
In de categorie ‘baas boven baas’ heb je de Mercedes-AMG G 63. Maar ook de baas boven de baas valt af te troeven. Kijk maar naar deze Brabus G-klasse, ook wel de 900 Rocket genoemd. Met 900 pk en 1.250 Nm, 24-inch wielen, een brede bodykit, lappen koolstofvezel en een flinke achterspoiler. Op een G-klasse, ja.
Brabus bouwt slechts 25 exemplaren van dit speciale model. De prijs in Duitsland bedraagt 480.059 euro. Wie daar de Nederlandse CO2-belastingen nog overheen moet gooien, kan beter zorgen dat ie zit als ie de eindafrekening ontvangt.
3,7 seconden
Voor dat bedrag krijg je wel een serieus apparaat. De tuner uit Bottrop vergroot de 4,0-liter V8 van de standaard-G naar 4,5 liter, propt ‘m vol gesmede onderdelen en plaatst er twee potentere turbo’s op. Het resultaat is dus die 900 pk en 1.250 Nm, waarbij dat laatste getal trouwens nog elektronisch begrensd is. Van 0 naar 100 gaat de Brabus G-klasse in een onvoorstelbare 3,7 seconden. De topsnelheid is begrensd op 280 km/u om de banden te beschermen. Verstandig, gezien het gewicht van zo’n 2,5 ton.
Het uiterlijk van de Brabus G-klasse
De motor wordt gevoed door grotere inlaten en kan vrijer uitademen via een rvs-uitlaat met geluidsregelende klepjes. Koolstofvezel viert hoogtij: de motorkap, splitter, spoiler, grille, spiegels, diffuser en zelfs de deurgrepen zijn ervan gemaakt. Net als de wielkasten, die 10 centimeter extra breedte toevoegen aan de toch al niet compacte G-klasse. De gesmede wielen dragen overigens ook een set aeroschijven van koolstofvezel.
Vanbinnen vind je de voor Brabus inmiddels typische rode accenten. Bekijk de foto’s hierboven eens en schrik niet: ze hebben het op z’n zachtst gezegd erg ver doorgevoerd. (Is optioneel, geen nood.) De achterbank van de Brabus G-klasse maakte plaats voor twee losse stoelen, uiteraard bekleed met in ruitjes gestikt leer. Tussen die stoelen staat een koelkast en beide achterpassagiers hebben een tafeltje tot hun beschikking. Volgens de tuner kun je daarop ‘werken op je laptop of een boek of magazine lezen’. Niet als iemand ondertussen die 900 pk loslaat, vrezen we.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Blijft een pauperbak.