
Het is een term die je veel voorbij ziet komen als het om auto’s gaat: BPM. BPM staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen en is een extra belasting boven op de btw. Vroeger was het een standaardbelasting op alle auto’s, maar tegenwoordig is deze op basis van de CO2-uitstoot. Heel schone auto’s betalen nauwelijks BPM, auto’s met een hoge uitstoot betalen meer BPM. De BOVAG dringt aan om afscheid te nemen van de maatregel en vindt dat de BPM moet verdwijnen.
Zelf spreekt de BOVAG van een ‘klemmend beroep’ dat ze op de politiek doen. Daar hebben ze natuurlijk hun redenen voor. Ten eerste is de BPM-opbrengst tegenwoordig heel erg laag. Dat komt omdat er nauwelijks vervuilende auto’s nieuw worden verkocht. Op veel elektrische auto’s en plug-in hybrides wordt geen of nauwelijks BPM geheven. Het kabinet heeft volgens de BOVAG bovendien aangekondigd om de autobelastingen drastisch te herzien,
BOVAG vindt dat BPM moet verdwijnen, maar waarom dan?
Nieuwe auto’s met een hoge uitstoot worden bijna niet meer verkocht in Nederland, maar wél geïmporteerd. Hoe ouder een auto is, hoe lager de BPM. Dus een auto van een paar jaar oud importeren, kan gunstig zijn. Ook auto’s met schade krijgen korting op de BPM. Doortrapte handelaren importeren soms auto’s met neppe schaderapporten om BPM-korting te krijgen. Of ze monteren beschadigde delen voor de keuring. Dit kost de staat geld. Ook zijn juristen er maar druk mee.
Daarnaast heeft de BOVAG nog een paar redenen waarom de BPM moet verdwijnen:
- De BPM is alleen impopulair
- De BPM is fraudegevoelig,
- Het legt een onevenredig groot beslag op de Belastingdienst
- Het zorgt voor onacceptabele druk op de fiscale rechtspraak
Daarover zijn er wel cijfers en bronnen. In totaal zijn er zo’n 150 medewerkers bij de belastingdienst die zich fulltime bezighouden met BPM. Daarvan is zo’n 40 tot 50 procent uitsluitend bezig met het behandelen van bezwaren. Nieuwsblad Het Parool meldde op basis van een onderzoek van de recherche dat de overheid hieraan ongeveer een miljoen euro per dag kwijt is.
Volgens de BOVAG zullen de opbrengsten in 2035 dalen naar ongeveer 500 miljoen euro, aangezien vanaf dat jaar alleen nog emissieloze auto’s mogen worden verkocht. Op elektrische auto’s wordt er nu nog alleen een standaardbedrag van een paar honderd euro geheven. De BOVAG dringt erop aan dat de overheid nu moet beslissen om de BPM te schrappen. Auto’s als de BMW M4 en Ford Mustang zullen er in de huidige gedaante niet meer zijn, dus die zullen dan helaas niet goedkoper worden.
TopGear-nuance
Dan is het nu tijd voor de inmiddels legendarische TopGear-nuance. Uiteraard juichen wij het ook toe dat auto’s goedkoper worden en dan met name de leuke auto’s (die vaak op papier iets meer uitstoten). In sommige gevallen mist de BPM zijn doel. Op een Kia Picanto of Hyundai i10 wordt duizenden euro’s BPM geheven, terwijl dat op een Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid of BMW XM nauwelijks het geval is. Iedereen weet dat die eerste twee 1 op 20 rijden en die laatste twee met moeite 1 op 10.
Lees ook: Automerken in Nederland beloven BPM-korting in 2025, maar hoeveel scheelt dat dan?
Nu willen we niet afgeven op die grote PHEV’s, maar het is wel schrijnend dat goedkope, betaalbare en milieuvriendelijke auto’s enorm belast worden. Daardoor kunnen veel mensen niet de overstap maken naar een nieuwe auto en moeten ze een gebruikte kopen. Als je kijkt naar het grote plaatje, dan is het wel zo dat het Nederlands wagenpark over het algemeen genomen een stuk schoner is dan enkele jaren geleden.
Nederland scoort uitermate slecht in Europa met onderwijs (bijna allerslechtste )
Met gezondheidszorg kunnen we België al 20 jaar niet meer bijbenen
Qua infrastructuur heeft u gelijk
Er is geen enkele reden om dit te doen. In tegenstelling tot de landen om ons heen is er niet of nauwelijks autoindustrie in Nederland. Daarom heeft het geen enkele economische waarde om autoverkopen te stimuleren. Het geld wat je hiermee niet weg geeft, kan je besteden aan bijvoorbeeld zorg, onderwijs of infrastructuur. Niet toevallig scoort Nederland op al deze punten beter dan België en Duitsland, om maar iets te noemen.