BMW heeft na lang wachten de M6 Gran Coupé de wereld in gesmeten: de auto waar niemand om gevraagd heeft, maar die nu toch plots bovenaan iedereens Kerstverlanglijstje prijkt.
Als je een M5 te gewoontjes vindt en een M6 Coupé te onhandig – en wie vindt dat nou allemaal niet? – dan biedt deze machine uitkomst. De wielbasis is ruim elf centimeter langer dan die van de tweedeurs M6, en hij heeft natuurlijk twee extra deuren. En hij is mooier, vinden wij.
Om de techniek hoef je het in ieder geval niet te laten: die is krek eender. Met de biturbo V8 van 560 pk en 680 Nm knalt deze vierdeurs M6 in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt ie, mits je BMW even wat extra centjes toeschuift om de begrenzer weg te kietelen, een top van 305 km/u. Het gemiddelde verbruik blijft steken op 9,9 l/100 km, de CO2-uitstoot op 232 g/km, mocht je dat soort dingen bij een superlimo belangrijk vinden.
Schakelen gebeurt uiteraard met de zeventraps M DCT-transmissie, via een leuk klein pookje of flippers aan het stuur. Er is M-launch control, een actief M-differentieel, M-Servotronic besturing, M-keramische remmen, een instelbaar M-onderstel en nog veel M-eer M-oois. Het dak is uiteraard van koolstofvezel, net als bijvoorbeeld de diffuser. Helemaal te wauw.
Wat vinden jullie, TopGear-bezoekers en -bezoeksters? Is dit nu dé M die je moet hebben, of gaan jullie liever voor een van z'n potente broertjes? Of toch liever een RS7 of CLS63 AMG? Keuzes, keuzes.
Reacties