Aanschouw, de nieuwe 1.800 pk sterke Bugatti Tourbillon. Zijn naam komt van het mechanisme in belachelijk dure horloges dat het negatieve effect van zwaartekracht tegengaat. Simpel gezegd zorgt dit onderdeel ervoor dat de horloge goed loopt. Vind je hem veel op de Chiron lijken? Dat kan, maar toch deelt de Tourbillon niet één onderdeel met zijn voorganger of met de zijn stiefbroertje Nevera.
De auto is 33 millimeter lager en niet langer dan de Chiron, wat een wonder is. De 8,3-liter atmosferische V16-motor heeft een krukas van een meter lang. De nieuwe Cosworth-motor gaat tot 9.000 tpm en zit vast aan een achttraps automaat met een dubbele koppeling. De hele auto weegt iets minder dan de 1.995 kilo van de Chiron, ondanks een 25-kWh batterijpakket van 200 kilo, twee elektromotoren op de vooras en nog eentje op de achteras.
Specificaties van de Bugatti Tourbillon
De atmosferische V16 produceert in z’n eentje 1.000 pk en 900 Nm. De elektromotoren voegen daar nog eens 800 pk en 3.000 Nm aan toe. Je kunt ook een kilometer of 60 elektrisch rijden en dan heb je dus nog steeds 800 pk om mee te spelen. Net als bij de Chiron is er een speciale sleutel waarmee je een hogere topsnelheid kunt vrijspelen. Zonder die sleutel haalt de Tourbillon maximaal 380 km/u. Gebruik je de Speed Key, dan kun je door tot 445 km/u.
Het zal geen eeuwigheid duren voordat je de begrenzer bereikt. Van 0 naar 100 km/u is gepiept in 2 seconden (de Chiron doet er 2,4 seconden over). Door naar 200 km/u? Dat zit er al na 5 seconden op (Chiron 6,1). De 0-naar-300-tijd is minder dan tien seconden (Chiron 13,1) en de magische barrière van 400 km/u doorbreek je na 25 seconden.
Is het niet gewoon een facelift van de Chiron?
Een echte raket dus, maar wel met aandacht voor detail. De draagarmen met actieve dempers en dubbele kleppen zijn 3D-geprint door Divergent (een zusterbedrijf van Czinger, kennen we die naam nog?) om ze stijver, sterker en mooier te maken. Toch lijkt het beestje op een Chiron met een agressieve gedragsstoornissen. In eerste instantie vallen de gelijkenissen op, maar neem een momentje en bekijk de auto wat beter.
Zie de zwevende koplampen die verstopt zitten in gebogen hangen. Via deze elegante lijnen wordt zoveel mogelijk lucht naar de zestiencilinder gebracht. Merk op hoe de smallere glazen koepel, de schouders accentueert en de deuren zijn puur theater – tweevlaks en elektrisch bediend, wat allebei een primeur is voor Bugatti.
Aan de achterkant begint de pure schoonheid pas echt. De zichtbare V16 die duidelijk naar voren is gekanteld om de helling van de venturi-tunnels aan weerszijden op te vangen. Een diffuser met twee keer zoveel volume als die van de Chiron die ervoor zorgt dat de achtervleugel netjes op zijn plaats blijft bij de topsnelheid en tevoorschijn komt bij het remmen in de Track-stand.
De bijzondere cabine van de Bugatti Tourbillon
Eenmaal in het interieur word je begroet door de geskeletteerde wijzerplaten wat in essentie een Zwitsers horloge in een groter formaat lijkt. Ieder tandwiel is een juweel. De twee naalden op de middelste wijzerplaat wijzen het toerental en de snelheid aan. Aan de linkerkant bevinden zich de analoge batterij-, olietemperatuur- en brandstofmeters. Rechts vind je dubbele naalden die in realtime het verbruik van de elektromotoren en verbrandingsmotor aanwijst.
Natuurlijk is de reeks draaiknoppen op het middenconsole bewerkt met kristalglas en ziet het stuur er beeldschoon uit. En kijk eens aan: geen schermen? Bijna dan. Druk op een knop en het staande scherm komt omhoog uit de bovenkant van het dashboard voor het gaat liggen. Bugatti heeft het scherm er vooral zitten zodat je niet onhandig je mobieltje op schoot hoeft te houden bij het navigeren. Er zit daarom ook Apple Carplay en Android Auto in.
Ik wil er wel een, wat kost ie?
Exotische materialen, doordachte accenten, een gigantische bak vermogen en dat in een bijzondere jas. Een gevoel van iets dat de waarde benadert van 3,8 miljoen euro zonder belastingen. Krik het bedrag nog wat op met een aantal opties en je passeert binnen no-time de 4 miljoen euro. Bugatti bouwt in eerste instantie 250 stuks van deze coupés. Vanaf 2029 verschijnen er afgeleide exemplaren op de productielijn. Denk aan een cabrioversie.
De Bugatti Tourbillon is niet zomaar een nieuwe prestatiemaatstaf voor de rest van de autowereld. Het is een overwinning voor de atmosferische verbrandingsmotor en van analoge mechanische complexiteit in een wereld die steeds verder richting EV’s marcheert. Start de video hieronder en wordt begroet door het geluid van de atmosferische V16.
Fawaka heeft op 30 juni 2024 geschreven:
Tourbillon. Dat is niet een duur mechanisme, maar dat wordt duur verkocht door de Zwitserse horlogemakers. Je hebt tegenwoordig prima Chinese uurwerken met een Tourbillon voor minder dan 1000 euro.
SethP heeft op 23 juni 2024 geschreven:
Heb ik die naam niet eerder gehoord bij Jacob & Co?
Jj heeft op 22 juni 2024 geschreven:
Iets boven mijn budget en parkeren is een drama met de drempels
Chris heeft op 21 juni 2024 geschreven:
Lelijk ratelend geluid voor de man met teveel geld die veel moet compenseren en weinig van auto’s af weet.
Voor 10% van de prijs en minder koop je veel mooiere en veel beter klinkende auto’s die ook zeer snel optrekken en ook nog veel fijner sturen.
John heeft op 21 juni 2024 geschreven:
Ongelooflijke auto maar wonderschoon.
EC Dubost heeft op 21 juni 2024 geschreven:
Voor de happy few. Het heeft alles wat je maar kunt wensen.