
Vroeger was er de Z3, verkrijgbaar met alles van een krakend koffiemolentje tot een schreeuwende zescilinder. Toen kwam de Z4, met alleen nog maar zescilinders, aangezien dat toch is wat de mensen willen. Maar in deze tijden van CO2 en, nou ja, verder niks eigenlijk, kan dat natuurlijk niet meer.
Daarom vervangt BMW de ‘oude’ 3.0 zes-in-lijn door de geblazen 2.0 TwinPower-viercilinder die ook sinds kort in de X1 te vinden is. De motor zal in de Z4 zo’n 240 pk leveren, wat iets minder is dan de 258 stuks van de 3.0. Maar ja, het verschil in je portemonnee én je schone geweten zal nog net even wat groter zijn, want zo’n vierpitter is een stuk minder dorstig en vies-bah.
Vreemde bijkomstigheid is dat de basismotorisering van de Z4 – de 2.5 uit de sDrive23i – wel nog een zescilinder is. We gokken dat ook die binnenkort vervangen wordt. Ondertussen hoeven de liefhebbers van klassieke BMW-zescilinders niet te rouwen: het sDrive35i-topmodel, met de geblazen versie van de 3.0, blijft gewoon leverbaar.
Meer van TopGear


BMW Z4 met 500 pk kost 250.000 euro, maar heeft een unieke feature

Bij deze BMW is de handbak een optie van 15.000 euro – is ie dat waard? (review)

Voor een hoop geld kun jij je BMW Z4 laten ombouwen tot een soort BMW 507

Bij BMW is de handbak springlevend: Je mag nu ook zelf schakelen in de sterkste Z4

Dit is een straatlegale BMW Z4 GT3-racer met een Mercedes-V12 (1.500+ pk!)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
