Stel je even voor: een BMW M8 en i8, samengevoegd in één wild apparaat. Oftewel: het milieu- en klimaatlieve aspect én de exotische looks van de i8, gecombineerd met de donderende performance van het nieuwste M-vlaggenschip. Klinkt goed, niet? We moeten je teleurstellen: zo’n auto bestaat niet. Of nou ja, vanaf vandaag wel in conceptvorm – dat is tenminste iets. Maak kennis met de BMW Vision M Next. De M Next is een hoekige, wigvormige sportauto-achtige met middenmotor, maar dan wel met een slinkse knipoog naar enkele ontwerpen uit het verleden. Zoals de M1 bijvoorbeeld, of de Turbo-conceptcar uit 1972. En de i8, toch ook wel. Achter de stoelen vind je een zwaar beturbo’de viercilinder die wordt bijgestaan door twee elektromotoren. Het totale vermogen? BMW heeft het over 600 pk. De topsnelheid komt uit op een keurige 300 km/u. De 0-naar-100-tijd is eveneens mooi rond, maar nog indrukwekkender: 3 seconden. Al gaan we ervan uit dat die getallen theoretisch zijn en niet per se op een circuit vastgesteld. Als je de BMW Vision M Next een tijdje aan de stekker hangt, kun je tot 100 kilometer elektrisch rijden. En in tegenstelling tot de i8 heeft ie zowel voor als achter een stevige elektro-unit, en dus elektrische vierwielaandrijving.

De BMW Vision M Next vanbinnen

Loop op ‘m af en de vleugeldeur gaat automatisch voor je open – mits je geen helm op hebt natuurlijk – via gezichtsherkenning. Het simplistische interieur lijkt uit één stuk gehouwen en het stuur heeft een vlinderachtige vorm, als dat van een dragracer. Erboven vind je een gebogen glazen display met metertjes, infotainment… en een hartslagmeter. Zet je ‘m in de modus Boost+, dan verdwijnt al die afleiding en wordt je gehele voorruit een augmented-reality-apparaat. Inderdaad, dat kennen we al van vorige BMW Vision-conceptcars, maar dat maakt het niet minder indrukwekkend. Alsof je over een ingebouwde race-instructeur beschikt, worden rempunten en ideale lijnen voor je op de weg ‘geprojecteerd’. De twee stoelen zijn onderdeel van de cockpit en bevatten traagschuim, waardoor ze geen zware verstelmechanismen nodig hebben. En als je even lekker in een bocht wat g-krachten genereert, hoef je je geen zorgen te maken dat je je koffie over je heen krijgt. Want de bekerhouders zijn gyroscopisch, en kantelen dus mee. Oh jazeker. Gyroscopische bekerhouders.

Het design

Aan de buitenkant zien we smalle koplampjes, een lasergesneden 3D-grille en verschillende accenten in de kleur Thrilling Orange – dat is niets te veel gezegd. Het contrasteert mooi met de matgrijze lak en het gerecyclede koolstofvezel aan de onderzijde van de carrosserie. De lijn van de grote luchtinlaat achter de deur (dus niet de ruit zelf) suggereert een Hofmeister-knik, om de echte puristen blij te houden. Uit de naam Vision kun je afleiden dat dit een behoorlijk vergezocht toekomstbeeld is, in plaats van een auto die over een paar jaar in de showrooms verschijnt. Jammer, zeggen wij. Ook opvallend is het feit dat de letter ‘i’ van BMW’s elektrische submerk niet in de typenaam is terug te vinden. Dit is dan ook geen i8 M. Hij deelt geen significante delen met de i8. Sterker nog: de i8 werd ontwikkeld met zijn huidige aandrijflijn in gedachten. Dus als je er 600 pk op zou loslaten, zou ie waarschijnlijk doormidden buigen als een chocoladereep in de zon.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear