Dit is wel een momentje. BMW’s kon je naast hun nieren (de tweedelige grille) altijd goed herkennen aan de vorm van de koplampen en de afgelopen vijftien jaar zeker ook aan de dagrijverlichting. Die laatste twee dingen worden nu lastiger. Of in ieder geval moet je omschakelen. Bij de elektrische iX leek BMW al een andere richting op te gaan met het design van de koplampen, maar met de X7 geven ze een ruk aan het stuur. Het neusje van de BMW X7 facelift is hoe het voortaan gaat zijn bij het Duitse merk.

De koplampen bestaan nu uit twee delen met de led-dagrijverlichting in de bovenste portie. De onderste delen zijn eigenlijk de hoofdkoplampen. Wat we ervan vinden? Tja. De X7 was al geen subtiel ding en als er één auto is die wel een uitgesproken front mag hebben, is het wel deze. De tijd dat BMW’s klassieke schoonheden waren, is wel permanent voorbij, dat is zeker. Beter wen je eraan, want het ontwerp ga je zoals gezegd terugzien op meer BMW’s. De 7-serie is waarschijnlijk de volgende.

In het interieur heeft BMW ook wat twijfelachtige keuzes gemaakt. Ze verwijderden knoppen voor een minimalistische uitstraling, maar daarom zijn er nu wat lege plekjes. De airco stel je in via de boordcomputer. We zien gelukkig nog wel een iDrive-knop. Het scherm op het dashboard meet 14,9 inch, trouwens. Goed nieuws is dat de X7 nog altijd een zevenzitter is. Luchtvering is standaard op het enorme ding.

De motoren van de BMW X7 facelift

Het totale aanbod van de vernieuwde BMW X7 bestaat uit drie motoren. De blauwe op de foto’s is de M60i xDrive. Deze heeft de bekende 4,4-liter V8 met 530 pk en 750 Nm. Het is niet zeker of deze naar Nederland komt. Iets minder overdreven is de xDrive40i. Deze gebruikt een zes-in-lijn voor 380 pk en 520 Nm. Een mild-hybridesysteem voegt 20 Nm toe als dat nodig is. Dieselaars gaan voor de xDrive40d met 352 pk en 720 Nm.

De BMW X7 facelift is de eerste auto van het merk die vanuit de fabriek geleverd wordt met 23-inch wielen. Ter vrij nutteloze vergelijking: de eerste M3 stond op 15-inchers. De prijzen voor Nederland zijn nog onbekend. In december van dit jaar moet hij in de showrooms verschijnen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)