BMW heeft officieel de XM Label Red gepresenteerd. Als we eerlijk zijn, weten we niet zo goed waar we moeten beginnen. En niet op een goede manier. Laten we het onszelf dan maar gemakkelijk maken en beginnen bij de cijfertjes die bij die gigantische rood omlijnde nieren horen. Want wat de Label Red in ieder geval anders maakt dan de standaard XM is de power.
De V8 in de XM voor de make-up produceert 653 pk en 800 Nm. Bij de Label Red komt daar 95 pk en 200 Nm koppel bij. Voor de mindere rekenaars: de hybride achtcilinder produceert bij de Label Red 748 pk en 1.000 Nm. Zet die maar neer. Het extra vermogen wordt volledig gehaald uit de gekietelde 4,4-liter V8-motor met twee turbo’s. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u (290 km/u als je voor het M-drivers pakket gaat) en de 0-100-tijd slinkt naar 3,8 seconden.
Voor we het vergeten, de 25,7-kWh batterij zou er nog steeds voor moeten zorgen dat je tussen de 75 en 83 kilometer volledig elektrisch kunt rijden. Maar voor die informatie kom je hier niet, toch? Dikke kans dat je hier bent voor het uiterlijk van de BMX XM Label Red en met name zijn accenten in de kleur ‘Toronto Rood’. Daarover zegt BMW dat de Label Red ‘ontworpen is voor klanten die voor een gedurfd, opvallend ontwerp gaan’. Daar moeten we BMW gelijk in geven. Gedurfd en opvallend is het zeker.
De prijs van de BMW XM Label Red
Voor de hele wereld worden er maar 500 stuks gebouwd. Voor Nederland hanteert BMW een adviesprijs van 203.700 euro. Daarmee is hij 28.558 euro duurder dan de standaard XM bij zijn presentatie. Elk exemplaar krijgt die gedurfde en opvallende rode nieren, een genummerd plaquette aan de binnenkant, een speciale ‘Frozen Carbon Black’ lak, speciale rode badges en een interieur met rood en zwart. Maak het dak voor de helft wit en je hebt Cruella De Vil op wielen.
BMW zegt niets over upgrades van de ophanging of remmen om met het extra vermogen van de 2.700 kilo zware SUV te dealen. Dat geeft ook niet, want binnenkort krijgen we een demonstratie van de dynamiek van de BMW XM Label Red. Op 25 juni staat hij namelijk aan de start van de Pikes Peak heuvelklim met Matt Mullins achter het stuur. De grote vraag is dan: is de XM Label Red sneller dan de Lamborghini Urus?
Reacties