Dat de BMW M8 komt, wist je al. Maar tot nu toe was het een onophoudelijke stroom aan geruchten en opgeleide gissingen. Geruchten maken nu plaats voor feiten, want BMW stuurt de eerste beetjes informatie de wereld in. Ze bevestigen veel van de geruchten.
Dit is wat we weten over de BMW M8
BMW minimaliseert het gewicht van de M8. De huidige gammatopper, de M850i, weegt 1.890 kilo. Door het gebruik van dure en lichte materialen kan het gewicht van de BMW M8 hier een stukje onder duiken. Verwacht niet dat ie De Grootste Verliezer zal winnen.
Het acceleratiegeweld is een samenspel van de 4,4-liter V8 van BMW met ‘meer dan 600 pk’ en de xDrive-aandrijflijn. Vierwielaandrijving, dus, tot je dat niet meer wilt. Net als bij de BMW M5 kun je al het vermogen naar de achterwielen sturen. De M5 Competition speelt overigens met 625 pk – verwacht ook maar zoiets voor de BMW M8.
Hoe snel is de BMW M8?
Dat zegt BMW lekker niet. Al kunnen we een aardige schatting maken. Een BMW M5 Competition met 625 pk sprint in 3,3 seconden naar de 100 km/u. De M8 zal misschien net iets meer wegen, maar de tijden zullen niet veel afwijken. Met het Drivers Package zal de topsnelheid op 300 km/u ingesteld worden.
De BMW M850i met een minder krachtige V8 (530 pk) sprint al in een niet al te gekke 3,7 seconden naar de 100 km/u. De BMW M8 zal bovendien nog stijver zijn dan de rest van de 8-series door optimalisatie van de carrosserie, de ophanging en door de twee beter aan elkaar te bevestigen.
En de V12 dan?
En de BMW 8-serie met V12 van de 7-serie? Die komt hoogstwaarschijnlijk niet. Tijdens de Autosalon van Parijs vertelde BMW aan diverse media dat de combinatie van V12 en 8-serie te zwaar zou worden. Dat zou betekenen dat de BMW M8 de absolutie range-topper is en blijft.
Reacties