José Froilán González, toen 77 jaar en inmiddels al eventjes overleden, had ergens in 1999 een bijzonder slechte dag. Tijdens een evenement mocht hij met de BRM P15 V16 uit de jaren vijftig rijden, maar hij maakte een fout en liet de motor te veel toeren maken. De mensen van British Racing Motors beschreven de motor, als we het even letterlijk mogen vertalen, als uitgebreid geluncht. Goed naar de herrie, dus.

De V16 leeft weer

Het goede nieuws is dat de V16 uit de jaren vijftig weer leeft. In de video onderaan de pagina zie je hem op de testbank bij de RAF-vliegbasis in Folkingham, waar het F1-team van BRM vroeger ook gevestigd was. Partnerbedrijf Hall and Hall test de motor naar eigen zeggen voorzichtig; ze haalden ruim 550 pk bij 10.000 tpm uit de stokoude 1,5-liter motor. Ze noemen het een fenomenaal complexe motor. De supercharger van Rolls-Royce moesten ze volledig nieuw bouwen. De motor bestaat uit 36.000 onderdelen.

Drie nieuwe P15 F1-auto’s

Het is belangrijk dat ze de motor goed begrijpen, want ze leggen de fundering voor drie gloednieuwe V16-motoren. Met de drie motoren wil BRM drie exacte replica’s bouwen van de BRM P15 V16, de F1-auto uit de jaren vijftig. Overbodig om te zeggen, maar je mag met de F1-auto van halverwege de vorige eeuw niet de openbare weg op. De eerste P15 gaat naar John Owen, de 81-jarige zoon van de oorspronkelijke BRM-eigenaar. De andere twee zoeken nog een eigenaar.

Luister naar de BRM V16

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)