger auto gehad die gezaagd zijn dus van 2 1 gemaakt. Hersteller deed er 20-30 per jaar. Nooit problemen gehad ook niet toen ik een van deze voor de 2e keer plat reed.
Mvdw heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Ik heb een Toyora Auris uit 2011 die nog verder in elkaar zat toen ik hem kocht. De balken waren nog recht en alleen ging er een hoop geld in plastic onderdelen en radiateurs zitten. Gewoon veel schroef schade zegmaar. Ook moest bijna alles via de dealer besteld worden. Er is verder geen trekwerk aan te pas gekomen, maar wel (economisch) totalloss verklaard destijds.
Sander heeft op 19 juli 2021 geschreven:
Ja dat mag. Het is aan de koper om onderzoek te doen
Rikkert heeft op 16 juli 2021 geschreven:
Zo te zien had de bijrijder de gordel niet om
Daan heeft op 15 juli 2021 geschreven:
Wat voor een opmerking is dit!!! Ook al was hij totaal loss hij ziet er heel goed uit dus de mensen die het gerepareerd hebben en rdw het heeft goed gekeurd vindt ik dit verhaal niet kloppen zo wel heb jij nog een oog hier op en ben je een mis gunner…
Kanonne heeft op 16 juli 2021 geschreven:
Kan je ook nog punten en komma’s gebruiken Daan?
Jokertje heeft op 19 juli 2021 geschreven:
En vindt ik is zonder t.
En 31.900 voor een total loss auto betalen is ook helemaal prima hoor Daan…
Henk heeft op 15 juli 2021 geschreven:
Ik heb zelf ook een schade herstel bedrijf auto ziet er goed uit en heeft geen wok melding meer en is goed gekeurd door de rdw dus snap het probleem niet
Karel heeft op 15 juli 2021 geschreven:
Ik koop zelf regelmatig auto’s met lichte schade in Duitsland. Dat Total los verhaal wordt vaak schromelijk overdreven. Wanneer je een schade calculatie maakt wordt letterlijk elke schroefje, elk kabel binnen dat je en elk boutje voor de hoofdprijs op de calculatie gezet. Het is niet zeldzaam dat een BMW van achteren in de prak zit, je kan letterlijk de complete voorkant van een BMW overzetten zonder dat het zichtbaar is.
Wanneer het chassis niet krom is of het subframe is er weinig aan de hand.
Door de kreukelzone lijkt het altijd veel erger als dat het werkelijk is.
Haal de kapotte delen eraf en je ziet vaak dat het chassis niets heeft opgelopen en dat het puur gaat om blikwerk, koelers en een hoop duur plastic
Peter heeft op 15 juli 2021 geschreven:
Ik vind de tekst niet helemaal kloppen. Een auto wordt economisch totall loss verklaard als de de schade hoger is dan 50% van de dagwaarde. Dan worden er al biedingen aangevraagd door de schade-expert. Dat is ook de reden waarom een (kleinere) auto zo snel total los verklaard wordt. De dure onderdelen en veiligheidsystemen werken hier hard in mee.
Rick heeft op 15 juli 2021 geschreven:
Ook niet helemaal. Iedere maatschappij hanteert een eigen percentage waarbij ze biedingen eisen(!), echter, wil de klant de auto niet meer terug kun je zelfs bij 40% schade biedingen aanvragen. Op sommige modellen wordt soms wel 70% van de waarde geboden!
De som is simpel, dagwaarde minus restwaarde is maximale schade.. want een euro meer is het goedkoper om restwaarde te pakken en aan te vullen tot dagwaarde. Aka, economisch totall loss.
Zoals eerder gesteld, trek je de uren eraf kun je zo een auto prima repareren. Wel altijd laten kijken of het naar behoren is.. je komt de gekste dingen tegen
Henkie044 heeft op 15 juli 2021 geschreven:
Je kan de gehele voortrein bij een BMW vernieuwen en als er geen schade aan de motor is zijn de reparatiekosten in de hand te houden . Na reparatie kan de auto meestal elke keuring doorstaan
Karel heeft op 15 juli 2021 geschreven:
een WOK zegt niet zoveel.
Een kapotte ophanging of een scherpe punt van een spatbord en je hebt m al
Vraag heeft op 15 juli 2021 geschreven:
Mag je een auto die zoveel schade gehad heeft überhaupt te koop aanbieden zonder dit te vermelden?
Sander heeft op 19 juli 2021 geschreven:
Ja dat mag. Het is an de koper om onderzoek te doen
Sander heeft op 19 juli 2021 geschreven:
Ja