
BMW heeft na lang wachten de M6 Gran Coupé de wereld in gesmeten: de auto waar niemand om gevraagd heeft, maar die nu toch plots bovenaan iedereens Kerstverlanglijstje prijkt.
Als je een M5 te gewoontjes vindt en een M6 Coupé te onhandig – en wie vindt dat nou allemaal niet? – dan biedt deze machine uitkomst. De wielbasis is ruim elf centimeter langer dan die van de tweedeurs M6, en hij heeft natuurlijk twee extra deuren. En hij is mooier, vinden wij.
Om de techniek hoef je het in ieder geval niet te laten: die is krek eender. Met de biturbo V8 van 560 pk en 680 Nm knalt deze vierdeurs M6 in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt ie, mits je BMW even wat extra centjes toeschuift om de begrenzer weg te kietelen, een top van 305 km/u. Het gemiddelde verbruik blijft steken op 9,9 l/100 km, de CO2-uitstoot op 232 g/km, mocht je dat soort dingen bij een superlimo belangrijk vinden.
Schakelen gebeurt uiteraard met de zeventraps M DCT-transmissie, via een leuk klein pookje of flippers aan het stuur. Er is M-launch control, een actief M-differentieel, M-Servotronic besturing, M-keramische remmen, een instelbaar M-onderstel en nog veel M-eer M-oois. Het dak is uiteraard van koolstofvezel, net als bijvoorbeeld de diffuser. Helemaal te wauw.
Wat vinden jullie, TopGear-bezoekers en -bezoeksters? Is dit nu dé M die je moet hebben, of gaan jullie liever voor een van z'n potente broertjes? Of toch liever een RS7 of CLS63 AMG? Keuzes, keuzes.
Meer van TopGear


BMW M6 GT3 haalt 54 auto’s in op de Nürburgring

De BMW 5-serie facelift is hier

Chris Harris: dit jaar moet je op koopjesjacht

De BMW van Freddy Heineken kan van jou zijn

Straatlegale BMW M6 GT3 staat te koop

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

APK voor motorfietsen verplicht in Europa, maar de manier waarop is wel een beetje raar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)
