
Vorige week werd in Las Vegas het grootste tuningfeestje van het gehouden. De show van de Specialty Equipment Market Association, of SEMA voor vrienden, plofte weer een bommetje vol met interessante creaties. Een van de coolste auto’s die we tegenkwamen, is deze BMW Z4 GT3 van Gooichi Motors. Het is een raceauto die omgebouwd is voor straatgebruik – en onder de motorkap schuilt een verrassing.
De tuner uit Florida deed er acht maanden over om de BMW Z4 GT3-racer om te bouwen zodat hij op de openbare weg mag. Oh, en de originele 4,0-liter V8 uit Beieren is ingewisseld voor een behoorlijke V12-motor van Mercedes, met een supercharger. Want ach, als je toch bezig bent. Gelukkig is de motorkap van de Z4 zo langs als de Afsluitdijk waardoor er ruimte genoeg is voor de twaalfcilinder.
Het team van Gooichi put inspiratie uit de M154-racer van de Silver Arrows uit de jaren dertig. Coureur Rudolf Caracciola reed bijvoorbeeld in deze doodskist. In die tijd heette de sport overigens nog geen Formule 1, maar je mag het gerust zien als een F1-auto uit die tijd. Gooichi wilde net als de GP-auto een V12 met supercharger gebruiken.
Het kolossale vermogen van de Z4 met Mercedes-V12
Het team hoopt op een vermogen rond de 1.500 pk. Exacte cijfers van het vermogen of koppel hebben ze niet. Halen ze hun doel, dan is de V12 drie keer zo sterk als de BMW V8. Ja, deze twaalfcilinder is een nieuw synoniem voor de term ‘angstaanjagend’. De raceauto van Mercedes van bijna honderd jaar oud produceerde tijdens zijn racecarrière trouwens 483 pk.
-
Foto: © TopGear / Matt Orie
-
Foto: © TopGear / Matt Orie
-
Foto: © TopGear / Matt Orie
-
Foto: © TopGear / Matt Orie
-
Foto: © TopGear / Matt Orie
Overigens kun je zelf de turbodruk regelen, zodat je niet altijd met 1.500 pk rondrijdt. Dat is voor de boodschapjes niet nodig. Een sequentiële zesbak is ook toegevoegd. Vanbinnen behoudt de Z4 zijn kuipstoeltjes en rolkooi, maar het dashboard is compleet veranderd voor wat comfort. Al heeft een Dacia Sandero nog steeds meer toeters en bellen.
Vrijwel de gehele koets is vernieuwd
De racetank is vervangen door een conventionele benzinetank van 53 liter die in de kofferbak ligt. De vloer boven de zijuitlaten moest nog wel even aangepast worden zodat er plek is voor een bijrijder. Verder zijn er veel uren in het exterieur gestoken. We noemen een nieuwe koolstofvezel splitter, gigantische luchthappers, een op maat gemaakte achtervleugel en koolstofvezel en glasvezel panelen.
Een geinig ontwerpdetail is de badge. Het is nu een chemische reactie geworden tussen de Mercedes-ster en de propeller van het BMW-logo. Ook zijn er accenten in Petronas-kleuren die tegenwoordig bij een racende Mercedi hoort. Of de straatlegale BMW Z4 GT3 met Mercedes V12 veel kilometers gaat maken, valt nog te bezien, maar als wij hem in de schuur hadden staan, wisten we het wel.


BMW Z4 met 500 pk kost 250.000 euro, maar heeft een unieke feature

Bij deze BMW is de handbak een optie van 15.000 euro – is ie dat waard? (review)

Voor een hoop geld kun jij je BMW Z4 laten ombouwen tot een soort BMW 507

Bij BMW is de handbak springlevend: Je mag nu ook zelf schakelen in de sterkste Z4

BMW wil de geweldige Touring Coupe graag in productie nemen

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
