In de eeuwige zoektocht naar het terugdringen van de gemiddelde CO2-uitstoot duwt BMW de aloude zes-in-lijn benzinemotor langzaam aan de kant voor een twin-scroll turbo-viercilinder. Althans, als de trend wordt voortgezet die we nu bij de X1 gaan zien.
Het topmodel van die reeks, de xDrive28i met dikke zescilinder, gaat namelijk voortaan door het leven als… xDrive28i. Aan dat mooie hoge getal wordt uit prestige-overwegingen niet getoornd, alleen krijgt deze X1 voortaan wel een 2,0-litermotor met vier cilinders onder de kap. Goed voor de overzichtelijkheid.
Een beetje bitter zijn we er wel om, maar dat is eigenlijk niet geheel terecht. Het geblazen kleintje levert namelijk 245 pk en 350 Nm, wat goed is voor een sprint van 0 naar 100 in 6,1 seconden (met handbak). Ondertussen ligt het verbruik ruim lager, op 7,9 l/100 km in plaats van 9,4, en is de CO2-uitstoot met 183 g/km ook weer wat makkelijker te behappen. Goed gedaan dus, van BMW. We zouden niet raar staan te kijken als de 1-serie, 3-serie, X3 en misschien zelfs de 5-serie een soortgelijke ontwikkeling gaan doormaken.
Maar we hopen van niet. Dat geluid van die zescilinders he… Dat zouden we toch gaan missen.
Reacties