
Dit is wel een momentje. BMW’s kon je naast hun nieren (de tweedelige grille) altijd goed herkennen aan de vorm van de koplampen en de afgelopen vijftien jaar zeker ook aan de dagrijverlichting. Die laatste twee dingen worden nu lastiger. Of in ieder geval moet je omschakelen. Bij de elektrische iX leek BMW al een andere richting op te gaan met het design van de koplampen, maar met de X7 geven ze een ruk aan het stuur. Het neusje van de BMW X7 facelift is hoe het voortaan gaat zijn bij het Duitse merk.
De koplampen bestaan nu uit twee delen met de led-dagrijverlichting in de bovenste portie. De onderste delen zijn eigenlijk de hoofdkoplampen. Wat we ervan vinden? Tja. De X7 was al geen subtiel ding en als er één auto is die wel een uitgesproken front mag hebben, is het wel deze. De tijd dat BMW’s klassieke schoonheden waren, is wel permanent voorbij, dat is zeker. Beter wen je eraan, want het ontwerp ga je zoals gezegd terugzien op meer BMW’s. De 7-serie is waarschijnlijk de volgende.

In het interieur heeft BMW ook wat twijfelachtige keuzes gemaakt. Ze verwijderden knoppen voor een minimalistische uitstraling, maar daarom zijn er nu wat lege plekjes. De airco stel je in via de boordcomputer. We zien gelukkig nog wel een iDrive-knop. Het scherm op het dashboard meet 14,9 inch, trouwens. Goed nieuws is dat de X7 nog altijd een zevenzitter is. Luchtvering is standaard op het enorme ding.
De motoren van de BMW X7 facelift
Het totale aanbod van de vernieuwde BMW X7 bestaat uit drie motoren. De blauwe op de foto’s is de M60i xDrive. Deze heeft de bekende 4,4-liter V8 met 530 pk en 750 Nm. Het is niet zeker of deze naar Nederland komt. Iets minder overdreven is de xDrive40i. Deze gebruikt een zes-in-lijn voor 380 pk en 520 Nm. Een mild-hybridesysteem voegt 20 Nm toe als dat nodig is. Dieselaars gaan voor de xDrive40d met 352 pk en 720 Nm.

De BMW X7 facelift is de eerste auto van het merk die vanuit de fabriek geleverd wordt met 23-inch wielen. Ter vrij nutteloze vergelijking: de eerste M3 stond op 15-inchers. De prijzen voor Nederland zijn nog onbekend. In december van dit jaar moet hij in de showrooms verschijnen.
Meer van TopGear


BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Praat mee: welke optie kun je nooit meer zonder in de auto?

Autobahn-cruiser: De Alpina XB7 Manufaktur weegt bijna 3.000 kilo en haalt 290 km/u

BMW X7 M60i review: Rijdt de grootste M nog een beetje M-achtig?

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Vanaf wanneer is de elektrische auto nou echt verplicht? En is de benzineauto dan verboden?

Welke trajectcontrole is nou aangepast naar 70 km/u door werkzaamheden en welke niet?

Waarom je nooit een afspraak moet maken als je een tweedehandsauto wilt bekijken (volgens sommige mensen)
