De Consumer Electronics Show in Las Vegas is aan de gang, en BMW heeft een paar interessante auto's meegenomen die maar één doel lijken te hebben: The Stig irriteren. Dat is niet verstandig.
Het gaat om een 2-serie en een 6-serie Gran Coupé met de nieuwste autonome technologie aan boord, die ons een stap dichterbij een bestuurderloze toekomst brengt. Een toekomst waarin je met je handen in je zakken kunt driften als een pro, dat wel.
Hiervoor verantwoordelijk is een nieuw element van BMW's ActiveAssist, dat 360 graden om de auto heen kijkt en talloze camera's, ultrasound- en lasertechniek gebruikt om je het vege lijf te redden als er iets mis dreigt te gaan. De huidige generatie veiligheidssystemen werken door middel van remingrepen, maar deze BMW's pakken ook de besturing erbij. Ze kunnen op hoge snelheid door een slalom rijden, rond een circuitje rijden, van rijstrook wisselen en – jazeker – lange en rokerige drifts neerleggen.
Verder kan het systemen onder- en overstuur voorkomen en vliegensvlug ingrijpen wanneer er aquaplaning optreedt. Tijdens een testrit van 15.000 kilometer wist het feilloos te accelereren en te remmen, langzamer verkeer in te halen en met de stroom mee te rijden bij snelheden tot 130 km/u. Het borduurt ook voort op BMW's Track Trainer-programma uit 2009, waarbij de ideale lijn over de Nürburgring, Laguna Seca, Zandvoort, Valencia, de Hockenheimring en de Lausitzring werd getoond.
Het is een doorlopend onderzoek en er zullen nog vele BMW-testmodellen volgen voor we dit soort technologie in onze straatauto's krijgen. Maar dat moment lijkt inmiddels onvermijdelijk te worden – en is dat echt wat we willen? Onze zelfrijdende Stig is het er alvast niet mee eens.
Reacties