Een 6,2-liter V8-motor van Chevrolet met 500 pk, die ergens in het midden van de auto ligt. Een zestraps handbak. Achterwielaandrijving. Van 0 naar 100 in minder dan 3 seconden. En last but not least een gewicht van minder dan 1.000 kilogram. De Bolwell Nagari 500 heeft het allemaal. Het is de Corvette C8 uit Australië, maar dan met een handbak.
Als je zelf ooit in Australië bent geweest, of als je veel kennis hebt van onbekendere autobedrijven, herken je de Bolwell-bijnaam misschien uit de jaren zestig en zeventig. Zo niet, dan geven wij je even snel wat achtergrondinformatie. Je weet immers nooit wanneer je zonder gespreksstof zit op een verjaardag.
Het bedrijf werd opgericht door Campbell Bolwell. Hij bouwde zijn eerste glasvezel supercar toen hij zestien jaar oud was en verdiende uiteindelijk een redelijk zakcentje met de verkoop van auto’s. De markt waar hij echt in thuis was, was het ontwikkelen van lichtgewicht composieten.
De originele Nagari werd gebouwd tussen 1970 en 1974, net toen Campbells broer Graeme terugkwam van het werken voor Colin Chapman, bij Lotus. De koets van de auto was licht en geïnspireerd door het werk van Chapman, maar kreeg wel een enorme Ford V8 ingebracht. Ene Caroll Shelby bewees eerder dat dit een prima combinatie is.
Voor de Bolwell Nagari 500 werd de V8 uit de kast gehaald
Misschien herinner jij je de remake van de Nagari uit 2008 ook nog wel, die bekendstond als de 300. Voor die auto maakten Campbell en Graeme dankbaar gebruik van de expertise op het gebied van composieten van de Bolwell Group. Met behulp hiervan ontwikkelden ze een koolstofvezel kuip. Deze werd nog gecombineerd met een V6-motor van Toyota. Voor de nieuwe Bolwell Nagari 500 is de V8 uit de kast gehaald.
De cijfers spreken wel zo’n beetje voor zichzelf, maar Campbell vertelde TopGear dat de 500 een bruut is om in te rijden, vooral dankzij dat lage gewicht. Hij wordt gebouwd door een team van slechts vier of vijf werknemers. De meesten hiervan hebben meegewerkt aan de originele Nagari, zo’n 50 jaar geleden. De 500 is momenteel nog maar een prototype en moet nog deugdelijk getest worden. Maar het concept, dat dubbele ophanging en verstelbare dempers omvat, klinkt alvast erg speciaal.
Reacties