Zo, die zagen we niet aankomen. BMW, dat nog maar kort geleden de gnuivende XM opdiende als top van hun SUV-gamma, komt plots met een ingetogen, sierlijk crossoveridee met kleine nieren. Kleine nieren! Vorig jaar werden we al verrast door de elegante Vision Neue Klasse, een soort 3-serie van de toekomst. Kennelijk vindt BMW dat ook zijn hoge modellen een harde reset kunnen gebruiken, want dit is de Vision Neue Klasse X. En heel eerlijk: wij stonden ernaast toen het doek ervan af werd getrokken – voordat de beelden op het internet lekten – en onze adem stokte even.
Laten we het allereerst hebben over die grille. Die breekt compleet met alles wat BMW de afgelopen 30 jaar deed om van de bescheiden snoet van de E34 5-serie te komen tot de ontwerpen van nu. Hij doet denken aan de E12 en de E21 – de jaren ’70, toen het allemaal nog niet zo groot en bombastisch hoefde. Dat zo’n smal grilletje zo goed samengaat met een modern ontwerp, daar stonden ze zelf vast ook even van te kijken.
Maar ook de rest van de carrosserie maakt indruk: de simpele lichtsignatuur, niet-verzonken glaspartijen, subtiel gemasseerde wielkasten en geboetseerde flanken zorgen voor een prachtig clean geheel; onderscheidend zonder te schreeuwen. En dit alles heeft nog een belangrijk voordeel: de Neue Klasse X heeft 20 procent minder luchtweerstand dan vergelijkbare huidige BMW’s.
Het interieur van de BMW Vision Neue Klasse X
Binnenin overheerst het lounge-gevoel, met brede stoffen stoelen en duurzame materialen. BMW belooft een ‘persoonlijke geluidservaring’, ‘intuïtieve aanraakbediening’ en iets dat Panoramic Vision heet. Dat systeem projecteert belangrijke informatie over de volle breedte van de voorruit om zo je blik niet van de weg af te leiden.
Onderhuids is alles gericht op het bieden van een ‘superieure rijervaring’: vier supercomputers zouden naadloos samen moeten werken om BMW-waardige rijkwaliteiten te combineren met ‘de volgende kwantumsprong in autonoom rijden’. De aandrijving vindt plaats via verbeterde e-motoren, een nieuw regeneratief remsysteem en een accu met 20 procent meer energiedichtheid. Het geheel draait op 800 volt, wat goed is voor de snellaadsnelheid: in 10 minuten zou je tot 300 kilometer bereik moeten kunnen bijladen.
De visie wordt binnenkort realiteit
Als je dit allemaal nogal productieklaar vindt klinken: dat kan kloppen. Net als de eerder gepresenteerde sedan mag je deze Neue Klasse X zien als een realistische hint naar toekomstige BMW’s. Sterker: volgend jaar al zal het eerste afgeleide model in productie gaan. ‘Neue Klasse is meer dan alleen een auto of een specifiek concept; het herdefinieert het merk BMW, en zal tegelijkertijd méér BMW zijn dan ooit’, aldus topman Oliver Zipse. Als u het zegt…
Willy'sJeep heeft op 22 maart 2024 geschreven:
Andere mogelijkheid: Theo en/of Thea.
Knabbel heeft op 21 maart 2024 geschreven:
Met die verlichte nieren is het net een eekhoorn!