Als het aan BMW ligt, is de toekomst niet per se elektrisch. Tenminste, niet per se batterij-elektrisch. Het merk gelooft in de combinatie van een wagenpark met batterijen en brandstofcellen. De BMW iX5 Hydrogen hun de eerste personenauto met die techniek. En hoewel je ’m niet kunt kopen, gingen we er toch even mee op pad.

Vanbuiten ziet de BMW iX5 Hydrogen eruit als een normale X5 met wat leuke blauwe accentjes. En vooruit, er staat heel groot ‘Hydrogen Fuel Cell’ op de flanken. Maar wie niet weet wat dat allemaal inhoudt, zal aan deze BMW weinig tot niks bijzonders spotten. Toch is dit wel degelijk een speciale auto. Onder de kap vind je geen verbrandingsmotor, maar een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit, waarmee één elektromotor op de achteras wordt aangedreven.

De BMW iX5 Hydrogen zet waterstof om in elektriciteit

We zullen niet té diep ingaan op de techniek, maar goed om te weten is dat een brandstofcel door middel van een chemische reactie tussen gasvormig waterstof en zuurstof elektriciteit opwekt. Toyota, dat met de Mirai al jaren een waterstofauto aanbiedt, leverde de individuele cellen voor de iX5 Hydrogen.

Lees ook: Waarom er een laagje ijs op het vulpistool zit na het tanken van waterstof

BMW ontwikkelde vervolgens de stack waarin deze gehuisvest zijn en alle technologie om lucht en waterstof volgens de juiste voorwaarden bij de cel te krijgen; en vervolgens de elektriciteit naar de motor te dirigeren. Daarbij zijn kosten noch moeite gespaard – BMW neemt dit concept uiterst serieus. Bouwden ze vijftien jaar geleden nog een V12-verbrandingsmotor op waterstof, inmiddels is het de brandstofcel waar ze op inzetten.

Een waterstofauto is beter voor het stroomnet

Het idee achter rijden op waterstof is tweeledig. Allereerst vreest BMW (en daar zijn ze heus niet alleen in) dat ons stroomnet voor een uitdaging komt te staan als iedereen elektrisch gaat rijden. En ten tweede is ritten plannen naar acculaadmomenten niet voor iedereen een ideaal scenario. Rijden op waterstof zou uitkomst kunnen bieden: je belast het stroomnet niet met laadpalen en als je tank leeg is, kun je ’m bij een tankstation weer volgooien, op ongeveer de manier die je gewend bent van benzine- of -dieselauto’s. Uitstoot heb je niet, op wat waterdamp na. En je hebt ook geen kostbare metalen nodig om accu’s te produceren.

De BMW iX5 Hydrogen is er om te testen

Om te kijken of die vlieger ook in de praktijk opgaat, heeft BMW nu de iX5 Hydrogen op de weg gezet. Hoeveel exemplaren er precies zijn gebouwd, is onbekend; BMW houdt het op enkele tientallen. Hoe dat rijdt? Niet heel anders dan de elektrische BMW’s van vergelijkbaar kaliber die je al kent. De iX5 Hydrogen is stil, comfortabel en solide en laat zich met veel gevoel over het asfalt dirigeren. De brandstofcel voor je neus doet zijn werk zonder dat je daar heel veel van merkt. En dat is bijzonder prettig.

Bovendien is de auto behoorlijk vlot. In zo’n zes tellen sprint hij van 0 naar 100 km/u en dat doet hij door de output van de brandstofcel, 170 pk, te combineren met een bescheiden batterij van 2,0 kWh en aandrijftechniek uit de iX. Met dit alles komt het systeemvermogen op 401 pk, en dat blijkt genoeg om deze zware rakker (hij weegt zo’n 2.400 kilo) verrassend snel van z’n plek te krijgen.

De BMW iX5 Hydrogen rijdt eigenlijk als een EV

Ook in het drukke verkeer rond Antwerpen waar wij doorheen koersen, staat hij prima z’n mannetje. Wat we al schreven: in feite rijdt dit als een reguliere EV. Het zou overigens goed kunnen dat toekomstige waterstofauto’s van BMW geen achter- maar vierwielaandrijving hebben. Het brandstofcelblok is nu nog te groot om een tweede motor bij de voorwielen kwijt te kunnen; wie weet hoe dat over een paar jaar is.

