Vroeger was er de Z3, verkrijgbaar met alles van een krakend koffiemolentje tot een schreeuwende zescilinder. Toen kwam de Z4, met alleen nog maar zescilinders, aangezien dat toch is wat de mensen willen. Maar in deze tijden van CO2 en, nou ja, verder niks eigenlijk, kan dat natuurlijk niet meer.
Daarom vervangt BMW de ‘oude’ 3.0 zes-in-lijn door de geblazen 2.0 TwinPower-viercilinder die ook sinds kort in de X1 te vinden is. De motor zal in de Z4 zo’n 240 pk leveren, wat iets minder is dan de 258 stuks van de 3.0. Maar ja, het verschil in je portemonnee én je schone geweten zal nog net even wat groter zijn, want zo’n vierpitter is een stuk minder dorstig en vies-bah.
Vreemde bijkomstigheid is dat de basismotorisering van de Z4 – de 2.5 uit de sDrive23i – wel nog een zescilinder is. We gokken dat ook die binnenkort vervangen wordt. Ondertussen hoeven de liefhebbers van klassieke BMW-zescilinders niet te rouwen: het sDrive35i-topmodel, met de geblazen versie van de 3.0, blijft gewoon leverbaar.
Reacties