Brabus doet op de Salon van Genève wat het altijd doet: auto’s presenteren die zo onbehoorlijk krachtig zijn dat het moeilijk is het te omschrijven zonder allerlei religieus- of medisch getinte krachttermen te gebruiken.

Neem deze creatie: de Bullit Coupé 800. Ooit in het leven gestapt als ‘eenvoudige’ Mercedes C Coupé in de al allesbehalve misselijke 63 AMG-uitmonstering. Eerlijk gezegd hadden wij daar eerder niet al te veel problemen mee, maar kennelijk moest Brabus er niets van hebben. 457 pk, daar nemen hooguit mietjes genoegen mee. En dus werd de V8 uit de motorruimte gelepeld en vervangen door een V12 met niet één, maar twee turbo’s. En eerlijk is eerlijk: daar knappen ook de prestaties van een C63 AMG enorm van op.

De monsterlijke, 6,3 liter grote twaalfcilinder levert maar liefst 800 pk en is in staat 1.420 Nm koppel te leveren – dat wordt in de Bullit overigens elektronisch begrensd op 1.100 Nm, omdat bij de eerste de beste bocht de hele auto aan stukken gescheurd wordt. Als hij al ooit van zijn plek komt.

Presteert dat een beetje, 800 pk? Mwoah. 0-100: 3,7 seconden. 0-200: 9,8. 0-300: 23,8 tellen. En dan door naar de topsnelheid van ‘meer dan 370 km/u’. Oké…

Het spreekt bij dit soort monsterprestaties voor zich dat zo’n beetje alles wat Mercedes ooit gemonteerd had, is vervangen. Onderstel, remmen, uitlaat, wielen, elektronica, het halve interieur – alles is anders. En dan laten we het immens woeste uiterlijk nog voor wat het is; de plaatjes spreken boekdelen boekenwinkeldelen. Wat dat allemaal kost? Och… eurootje of 378.000. Als instapprijs. Zonder belasting.

 

Reacties