
BMW heeft na lang wachten de M6 Gran Coupé de wereld in gesmeten: de auto waar niemand om gevraagd heeft, maar die nu toch plots bovenaan iedereens Kerstverlanglijstje prijkt.
Als je een M5 te gewoontjes vindt en een M6 Coupé te onhandig – en wie vindt dat nou allemaal niet? – dan biedt deze machine uitkomst. De wielbasis is ruim elf centimeter langer dan die van de tweedeurs M6, en hij heeft natuurlijk twee extra deuren. En hij is mooier, vinden wij.
Om de techniek hoef je het in ieder geval niet te laten: die is krek eender. Met de biturbo V8 van 560 pk en 680 Nm knalt deze vierdeurs M6 in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt ie, mits je BMW even wat extra centjes toeschuift om de begrenzer weg te kietelen, een top van 305 km/u. Het gemiddelde verbruik blijft steken op 9,9 l/100 km, de CO2-uitstoot op 232 g/km, mocht je dat soort dingen bij een superlimo belangrijk vinden.
Schakelen gebeurt uiteraard met de zeventraps M DCT-transmissie, via een leuk klein pookje of flippers aan het stuur. Er is M-launch control, een actief M-differentieel, M-Servotronic besturing, M-keramische remmen, een instelbaar M-onderstel en nog veel M-eer M-oois. Het dak is uiteraard van koolstofvezel, net als bijvoorbeeld de diffuser. Helemaal te wauw.
Wat vinden jullie, TopGear-bezoekers en -bezoeksters? Is dit nu dé M die je moet hebben, of gaan jullie liever voor een van z'n potente broertjes? Of toch liever een RS7 of CLS63 AMG? Keuzes, keuzes.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BMW M6 GT3 haalt 54 auto’s in op de Nürburgring

De BMW 5-serie facelift is hier

Chris Harris: dit jaar moet je op koopjesjacht

De BMW van Freddy Heineken kan van jou zijn

Straatlegale BMW M6 GT3 staat te koop

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Een geïmporteerde auto is nu vaak nog een risico, maar dankzij deze nieuwe regels misschien niet meer

De toestand bij Nissan is dramatisch: het merk deelt hoe bizar slecht het écht gaat

Nieuwe regels van de EU maakt het lastiger oude auto’s op de weg te houden

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)
