Vind van het gezicht van de BMX XM en zijn speciale Label Red wat je wilt, maar oersterk zijn de twee SUV’s wel. Maakt dat alles goed? Dat is aan jou om te bepalen. Maar wat houd je over als het vermogen van 653 pk en 748 pk krimpt naar 475 pk? Dan kom je uit bij de BMW XM 50e. Wellicht dat BMW zelf realiseert dat dit geen getallen zijn om aan de grote klok te hangen.
Anders dan bij andere modellen is er geen uitgebreide persbericht. Nee. Er is alleen een productpagina aangemaakt waar je de informatie over de XM 50e vindt en een video waarbij de cameraman moeite heeft om de camera stil te houden. Op de productpagina komen we erachter dat de XM 50e dezelfde aandrijflijn krijgt als de i7 M70, maar dan met bijna 200 pk minder. Het koppel zakt met ongeveer 300 Nm naar 700 Nm.
Prestaties van de BMW XM 50e
De sprint van 0 naar 100 km/u gaat in 5,1 seconden. Het is zeker geen slak dus, maar stelt wel wat teleur als je weet wat de zes-in-lijn en elektromotor teweeg kunnen brengen. De XM met V8-motor doet het sprintje in 4,3 seconden en de Label Red zelfs in 3,8 seconden. Verder staat de BMW XM 50e op 23-inch lichtmetalen velgen, zit er verlichting in de nieren en komen het differentieel en de ophanging van BMW M af.
Dankzij de 22,1-kWh batterij kom je 84 kilometer ver als je puur elektrisch rijdt. Dat is ongeveer even ver als met de gewone XM. Of de 50e ook in Europa te koop komt, is nog de vraag. Het Duitse BimmerToday verwacht dat deze versie van de BMW XM vooral bedoeld is voor de Aziatische markt. Wellicht dat we daar later meer over horen.
Reacties