
Vorige week werd in Las Vegas het grootste tuningfeestje van het gehouden. De show van de Specialty Equipment Market Association, of SEMA voor vrienden, plofte weer een bommetje vol met interessante creaties. Een van de coolste auto’s die we tegenkwamen, is deze BMW Z4 GT3 van Gooichi Motors. Het is een raceauto die omgebouwd is voor straatgebruik – en onder de motorkap schuilt een verrassing.
De tuner uit Florida deed er acht maanden over om de BMW Z4 GT3-racer om te bouwen zodat hij op de openbare weg mag. Oh, en de originele 4,0-liter V8 uit Beieren is ingewisseld voor een behoorlijke V12-motor van Mercedes, met een supercharger. Want ach, als je toch bezig bent. Gelukkig is de motorkap van de Z4 zo langs als de Afsluitdijk waardoor er ruimte genoeg is voor de twaalfcilinder.
Het team van Gooichi put inspiratie uit de M154-racer van de Silver Arrows uit de jaren dertig. Coureur Rudolf Caracciola reed bijvoorbeeld in deze doodskist. In die tijd heette de sport overigens nog geen Formule 1, maar je mag het gerust zien als een F1-auto uit die tijd. Gooichi wilde net als de GP-auto een V12 met supercharger gebruiken.
Het kolossale vermogen van de Z4 met Mercedes-V12
Het team hoopt op een vermogen rond de 1.500 pk. Exacte cijfers van het vermogen of koppel hebben ze niet. Halen ze hun doel, dan is de V12 drie keer zo sterk als de BMW V8. Ja, deze twaalfcilinder is een nieuw synoniem voor de term ‘angstaanjagend’. De raceauto van Mercedes van bijna honderd jaar oud produceerde tijdens zijn racecarrière trouwens 483 pk.
-
Foto: © TopGear / Matt Orie
-
Foto: © TopGear / Matt Orie
-
Foto: © TopGear / Matt Orie
-
Foto: © TopGear / Matt Orie
-
Foto: © TopGear / Matt Orie
Overigens kun je zelf de turbodruk regelen, zodat je niet altijd met 1.500 pk rondrijdt. Dat is voor de boodschapjes niet nodig. Een sequentiële zesbak is ook toegevoegd. Vanbinnen behoudt de Z4 zijn kuipstoeltjes en rolkooi, maar het dashboard is compleet veranderd voor wat comfort. Al heeft een Dacia Sandero nog steeds meer toeters en bellen.
Vrijwel de gehele koets is vernieuwd
De racetank is vervangen door een conventionele benzinetank van 53 liter die in de kofferbak ligt. De vloer boven de zijuitlaten moest nog wel even aangepast worden zodat er plek is voor een bijrijder. Verder zijn er veel uren in het exterieur gestoken. We noemen een nieuwe koolstofvezel splitter, gigantische luchthappers, een op maat gemaakte achtervleugel en koolstofvezel en glasvezel panelen.
Een geinig ontwerpdetail is de badge. Het is nu een chemische reactie geworden tussen de Mercedes-ster en de propeller van het BMW-logo. Ook zijn er accenten in Petronas-kleuren die tegenwoordig bij een racende Mercedi hoort. Of de straatlegale BMW Z4 GT3 met Mercedes V12 veel kilometers gaat maken, valt nog te bezien, maar als wij hem in de schuur hadden staan, wisten we het wel.


BMW Z4 met 500 pk kost 250.000 euro, maar heeft een unieke feature

Bij deze BMW is de handbak een optie van 15.000 euro – is ie dat waard? (review)

Voor een hoop geld kun jij je BMW Z4 laten ombouwen tot een soort BMW 507

Bij BMW is de handbak springlevend: Je mag nu ook zelf schakelen in de sterkste Z4

BMW wil de geweldige Touring Coupe graag in productie nemen

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen
