Vorige week werd in Las Vegas het grootste tuningfeestje van het gehouden. De show van de Specialty Equipment Market Association, of SEMA voor vrienden, plofte weer een bommetje vol met interessante creaties. Een van de coolste auto’s die we tegenkwamen, is deze BMW Z4 GT3 van Gooichi Motors. Het is een raceauto die omgebouwd is voor straatgebruik – en onder de motorkap schuilt een verrassing.
De tuner uit Florida deed er acht maanden over om de BMW Z4 GT3-racer om te bouwen zodat hij op de openbare weg mag. Oh, en de originele 4,0-liter V8 uit Beieren is ingewisseld voor een behoorlijke V12-motor van Mercedes, met een supercharger. Want ach, als je toch bezig bent. Gelukkig is de motorkap van de Z4 zo langs als de Afsluitdijk waardoor er ruimte genoeg is voor de twaalfcilinder.
Het team van Gooichi put inspiratie uit de M154-racer van de Silver Arrows uit de jaren dertig. Coureur Rudolf Caracciola reed bijvoorbeeld in deze doodskist. In die tijd heette de sport overigens nog geen Formule 1, maar je mag het gerust zien als een F1-auto uit die tijd. Gooichi wilde net als de GP-auto een V12 met supercharger gebruiken.
Het kolossale vermogen van de Z4 met Mercedes-V12
Het team hoopt op een vermogen rond de 1.500 pk. Exacte cijfers van het vermogen of koppel hebben ze niet. Halen ze hun doel, dan is de V12 drie keer zo sterk als de BMW V8. Ja, deze twaalfcilinder is een nieuw synoniem voor de term ‘angstaanjagend’. De raceauto van Mercedes van bijna honderd jaar oud produceerde tijdens zijn racecarrière trouwens 483 pk.
Overigens kun je zelf de turbodruk regelen, zodat je niet altijd met 1.500 pk rondrijdt. Dat is voor de boodschapjes niet nodig. Een sequentiële zesbak is ook toegevoegd. Vanbinnen behoudt de Z4 zijn kuipstoeltjes en rolkooi, maar het dashboard is compleet veranderd voor wat comfort. Al heeft een Dacia Sandero nog steeds meer toeters en bellen.
Vrijwel de gehele koets is vernieuwd
De racetank is vervangen door een conventionele benzinetank van 53 liter die in de kofferbak ligt. De vloer boven de zijuitlaten moest nog wel even aangepast worden zodat er plek is voor een bijrijder. Verder zijn er veel uren in het exterieur gestoken. We noemen een nieuwe koolstofvezel splitter, gigantische luchthappers, een op maat gemaakte achtervleugel en koolstofvezel en glasvezel panelen.
Een geinig ontwerpdetail is de badge. Het is nu een chemische reactie geworden tussen de Mercedes-ster en de propeller van het BMW-logo. Ook zijn er accenten in Petronas-kleuren die tegenwoordig bij een racende Mercedi hoort. Of de straatlegale BMW Z4 GT3 met Mercedes V12 veel kilometers gaat maken, valt nog te bezien, maar als wij hem in de schuur hadden staan, wisten we het wel.
Reacties