
BMW heeft na lang wachten de M6 Gran Coupé de wereld in gesmeten: de auto waar niemand om gevraagd heeft, maar die nu toch plots bovenaan iedereens Kerstverlanglijstje prijkt.
Als je een M5 te gewoontjes vindt en een M6 Coupé te onhandig – en wie vindt dat nou allemaal niet? – dan biedt deze machine uitkomst. De wielbasis is ruim elf centimeter langer dan die van de tweedeurs M6, en hij heeft natuurlijk twee extra deuren. En hij is mooier, vinden wij.
Om de techniek hoef je het in ieder geval niet te laten: die is krek eender. Met de biturbo V8 van 560 pk en 680 Nm knalt deze vierdeurs M6 in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt ie, mits je BMW even wat extra centjes toeschuift om de begrenzer weg te kietelen, een top van 305 km/u. Het gemiddelde verbruik blijft steken op 9,9 l/100 km, de CO2-uitstoot op 232 g/km, mocht je dat soort dingen bij een superlimo belangrijk vinden.
Schakelen gebeurt uiteraard met de zeventraps M DCT-transmissie, via een leuk klein pookje of flippers aan het stuur. Er is M-launch control, een actief M-differentieel, M-Servotronic besturing, M-keramische remmen, een instelbaar M-onderstel en nog veel M-eer M-oois. Het dak is uiteraard van koolstofvezel, net als bijvoorbeeld de diffuser. Helemaal te wauw.
Wat vinden jullie, TopGear-bezoekers en -bezoeksters? Is dit nu dé M die je moet hebben, of gaan jullie liever voor een van z'n potente broertjes? Of toch liever een RS7 of CLS63 AMG? Keuzes, keuzes.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BMW M6 GT3 haalt 54 auto’s in op de Nürburgring

De BMW 5-serie facelift is hier

Chris Harris: dit jaar moet je op koopjesjacht

De BMW van Freddy Heineken kan van jou zijn

Straatlegale BMW M6 GT3 staat te koop

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
