De Mercedes-AMG GT is een bijzonder fraaie auto met bijzonder fraaie techniek. Omdat Mercedes als slogan heeft ‘Das Beste oder nichts’, zou je kunnen aannemen dat het niet beter kan dan hun topmodel. Dat is dus de Mercedes-AMG GT. De duurste versie daarvan is de AMG GT 63 S E-Performance. En dat is precies de uitvoering die Brabus flink onder handen heeft genomen. Ze noemen het geval de Brabus 1000, een wat makkelijke naam om redenen die zich makkelijk laten raden.

Je kunt bij Brabus terecht voor een ander setje wielen, verlaging of chiptuning voor jouw Mercedes A 180 of C 200. Maar ze produceren ook op kleine schaal compleet omgebouwde AMG’s. Heel veel daarvan zijn G-klasses. Aangezien tegenwoordig elke G lijkt te zijn omgebouwd, is dat wat minder interessant. Deze Brabus 1000 is dat wel. Brabus maakt de auto sneller dan menig Ferrari, maar bij de GT heb je gewoon nog een achterbankje. Net als een 911, trouwens.

Drie keer raden hoeveel vermogen de Brabus 1000 heeft

Eigenlijk is alles aan deze auto enorm indrukwekkend. Het is verplicht om met de techniek te beginnen. Standaard kom je al niets tekort met deze plug-in hybride, maar bij Brabus doen ze er een schep bovenop. De V8 is eruit gehaald en voorzien van nieuwe turbo’s, intercoolers en een hoop andere onderdelen. Ook werd het slagvolume vergroot van 4 naar 4,5 liter. Het vermogen stijgt van 585 pk naar 585 kW (796 pk). Dat kan geen toeval zijn. Dan is er ook nog een elektromotor, die goed is voor 204 pk.

Brabus 1000 (C232) zwart (2025) zijkant rechts schuin voor

In totaal heb je dus 1.000 pk tot je beschikking in een relatief compacte Mercedes. Het maximale koppel bedraagt 1.800 Nm. De benzinemotor kan 1.200 Nm leveren, maar om de boel heel te houden, heeft Brabus de motor begrensd op 1.050 Nm. De prestaties zijn hilarisch, want de Brabus 1000 sprint in 2,6 seconden naar 100 km/u, en als je volgas blijft geven, rijd je 6,9 tellen later 200 km/u. De topsnelheid is begrensd op 320 km/u.

Voldoet aan alle eisen én je krijgt garantie

Nu is het op zich niet moeilijk om 1.000 pk te halen uit deze combinatie. Het is wel knap dat de boel heel blijft. Brabus geeft drie jaar garantie op de auto, iets wat jouw chiptuner op de hoek niet doet. Daarnaast voldoet de auto aan de strenge Euro 6d-emissie-eisen. Ook zal de auto — Brabus kennende — meer dan uitstekend rijden. Onderstel, remmen: alles wordt aangepast. Ook krijgt het interieur een nieuw leren interieur en carbon inleg. Minder gecharmeerd zijn we van de bordeelrode details.

Lees ook: Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

De prijs is wel een dingetje. De vanafprijs is namelijk 530.621 euro. Dat is dan inclusief btw, die in Duitsland ietsje lager is (19 in plaats van 21 procent). Gelukkig is het nog altijd een plug-in hybride en valt de extra hoeveelheid BPM mee. Maar ja, deze auto is dus duurder dan een gemiddelde Maserati, Ferrari of McLaren. Of een Porsche, als je van Duits houdt. Als je 1.000 pk trouwens echt te veel vindt (en die spoiler afzichtelijk), bouwen ze ook de goedkopere Brabus GT 750.

5 reacties op “De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel”

  1. Het beste of niets is een slogan die ze nog niet eens waarmaken bij de A class. Wat een hopeloze zooi die mbux met verstopte menus en functies die aan gaan waar niemand wat aan heeft.
    Of nog mooier breng hem niet naar de service en magisch gaat de start stop niet meer. Eindeloze airbags die foute meldingen geven.

    Totaal overrated

    • Die voorwiel aangedreven rommel maakt Mercedes omdat het nou eenmaal goed verloopt. Geen auto kenner die dat een echte Mercedes vindt.

  2. Voor dat geld zou ik toch echt gewoon een McLaren op mijn oprit zetten. Niet dat ik ook maar enigszins dat geld heb, maar dat terzijde.

Laat een antwoord achter aan Michiel Reactie annuleren

(verplicht)