Een nieuwe M5 is altijd een dingetje. Het is precies veertig jaar geleden dat de supersedan werd uitgevonden door BMW met de eerste M5. In al die tijd (zeven generaties tot nu toe) is er niet één duffe M5 geweest. Misschien waren het niet allemaal pareltjes, maar je moet je best doen om een minder consistent goede badge te vinden in het auto-universum. Deze nieuwe BMW M5 is wel behoorlijk controversieel. Ziet ie er speciaal genoeg uit? Is hij te zwaar? En is het toevoegen van een PHEV-aandrijflijn de juiste keuze?

Laten we beginnen met het uiterlijk. Dit is geen Duitse karikatuur van een supersedan met een widebody zoals de RS 6. De spoorbreedte voor is 75 millimeter gegroeid en de achterkant 48 millimeter, maar toch mist de M5 grote schouders zoals de M3. De gebruikelijke kenmerken zijn wel aanwezig: furieuze inlaten, vier uitlaatpijpen onder een dikke diffuser en een lipje op de kofferbakklep. Je zou het subtiel kunnen noemen, ware het niet dat de semi-zwarte grille deels verlicht is.

Je hebt standaard een zonnedak, maar bij het M Performance-pakket is het dak van koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP), net als de spiegelkappen. Kennelijk schraapt het hele pakket 34 kilo van de M5. Keramische remmen zijn ook optioneel waardoor de auto 20 kilo lichter is. Deze opties wil je niet alleen aanvinken om de looks of remkracht, maar ook om het totaalgewicht naar beneden te werken. De nieuwe BMW M5 weegt een gigantische 2.435 kilo, wat net zo zwaar is als een Bentley Flying Spur.

Specificaties van de nieuwe BMW M5

De Bimmer weegt zoveel, omdat de auto een stuk groter is dan de vorige generatie. En natuurlijk omdat er nu een 18,6-kWh batterij in de vloer verwerkt is. Dankzij die accu moet je zo’n 69 kilometer elektrisch kunnen rijden aan een stuk. De elektromotor is verwerkt in de achttraps automaat en produceert 197 pk en 280 Nm.

Maar gaat er iemand ruim 140.000 euro betalen en proberen om een ritje volledig elektrisch uit te zitten? We betwijfelen het. Het elektrische element komt goed van pas wanneer hij samenwerkt met de 4,4-liter biturbo-V8. Inderdaad, dezelfde motor als in de XM. Samen produceren de achtcilinder en elektromotor een gigantisch vermogen van 727 pk en een berg koppel van 1.000 Nm.

Trager dan de vorige M5 Competition

Grote getallen, maar omdat de M5 zo’n zwaargewicht is, is de PHEV een tandje trager dan de vorige M5 Competition. De nieuwe sprint van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden. De Competition deed dat in 3,3 seconden. Trap je helemaal door tot het einde dan kun je doorgaan tot 250 km/u, of met het M Driver’s-Pack tot 305 km/u. Vastberaden om alleen de elektromotor te gebruiken? Dan houdt de acceleratie op bij 140 km/u.

Zoals je tegenwoordig verwacht van M-auto’s gaat het vermogen naar alle wielen. Maar, in tegenstelling tot de XM, kun je kiezen om een deel of zelfs al het vermogen naar de achterwielen te sturen. Pluspunten voor BMW. Er zit ook een achteras op met meesturende achterwielen, een adaptieve ophanging, drie verschillende snelheden van het schakelen, instellingen voor hoe zwaar je wilt sturen en een rempedaal dat je gevoeliger of minder sensitief kunt instellen.

In de nieuwe M5 kun je spelen met de elektromotor

En dat krijg je allemaal al voordat je het ‘M Hybrid’-tabje in het menu hebt ontdekt. Hier kun je (via het touchscreen natuurlijk) kiezen hoe de auto zijn e-boost gebruikt. Wil je wat sparen voor later, het over de hele breedte uitsmeren of in één keer dumpen in een kwalificatieronde? De keuze is aan jou en daarmee eindeloos.

Naast het kiezen van de hybride stand, vind je binnenin sfeerverlichting en een stuk comfortabelere stoelen dan de kuipstoeltjes van de vorige M5. BMW vertelt ons dat M5-kopers iets willen waar ze makkelijk in en uit kunnen stappen. Verder kun je je twee aparte mapjes gebruiken om je favoriete instellingen op te slaan en is er een stuur dat net zo dik is als de nek van de gemiddeld Oranjefan.

Wat kost de nieuwe BMW M5 in Nederland?

Als je nu denkt: ‘Hé TopGear, waar blijft die alinea over de M5 Touring?’, dan moeten we voor nu teleurstellen. Pas over een paar maanden komt de uitgerekte M5, dus heb nog even geduld. In de tussentijd kun je peinzen over de Nederlandse prijs van de nieuwe BMW M5. Je betaalt hier minimaal 144.347 euro. En dan nog wat gedachtevoer: is dit de controversieelste M5 ooit?

Reacties

  • EC Dubost heeft op 26 juni 2024 geschreven:

    Twee dieptepunten. De lelijkste M5 ooit en de stekker.

    • Dave heeft op 26 juni 2024 geschreven:

      Je vergeet de 2.435 kilo.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)