
In de categorie ‘baas boven baas’ heb je de Mercedes-AMG G 63. Maar ook de baas boven de baas valt af te troeven. Kijk maar naar deze Brabus G-klasse, ook wel de 900 Rocket genoemd. Met 900 pk en 1.250 Nm, 24-inch wielen, een brede bodykit, lappen koolstofvezel en een flinke achterspoiler. Op een G-klasse, ja.
Brabus bouwt slechts 25 exemplaren van dit speciale model. De prijs in Duitsland bedraagt 480.059 euro. Wie daar de Nederlandse CO2-belastingen nog overheen moet gooien, kan beter zorgen dat ie zit als ie de eindafrekening ontvangt.
3,7 seconden
Voor dat bedrag krijg je wel een serieus apparaat. De tuner uit Bottrop vergroot de 4,0-liter V8 van de standaard-G naar 4,5 liter, propt ‘m vol gesmede onderdelen en plaatst er twee potentere turbo’s op. Het resultaat is dus die 900 pk en 1.250 Nm, waarbij dat laatste getal trouwens nog elektronisch begrensd is. Van 0 naar 100 gaat de Brabus G-klasse in een onvoorstelbare 3,7 seconden. De topsnelheid is begrensd op 280 km/u om de banden te beschermen. Verstandig, gezien het gewicht van zo’n 2,5 ton.
Het uiterlijk van de Brabus G-klasse
De motor wordt gevoed door grotere inlaten en kan vrijer uitademen via een rvs-uitlaat met geluidsregelende klepjes. Koolstofvezel viert hoogtij: de motorkap, splitter, spoiler, grille, spiegels, diffuser en zelfs de deurgrepen zijn ervan gemaakt. Net als de wielkasten, die 10 centimeter extra breedte toevoegen aan de toch al niet compacte G-klasse. De gesmede wielen dragen overigens ook een set aeroschijven van koolstofvezel.
Vanbinnen vind je de voor Brabus inmiddels typische rode accenten. Bekijk de foto’s hierboven eens en schrik niet: ze hebben het op z’n zachtst gezegd erg ver doorgevoerd. (Is optioneel, geen nood.) De achterbank van de Brabus G-klasse maakte plaats voor twee losse stoelen, uiteraard bekleed met in ruitjes gestikt leer. Tussen die stoelen staat een koelkast en beide achterpassagiers hebben een tafeltje tot hun beschikking. Volgens de tuner kun je daarop ‘werken op je laptop of een boek of magazine lezen’. Niet als iemand ondertussen die 900 pk loslaat, vrezen we.
Meer van TopGear


Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Blijft een pauperbak.