
Dit is wel een momentje. BMW’s kon je naast hun nieren (de tweedelige grille) altijd goed herkennen aan de vorm van de koplampen en de afgelopen vijftien jaar zeker ook aan de dagrijverlichting. Die laatste twee dingen worden nu lastiger. Of in ieder geval moet je omschakelen. Bij de elektrische iX leek BMW al een andere richting op te gaan met het design van de koplampen, maar met de X7 geven ze een ruk aan het stuur. Het neusje van de BMW X7 facelift is hoe het voortaan gaat zijn bij het Duitse merk.
De koplampen bestaan nu uit twee delen met de led-dagrijverlichting in de bovenste portie. De onderste delen zijn eigenlijk de hoofdkoplampen. Wat we ervan vinden? Tja. De X7 was al geen subtiel ding en als er één auto is die wel een uitgesproken front mag hebben, is het wel deze. De tijd dat BMW’s klassieke schoonheden waren, is wel permanent voorbij, dat is zeker. Beter wen je eraan, want het ontwerp ga je zoals gezegd terugzien op meer BMW’s. De 7-serie is waarschijnlijk de volgende.

In het interieur heeft BMW ook wat twijfelachtige keuzes gemaakt. Ze verwijderden knoppen voor een minimalistische uitstraling, maar daarom zijn er nu wat lege plekjes. De airco stel je in via de boordcomputer. We zien gelukkig nog wel een iDrive-knop. Het scherm op het dashboard meet 14,9 inch, trouwens. Goed nieuws is dat de X7 nog altijd een zevenzitter is. Luchtvering is standaard op het enorme ding.
De motoren van de BMW X7 facelift
Het totale aanbod van de vernieuwde BMW X7 bestaat uit drie motoren. De blauwe op de foto’s is de M60i xDrive. Deze heeft de bekende 4,4-liter V8 met 530 pk en 750 Nm. Het is niet zeker of deze naar Nederland komt. Iets minder overdreven is de xDrive40i. Deze gebruikt een zes-in-lijn voor 380 pk en 520 Nm. Een mild-hybridesysteem voegt 20 Nm toe als dat nodig is. Dieselaars gaan voor de xDrive40d met 352 pk en 720 Nm.

De BMW X7 facelift is de eerste auto van het merk die vanuit de fabriek geleverd wordt met 23-inch wielen. Ter vrij nutteloze vergelijking: de eerste M3 stond op 15-inchers. De prijzen voor Nederland zijn nog onbekend. In december van dit jaar moet hij in de showrooms verschijnen.
Meer van TopGear


BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Praat mee: welke optie kun je nooit meer zonder in de auto?

Autobahn-cruiser: De Alpina XB7 Manufaktur weegt bijna 3.000 kilo en haalt 290 km/u

BMW X7 M60i review: Rijdt de grootste M nog een beetje M-achtig?

Dit is de Nederlandse prijs van de Alpina XB7, de enorme zevenzitter met 621 pk

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
