
Dit is wel een momentje. BMW’s kon je naast hun nieren (de tweedelige grille) altijd goed herkennen aan de vorm van de koplampen en de afgelopen vijftien jaar zeker ook aan de dagrijverlichting. Die laatste twee dingen worden nu lastiger. Of in ieder geval moet je omschakelen. Bij de elektrische iX leek BMW al een andere richting op te gaan met het design van de koplampen, maar met de X7 geven ze een ruk aan het stuur. Het neusje van de BMW X7 facelift is hoe het voortaan gaat zijn bij het Duitse merk.
De koplampen bestaan nu uit twee delen met de led-dagrijverlichting in de bovenste portie. De onderste delen zijn eigenlijk de hoofdkoplampen. Wat we ervan vinden? Tja. De X7 was al geen subtiel ding en als er één auto is die wel een uitgesproken front mag hebben, is het wel deze. De tijd dat BMW’s klassieke schoonheden waren, is wel permanent voorbij, dat is zeker. Beter wen je eraan, want het ontwerp ga je zoals gezegd terugzien op meer BMW’s. De 7-serie is waarschijnlijk de volgende.

In het interieur heeft BMW ook wat twijfelachtige keuzes gemaakt. Ze verwijderden knoppen voor een minimalistische uitstraling, maar daarom zijn er nu wat lege plekjes. De airco stel je in via de boordcomputer. We zien gelukkig nog wel een iDrive-knop. Het scherm op het dashboard meet 14,9 inch, trouwens. Goed nieuws is dat de X7 nog altijd een zevenzitter is. Luchtvering is standaard op het enorme ding.
De motoren van de BMW X7 facelift
Het totale aanbod van de vernieuwde BMW X7 bestaat uit drie motoren. De blauwe op de foto’s is de M60i xDrive. Deze heeft de bekende 4,4-liter V8 met 530 pk en 750 Nm. Het is niet zeker of deze naar Nederland komt. Iets minder overdreven is de xDrive40i. Deze gebruikt een zes-in-lijn voor 380 pk en 520 Nm. Een mild-hybridesysteem voegt 20 Nm toe als dat nodig is. Dieselaars gaan voor de xDrive40d met 352 pk en 720 Nm.

De BMW X7 facelift is de eerste auto van het merk die vanuit de fabriek geleverd wordt met 23-inch wielen. Ter vrij nutteloze vergelijking: de eerste M3 stond op 15-inchers. De prijzen voor Nederland zijn nog onbekend. In december van dit jaar moet hij in de showrooms verschijnen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Praat mee: welke optie kun je nooit meer zonder in de auto?

Autobahn-cruiser: De Alpina XB7 Manufaktur weegt bijna 3.000 kilo en haalt 290 km/u

BMW X7 M60i review: Rijdt de grootste M nog een beetje M-achtig?

Dit is de Nederlandse prijs van de Alpina XB7, de enorme zevenzitter met 621 pk

Alpina XB7 facelift is er al snel bij

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)