Ook bij het rijden op waterstof geldt: hou je je rechtervoet in bedwang, dan haal je de meeste kilometers uit een tank. Al hebben we het bij de iX5 strikt genomen over twee tanks. De grootste is in de lengterichting onder de middentunnel geplaatst en een tweede, kleinere tank ligt in de breedte onder de achterbank. In totaal kun je 6 kilo waterstof tanken, wat je bij het gemiddelde waterstofstation ongeveer een minuut per kilo kost. Met gevulde tanks en een volgeladen batterij zing je het ruim 500 kilometer uit.

Er zijn nog niet veel waterstofstations

Tanken dus, een van dé voordelen van waterstof. Tegelijk kleeft er een ‘maar’ aan: er zijn op dit moment nog maar weinig H2-tankstations. En áls je al kunt tanken, is het niet per se voordeliger dan rijden op benzine of diesel. Daarbij zijn er ook nog eens enorme prijsverschillen tussen stations onderling. We tankten met onze iX5 bij twee verschillende stations rond Antwerpen.

Bij het ene betaalden we 17,99 euro per kilo en zouden we ruim 100 euro kwijt zijn voor twee volle tanks. Bij het andere was de prijs 9,99 euro per kilo en zou het ons dus iets minder dan zes tientjes kosten. Ook aan de productie van waterstof kleven nog nadelen: zo is er nog aardgas nodig om het spul te maken. Het wordt interessanter als waterstof op een groene manier wordt opgewekt, bijvoorbeeld uit zonne-energie.

Het handjevol waterstofauto’s dat al op de markt is, heeft tot nu toe weinig verandering in gang kunnen zetten. Des te veelbelovender wordt het als meerdere grote fabrikanten zich de techniek eigen gaan maken. Hoewel de BMW iX5 Hydrogen nu al rijdt alsof ie zo de showroom in kan, is ie nog maar een voorproefje van hoe een toekomst met brandstofcel-elektrische auto’s er volgens BMW uit zou kunnen zien.

De echte waterstofauto van BMW moet in 2025 komen

Hij komt niet voor het grote publiek beschikbaar, maar dat het merk de techniek hoog heeft zitten, blijkt uit het voornemen om na 2025 het eerste waterstofproductiemodel op de markt te brengen. Volgens BMW zal dat een groot formaat auto zijn; bijvoorbeeld een X5. Met name in die klasse en in de transportsector zien ze in München een toekomst weggelegd voor waterstof. Kleinere auto’s kunnen het volgens BMW prima batterij-elektrisch af.

Lees ook: BMW stapt in de vrachtwagens (op waterstof!) met Volvo

Er moet nog flink wat gebeuren voordat waterstof kan worden ingezet voor vervoersdoeleinden voor de massa, maar deze nieuwe kennismaking stemt in ieder geval enthousiast. En maakt duidelijk waarom waterstof in de (nabije) toekomst een serieuze optie kan zijn voor zowel transport als personenvervoer. Als zo’n personenauto rijdt, eruitziet en is afgewerkt als deze iX5 Hydrogen, helpt dat alleen maar mee.

Specificaties BMW iX5 Hydrogen (2023)


Motor
1 elektromotor
401 pk
720 Nm
brandstofcel +
2,0 kWh (accu)
Aandrijving
achterwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in <6,0 s
top 185 km/u
Verbruik (gemiddeld) 1,19 kg/100 km
Actieradius (opgave)
504 km (WLTP)
Afmetingen
4.922 x 2.004 x 1.745 mm (l x b x h) 2.975 mm
(wielbasis) >2.400 kg
6 kg (waterstof)
500 l (bagage)
Prijzen
niet te koop

Reacties

  • Bas+ heeft op 26 juni 2023 geschreven:

    Ach ja, ook van de mobiele telefoon werd ooit voorspeld dat die waarschijnlijk geen serieuze rol zou gaan spelen ….

    Reageer
  • Dave heeft op 29 mei 2023 geschreven:

    Onnodig complex en zonde van de waterstof.
    Oh ja, en dan nog iets met efficiëntie.
    Waterstof voor personen-auto’s zal best gebeuren, maar dan voor hele specifieke toepassingen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)