
Het komt redelijk vaak voor dat auto’s in het echt iets sneller zijn dan in de brochure stond. De opgegeven specificaties moeten haalbaar zijn onder vrijwel alle omstandigheden. Doorgaans zijn de omstandigheden (droog, aangenaam temperatuurtje) iets idealer. Automerken hebben daarnaast liever dat klanten aangenaam verrast worden dan dat ze op het internet boze dingen zetten. Zo blijkt de BMW M4 bijvoorbeeld fors krachtiger te zijn. Maar bij de 5-serie bleek het tegenovergestelde waar. Gelukkig is dat nu opgelost: de BMW M550i is sneller geworden.
De 0-100-tijd van de BMW M550i is volgens de fabriek 3,8 seconden dankzij het vermogen van 530 pk en vierwielaandrijving. Echter kwam het Amerikaanse Car and Driver in een proef onmogelijk aan die tijd. Ze konden de 5-serie niet onder de 4 seconden naar de 100 km/u krijgen. Dat is op zich nog geen ramp, maar met de BMW X5 M50i lukte het wel, terwijl die auto zwaarder is en hetzelfde vermogen heeft. BMW onderzocht de kwestie en concludeerde dat er inderdaad iets niet helemaal goed zat.
BMW M550i fors sneller na software-update
De oorzaak bleek in het ESP te zitten. Het stabiliteitssysteem beteugelde de motor door turbodruk van de V8 weg te halen. Het lijkt erop alsof de auto te veilig stond afgesteld. BMW ontwikkelde een software-update om de teugels iets te laten vieren. Car and Driver ging opnieuw aan de slag en noteerde nu een 0-96 (0-60 mijlen) van 3,5 seconden. Dat is 0,6 seconde sneller naar de 100 km/u dan eerst. Een serieuze verbetering. BMW Nederland meldt aan TopGear Nederland dat de software ook bij Nederlandse BMW’s uit geüpdatet via een over-the-air-update.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Beter een fijn dealernetwerk dan ‘over the air’. Gelukkig geeft deze BMW een heerlijke 4,4-liter V8 met heerlijk geluid en kracht te over, ook in koude en zware omstandigheden. Wát een auto.
Dat is toch mooi van die updates over the air tegenwoordig. Gewoon thuis op je oprit update uploaden en je BMW is de volgende dag sneller😄
Ben benieuwd of dit ook voor meer 5-series geldt of enkel de M550i?
Waar staat dat ‘t over the air was? In de aanhef van het artikel staat “dealer”?
In de laatste zin