De hoge BPM in Nederland zorgt voor een vergroening van ons wagenpark en leuke inkomsten voor de overheid. Maar voor autoliefhebbers is het net alsof je de TL-verlichting aanzet als de sfeer er net lekker inzit bij een feestje. De vernietiger van plezier. Auto’s die overal ter wereld voor voordelig rijplezier staan, zijn hier niet levensvatbaar.

Daarom is het tijd, nu de BPM-inkomsten wederom flink stijgen, om de automobilist ook een pleziertje te gunnen. Een bedankje voor de vele jaren BPM afdragen. In de vorm van een BPM-voordeel op weekend- of projectauto’s.

De spelregels

De spelregels zijn als volgt: wanneer je een auto koopt (mag ook tweedehands) of leaset met een uitstoot onder een bepaald aantal grammetjes per kilometer, mag je één auto kopen zonder BPM. Hiermee mag je dan een beperkt aantal kilometers per jaar rijden. En laten we dan direct de prijzen aanhouden die ze in Amerika ook voeren in dollars, één op één omgerekend naar euro’s.

Goed voor de economie

En omdat het auto’s zijn die anders toch niet gekocht werden, loopt de staat ook geen inkomsten mis. Mensen geven geld uit, en dat is weer goed voor de economie en de werkgelegenheid. Door een limiet op het aantal kilometers te zetten, is de toename in uitstoot verwaarloosbaar.

Zo worden pretmachines als de Ford Mustang GT, Subaru WRX STI, Toyota GT86, VW Up GTI, Suzuki Swift Sport, Mazda MX-5, Chevrolet Camaro, Hyundai i30 N, Honda Civic Type R en Lotussen van deze wereld weer enigszins bereikbaar voor wie een tijdje disciplinair gespaard heeft. Of koop de auto samen met vrienden en deel de kosten.

In het kort

In het kort stimuleert de overheid de verkoop van groene auto’s door er een vervuilende beloning tegenover te zetten. Het is als bombarderen voor de vrede. Maar in dit geval heiligt het doel de middelen, dunkt ons. Dit past nog wel in de Rijksbegroting voor aankomende dinsdag, toch?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)