Onlangs heeft BMW de vierde generatie van de X3 geïntroduceerd. De zogenaamde G45-generatie baart opzien met een grille die diagonale strepen combineert met verticale. Het kan niet anders zijn dat ze het expres doen om een discussie op te laaien. Een bijzondere grille hoeft de verkoopcijfers niet in de weg te zitten, kijk maar naar de BMW 4-serie.

In Nederland is de X3 voor het type auto best een succes. De elektrische versie was in 2021 heel erg populair: toen kon de importeur er meer dan 3.600 op gele platen zetten. Niet verkeerd voor een auto van dit prijsniveau. Er is dus overduidelijk animo voor de premium crossover van het Beierse merk. Want ons betreft zou deze specifieke variant – de BMW X3 30L xDrive – het (nog) beter kunnen doen. Het is namelijk een extra lange BMW X3.

Wielbasis BMW X3 30L xDrive

Daarmee heb je alle voordelen van de reguliere X3, maar dan met extra ruimte achterin. De auto is 4,865 meter lang en 1,920 meter breed. Het belangrijkste is de wielbasis, die groeit met 110 millimeter naar 2,975 meter. De auto is bedoeld voor de Chinese markt en BMW bouwt de auto daar ook in de vorm van een joint venture met Brilliance. Logisch, in China is het gebruikelijk om je te laten rijden in een duurdere auto.

BMW X3 30L

In technisch opzicht is het verder niet afwijkend, de ’30’-motor levert 245 pk en 400 Nm en is gekoppeld aan een achttraps automaat en xDrive-vierwielaandrijving. Eigenlijk is dat heel erg jammer, dat de BMW X3 30L alleen voor China is voorbehouden. Want hoe handig zou het zijn dat je een ruime crossover hebt waarin Annefleur, Floris en Midas-Rikkert gewoon kunnen puberen?

In principe heb je niets meer nodig dan een X3, behalve wat extra ruimte voor die lange stelten. Natuurlijk zal de uiterst vriendelijke BMW-verkoper je aanraden om te kijken naar een X5 of zelfs een X7. Die zijn niet alleen duurder, maar ook veel breder en hoger. Dat terwijl je met de lange X3 alleen wat extra lengte krijgt. Daarom pleiten we alsnog om deze BMW X3 met lange wielbasis naar Nederland te halen. Alsnog het perfecte formaatje voor ons land, maar dan met ruimte voor de kinderen.

Reacties

  • Seingalt heeft op 7 augustus 2024 geschreven:

    Toch is de X5 the way to go.
    X3 te klein, weinig impact.
    X7 too much, compensatie vehikel.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear