
Brabus doet op de Salon van Genève wat het altijd doet: auto’s presenteren die zo onbehoorlijk krachtig zijn dat het moeilijk is het te omschrijven zonder allerlei religieus- of medisch getinte krachttermen te gebruiken.
Neem deze creatie: de Bullit Coupé 800. Ooit in het leven gestapt als ‘eenvoudige’ Mercedes C Coupé in de al allesbehalve misselijke 63 AMG-uitmonstering. Eerlijk gezegd hadden wij daar eerder niet al te veel problemen mee, maar kennelijk moest Brabus er niets van hebben. 457 pk, daar nemen hooguit mietjes genoegen mee. En dus werd de V8 uit de motorruimte gelepeld en vervangen door een V12 met niet één, maar twee turbo’s. En eerlijk is eerlijk: daar knappen ook de prestaties van een C63 AMG enorm van op.
De monsterlijke, 6,3 liter grote twaalfcilinder levert maar liefst 800 pk en is in staat 1.420 Nm koppel te leveren – dat wordt in de Bullit overigens elektronisch begrensd op 1.100 Nm, omdat bij de eerste de beste bocht de hele auto aan stukken gescheurd wordt. Als hij al ooit van zijn plek komt.
Presteert dat een beetje, 800 pk? Mwoah. 0-100: 3,7 seconden. 0-200: 9,8. 0-300: 23,8 tellen. En dan door naar de topsnelheid van ‘meer dan 370 km/u’. Oké…
Het spreekt bij dit soort monsterprestaties voor zich dat zo’n beetje alles wat Mercedes ooit gemonteerd had, is vervangen. Onderstel, remmen, uitlaat, wielen, elektronica, het halve interieur – alles is anders. En dan laten we het immens woeste uiterlijk nog voor wat het is; de plaatjes spreken boekdelen boekenwinkeldelen. Wat dat allemaal kost? Och… eurootje of 378.000. Als instapprijs. Zonder belasting.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


AMG geeft toe klanten te verliezen door viercilinder, maar vanwege een andere reden dan je denkt

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’

Niemand wil de viercilinder C 63 AMG hebben, dus biedt Mercedes een megakorting

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
