
Dit is wel een momentje. BMW’s kon je naast hun nieren (de tweedelige grille) altijd goed herkennen aan de vorm van de koplampen en de afgelopen vijftien jaar zeker ook aan de dagrijverlichting. Die laatste twee dingen worden nu lastiger. Of in ieder geval moet je omschakelen. Bij de elektrische iX leek BMW al een andere richting op te gaan met het design van de koplampen, maar met de X7 geven ze een ruk aan het stuur. Het neusje van de BMW X7 facelift is hoe het voortaan gaat zijn bij het Duitse merk.
De koplampen bestaan nu uit twee delen met de led-dagrijverlichting in de bovenste portie. De onderste delen zijn eigenlijk de hoofdkoplampen. Wat we ervan vinden? Tja. De X7 was al geen subtiel ding en als er één auto is die wel een uitgesproken front mag hebben, is het wel deze. De tijd dat BMW’s klassieke schoonheden waren, is wel permanent voorbij, dat is zeker. Beter wen je eraan, want het ontwerp ga je zoals gezegd terugzien op meer BMW’s. De 7-serie is waarschijnlijk de volgende.

In het interieur heeft BMW ook wat twijfelachtige keuzes gemaakt. Ze verwijderden knoppen voor een minimalistische uitstraling, maar daarom zijn er nu wat lege plekjes. De airco stel je in via de boordcomputer. We zien gelukkig nog wel een iDrive-knop. Het scherm op het dashboard meet 14,9 inch, trouwens. Goed nieuws is dat de X7 nog altijd een zevenzitter is. Luchtvering is standaard op het enorme ding.
De motoren van de BMW X7 facelift
Het totale aanbod van de vernieuwde BMW X7 bestaat uit drie motoren. De blauwe op de foto’s is de M60i xDrive. Deze heeft de bekende 4,4-liter V8 met 530 pk en 750 Nm. Het is niet zeker of deze naar Nederland komt. Iets minder overdreven is de xDrive40i. Deze gebruikt een zes-in-lijn voor 380 pk en 520 Nm. Een mild-hybridesysteem voegt 20 Nm toe als dat nodig is. Dieselaars gaan voor de xDrive40d met 352 pk en 720 Nm.

De BMW X7 facelift is de eerste auto van het merk die vanuit de fabriek geleverd wordt met 23-inch wielen. Ter vrij nutteloze vergelijking: de eerste M3 stond op 15-inchers. De prijzen voor Nederland zijn nog onbekend. In december van dit jaar moet hij in de showrooms verschijnen.
Meer van TopGear


BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Praat mee: welke optie kun je nooit meer zonder in de auto?

Autobahn-cruiser: De Alpina XB7 Manufaktur weegt bijna 3.000 kilo en haalt 290 km/u

BMW X7 M60i review: Rijdt de grootste M nog een beetje M-achtig?

Dit is de Nederlandse prijs van de Alpina XB7, de enorme zevenzitter met 621 pk

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Dit is de eerste legale elektrische step voor Nederland (en dit kost ie)

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg
