De meeste automerken hebben al een jaar in gedachten waarin ze gaan stoppen met de verbrandingsmotor. Als in: wanneer er geen nieuw ontwikkelde platformen met benzine- of dieselmotoren van zo’n merk meer zullen verschijnen (maar bestaande nog wel door worden gebouwd). Mercedes heeft 2025 geprikt, Audi doet het een jaar later en weer een jaar later volgt Alfa Romeo.
BMW legt de benzinemotoren geen eindtijd op. Sterker nog: Oliver Zipse, de grote baas van BMW, wil de verbrandingsmotor voorlopig niet afschrijven. Het merk wil trouwens wel dat de helft van de verkochte modellen in 2030 elektrisch is. Nu is dat ongeveer 15 procent. ‘Maar het is niet nodig om je alleen op dit type aandrijving te concentreren’, zei Zipse tijdens een lezing in Frankfurt volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung.
BMW ziet in dat mensen nog geen EV willen
‘De vraag naar elektrische auto’s van BMW stijgt momenteel flink, terwijl de verkoop van verbrandingsmotoren en plug-in hybrides slechts licht is gedaald’, zegt Zipse. Hij voegt daaraan toe dat veel mensen nog niet klaar zijn voor een elektrische auto. De BMW-topman denkt dat als er geen nieuwe benzineauto’s meer komen, er veel consumenten zijn die hun oude auto langer houden.
Volgens Zipse wordt het belang van bestaande auto’s over het hoofd gezien. Over de hele wereld rijden 1,2 miljard auto’s met een verbrandingsmotor. ‘Daarom zijn eFuels ook belangrijk’, zegt Zipse. Het merk experimenteert ook met waterstof en kijkt dus naar verschillende alternatieven op fossiele brandstoffen. Een ding is zeker: BMW wil voorlopig nog door met de verbrandingsmotor.
Geen neppe handbak in BMW i-modellen
BMW-bestuurslid Frank weet zeker dat het rijgedrag van de elektrische BMW M3 ‘onvoorstelbaar’ gaat zijn. Zou een gesimuleerde handgeschakelde transmissie daarbij kunnen helpen? Volgens Weber niet. Hij lacht erom in een interview met InsideEVs. ‘Ja, we kunnen misschien een pook nabootsen, een digitale pook’, grapt hij.
Ook nagemaakte motorgeluiden zijn volgens Weber van de BMW-tafel. Hij vertelt over de keer dat hij in een ‘luidruchtige elektrische Fiat’ zat. Oftewel, een Abarth 500e. ‘Ja, dit kun je doen. Ik denk dat het niet in lijn is met waar BMW om bekendstaat’, zegt Weber. In toekomstige M-modellen met elektromotoren hoef je dus geen zes-in-lijngeluiden uit de speakers te verwachten.
Maarten heeft op 16 december 2023 geschreven:
“Ook nagemaakte motorgeluiden zijn volgens Weber van de BMW tafel. ‘Ja, dit kun je doen. Ik denk dat het niet in lijn is met waar BMW om bekendstaat’, zegt Weber.”
BMW laat gebruikers al jaren nep motor geluid horen over de interne speakers bij hun ICE modellen, wat ze ASD (Active Sound Design) noemen en je krijgt nu UFO geluiden in hun EV’s, iets wat ook niet nodig is maar wel tijd en energie in is gestoken.
Dus vind het een beetje flauw dat hij nu specifiek een Fiat noemt die kustmatige geluiden maakt.