Een mooi praktijkvoorbeeld waarom je altijd even gegevens moet uitwisselen na een ongelukje, zelfs als de schade mee lijkt te vallen. Ook als je op het eerste oog misschien zou zeggen dat de schade beperkt is gebleven en dat je het wel onderling kunt regelen, kan er meer aan de hand zijn. Neem deze Audi e-tron (foto onder aan de pagina). De bestuurder maakte volgens de eigenaar een ‘botsing op lage snelheid’. De Audi-dealer trakteerde hem vervolgens op een rekening van 38.000 dollar, zo’n 32.000 euro. En dat had niets met de accu te maken.

Waarom is de bumperschade op de Audi zo prijzig?

In een reactie laat de Audi-dealer aan de klant weten dat ze de volledige achterbumper vervangen, maar ook het achterste plaatwerk van de carrosserie. Dat plaatwerk is geen schroefwerk, maar laswerk (en soms lijmwerk). Bovendien moet de binnenkant van de wielkast gerepareerd worden. Dat klinkt als structurele schade. Vervolgens moet de auto op een speciale richtbank om alles op de millimeter precies af te stellen. Daarna gaat de auto naar de spuiter, waarbij ook andere carrosseriedelen deels worden meegepakt om kleurverschil te voorkomen.

Een rekening van 32.000 euro is altijd even schrikken, al helemaal als de schade op het eerste oog lijkt mee te vallen. Volgens de klant ging het om een ongeluk op lage snelheid, maar aangezien de schade tot aan de wielen reikt, ging het wellicht wat harder. Of de auto is precies verkeerd geraakt, dat kan ook. Officiële Audi-dealers moeten zich vaak aan strenge richtlijnen en kwaliteitseisen houden, zodat de auto weer als nieuw naar buiten rolt. Dat kost een hoop uren en dus een hoop knaken. De dealer stelde het bedrag overigens wel bij naar 26.000 euro.

Moet het echt zo duur zijn?

Waarschijnlijk zou een niet-merkdealer de schade voor fors minder kunnen repareren met alleen een nieuw bumpertje. Op het oog is het resultaat dan waarschijnlijk hetzelfde, maar onderhuids zou er dan nog schade zitten. Van echt repareren is er dan geen sprake. Dan zou het typisch zo’n auto worden die de vierde eigenaar over een paar jaar maar niet lekker uitgelijnd krijgt, met alle kopzorgen van dien. In vaktermen ook wel een ‘krom exporthok’ genoemd.

De schade aan de Audi e-tron

Reacties

  • Johnny heeft op 29 juli 2021 geschreven:

    Ben zelf schadehersteller. Dit ruikt naar puren oplichting als ik die schade zo zie hoeft hij helemaal niet op de richtbank. En zo te zien hoeft het binnen paneel al helemaal niet vervangen te worden. Dus deze man is compleet opgelicht. Vraag altijd om fotos van het schade traject

    Reageer
  • Conclusie heeft op 29 juli 2021 geschreven:

    Als de auto tot aan de wielen ‘scheef’ was dan was er ook wel meer schade dan alleen het bumpertje wat deze klagert zegt.

    Reageer
  • Alex heeft op 29 juli 2021 geschreven:

    Dus Audi’s zijn net iPhones. Niet te repareren. Beheerd geconstrueerd dus.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)