BMW hield laatst op met de productie van auto’s met een verbrandingsmotor in de originele BMW-fabriek in München. Vanaf 2027 komen er alleen maar i-modellen uit deze Beierse fabriek. Of toch niet? BMW-bestuurslid Milan Nedeljković bevestigt bij TopGear dat de nieuwe productielijn flexibel blijft voor alternatieven brandstoffen, bijvoorbeeld waterstof.

Nedeljković: ‘Waterstof blijft een belangrijk alternatief. Dat is waarom we een reeks aan waterstofauto’s aan het testen zijn en waarom we intensief werken om de technologie te verbeteren.’ BMW heeft een productieversie van de iX5 op waterstof op de planning staan voor 2025 en experimenteerde al met een verbrandingsmotor die op waterstof loopt in de 7-serie.

BMW kan ook weer gaan investeren in verbrandingsmotoren

Nedeljković sluit niet uit dat de verbrandingsmotoren terugkomen in de fabriek. ‘We investeren niet in interne verbrandingstechnologie als er geen nieuwe verbrandingsmotoren komen, maar het is cruciaal dat we flexibel blijven op de productielijn voor wat er ook komt’, zegt het bestuurslid. De zes-in-lijn wordt dus nog niet bij het grofvuil neergezet.

Op de plaats waar eerst M3’tjes en X5-en zijn gebouwd, komt straks het tweede model van de Neue Klasse-lijn. Deze auto is een vierdeurs sedan, het paradepaardje van het merk. In 2026 wil BMW de nieuwe 3-serie laten zien, één jaar na een SUV die BMW gaat bouwen in Hongarije. Kiest BMW er bewust voor om de meer traditionele vierdeurs voor puristen in de Beierse geboorteplaats te bouwen?

‘De 3-serie is ”het product van München” geworden en we hebben deze nieuwe limousine van de Neue Klasse hier, maar het is toeval dat mooi samengaat met historische redenen’, zegt Nedeljković lachend. Hij zegt ook dat de productielijn toch aan vernieuwing toe was, dus als ze dan toch al bezig zijn, dan maar gelijk voor de Neue Klasse.

Reacties

  • Maarten heeft op 16 januari 2024 geschreven:

    Een EV kan efficiënt zijn.
    Een waterstof EV (zoals Toyota Miray) is al bijna 40% minder efficiënt dan een BEV (uitgedrukt in kW/h per KM) daarom is het waterstof ook zo duurbetaalde kost veel stroom om te maken.

    Maar een verbrandingsmotor op waterstof gooit daar nog eens 50% efficiëntieverslechtering bovenop (heel veel warmte verliezen).

    Dat wordt wel heel maar dan ook heel duur autorijden in zo’n waterstof ICE.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear