Ford Nederland hoeft maar 43.707 euro hebben voor de Ford Mustang Bullitt V8, wat ongelofelijk schappelijk is. Helaas is de ‘wet BPM-vrijstelling voor auto’s die het straatbeeld sieren’ nog altijd niet door de Tweede Kamer heen en mag je maar liefst 79.348 euro aan belastingen betalen, waardoor het totaalbedrag neerkomt op 123.055 euro. En dan zijn er plots een hoop alternatieven te bedenken.
De bestuurder van deze Nederlandse Ford Mustang heeft het beter bekeken, want hij kreeg een zogenoemd ‘BN-kenteken’. Waar de inspiratie voor deze benaming vandaan komt, hoeven we hopelijk niet uit te leggen. Het BN-kenteken is het broertje van het GN-kenteken. De letters staan officieus voor ‘Buiten Nederland’ of ‘Geen Nederland’. Vaak zijn deze kenteken voor medewerkers van ambassades of consulaten die niet in aanmerking komen voor een diplomaten-kenteken.
Vanwege privacyredenen geven we niet het volledige kenteken, maar we kunnen vertellen dat deze Ford Mustang Bullitt binnen de laatste categorie van de BN-kentekens valt. Volgens Overheid.nl zijn deze kentekens ‘slechts opgegeven voor motorrijtuigen waarvoor overeenkomstig de voorschriften van de Minister van Financiën een voorwaardelijke vrijstelling van belasting is verleend, voor zover deze niet vallen onder onderdeel a.’ Wat de bestuurder exact betaalde voor de Mustang, is niet bekend.
We geven de eigenaar van de Mustang in ieder geval groot gelijk. Elke Bullitt heeft de 5,0-liter V8 uit de Mustang GT, turbo- en superchargerloos, maar met het inlaattraject van de Shelby GT350. Dat betekent een knoeperd van een open luchtfilter en 14 extra pk’s. Een automaat is geen optie: schakelen zul je, met een witte biljartbalpook en een koppeling die je een goed doorbloede, mannelijke kuitspier bezorgt.Van alle attracties van de Bullitt is zijn geluid de voornaamste. Het is nauwelijks te bevatten hoe goed hij klinkt.
Foto: Carspotter15, via CarSpotsNL
Arnout heeft op 24 maart 2021 geschreven:
Of je kiest voor deze. Bpm reeds voldaan 🙂 https://vehikel.com/ford-mustang/
Net geen Bullitt, maar ook leuk.
Michel heeft op 23 februari 2021 geschreven:
In België betaal je hier ook een extra 15000 om hem in verkeer te brengen en jaarlijks rond de 5000 om te mogen rijden.
In Duitsland volgens de verkoper maximum 800 euro.
Kees Jansen heeft op 11 maart 2020 geschreven:
TG: in Duitsland en Belgie betaal je geen BPM en kost die auto dus ca. 80 mille minder,, in NL hebben wij belachelijke zware anti-autobelastingen die veel te hoog zijn, protesteer liever daartegen. Voor diplomaten gelden nu eenmaal andere regels (o.a. onschendbaarheid en fiscaal), dat is in elk land zo, niet alleen in NL.
Jeffke Jefferson heeft op 10 maart 2020 geschreven:
Jankbal…. Liever dit dan nog kut prius erbij
TG heeft op 11 maart 2020 geschreven:
1000% mee eens deze Mustang siert idd het straatbeeld.
TG heeft op 10 maart 2020 geschreven:
Dit is meten met 2 maten.
Iedereen is gelijk en niemand staat boven de wet.
Schande dat je bijna €80.000 vrij van belasting kan rondrijden terwijl wij als hardwerkende hiervoor jaren moeten werken.
Als medewerkers van ambassades of als consulaat of een diplomaat dan krijg je al meer dan goed betaald dus laat ze dan ook net als de rest gewoon belasting betalen.
EddePet heeft op 11 maart 2020 geschreven:
TG: Iedereen is gelijkwaardig, niet gelijk. Jij betaalt ook geen belasting in het buitenland als je eens een keertje daar rijdt. Een “BN” rijdt in principe incidenteel in NL. Is dus feitelijk hetzelfde. Ben je toch gelijk.
M heeft op 12 maart 2020 geschreven:
Deze rijdt zolang in Nederland als de eigenaar er werkt. Dat kan best 6 jaar zijn. Hij mag deze auto dan meenemen als verhuisgoed naar zijn thuisland, ja inderdaad belastingvrij. Mocht je als particulier denken deze koop ik dan wel over, mag je indien amerikaanse specs, langs de RDW ter keuring en even alsnog de bpm aftikken.