BMW M4 (met handbak) krachtiger dan BMW zegt?

Zelfs fors krachtiger

Foto('s): BMWBMW M4 Competition G82 (2021)
Foto('s): BMWBMW M4 Competition G82 (2021)
Foto('s): BMWBMW M4 Competition G82 (2021)
Foto('s): BMWBMW M4 Competition G82 (2021)
Foto('s): BMWBMW M4 Competition G82 (2021)
Foto('s): BMWBMW M4 Competition G82 (2021)
Foto('s): BMWBMW M4 Competition G82 (2021)
Foto('s): BMWBMW M4 Competition G82 (2021)
BMW M4 Competition G82 (2021)
BMW M4 Competition G82 (2021)
BMW M4 Competition G82 (2021)
BMW M4 Competition G82 (2021)
BMW M4 Competition G82 (2021)
BMW M4 Competition G82 (2021)
BMW M4 Competition G82 (2021)
BMW M4 Competition G82 (2021)

Amerikaanse onderdelenboer IND Distribution wist alvast een BMW M4 (G82) met handbak op de kop te tikken. Ze hebben grootse plannen, dus het was tijd om de auto de rollerbank te zetten voor een nulmeting. Daar ontdekte ze iets bijzonders: de BMW M4 (met handbak) lijkt veel krachtiger te zijn dan BMW zegt. De niet-Competition lijkt zelfs krachtiger dan het opgegeven vermogen van de Competition.

De meetmethode

Voordat we beginnen. Het is belangrijk om te weten dat een rollerbank het vermogen aan de wielen meet, en dat autofabrikanten het vermogen aan de motor (of eigenlijk de krukas) meten. Het verschil tussen de twee vermogens zit hem in de wrijving van de onderdelen. Door de wrijving en weerstand in bijvoorbeeld de versnellingsbak en het differentieel verdwijnt er gemiddeld genomen zo’n 15 procent vermogen. Dat kan iets meer of iets minder zijn.

Hoeveel pk kwam eruit?

Volgens de officiële gegevens van BMW produceert de zes-in-lijn van de BMW M4 een fijne 480 pk en 550 Nm. IND meet echter al 471 pk aan de wielen. Volgens de berekeningen van het bedrijf produceert de zescilinder van de M4 in werkelijkheid 550 pk en 650 Nm. Dat is dus meer dan de Competition op papier heeft. We zijn benieuwd wat de M4 Competition, die 510 pk moet hebben, in werkelijkheid heeft volgens de rollerbank van IND.

Wat is er dan aan de hand?

Het is redelijk normaal dat autofabrikanten bescheiden nummers produceren. Je moet het ook zien als ‘tenminste 480 pk’, onder alle omstandigheden. Dus ook op plaatsen waar de lucht armer en ijler is. We zijn niet afgestudeerd op het onderwerp, maar even 70 pk extra lijkt ons onder alle omstandigheden wel érg veel. Daarbij moet de auto nog worden ingereden volgens IND. Ze zullen nadat de motor een paar duizend kilometer ervaring heeft de auto nog een keer op de rollerbank zetten

Uiteraard betreft het hier ook pas één meting van één partij. We zijn benieuwd wat andere tuners te zeggen hebben over het vermogen van de BMW M4. Ook zijn we benieuwd naar het vermogen van de M4 met automaat en de BMW M4 Competition. Die laatste is trouwens niet met handbak te krijgen. Dit krijgt vast nog wel een staartje.

De post van IND (cijfers in bhp, niet pk)

Thanks Simon voor de tip!

Reacties
  1. Pieter zegt op 18 maart 2021 om 14:41:

    ik snap nog steeds niet waarom mensen deze auto zouden kopen boven de vorige generatie, wat een gedrocht is dit

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken