
Een mooi praktijkvoorbeeld waarom je altijd even gegevens moet uitwisselen na een ongelukje, zelfs als de schade mee lijkt te vallen. Ook als je op het eerste oog misschien zou zeggen dat de schade beperkt is gebleven en dat je het wel onderling kunt regelen, kan er meer aan de hand zijn. Neem deze Audi e-tron (foto onder aan de pagina). De bestuurder maakte volgens de eigenaar een ‘botsing op lage snelheid’. De Audi-dealer trakteerde hem vervolgens op een rekening van 38.000 dollar, zo’n 32.000 euro. En dat had niets met de accu te maken.
Waarom is de bumperschade op de Audi zo prijzig?
In een reactie laat de Audi-dealer aan de klant weten dat ze de volledige achterbumper vervangen, maar ook het achterste plaatwerk van de carrosserie. Dat plaatwerk is geen schroefwerk, maar laswerk (en soms lijmwerk). Bovendien moet de binnenkant van de wielkast gerepareerd worden. Dat klinkt als structurele schade. Vervolgens moet de auto op een speciale richtbank om alles op de millimeter precies af te stellen. Daarna gaat de auto naar de spuiter, waarbij ook andere carrosseriedelen deels worden meegepakt om kleurverschil te voorkomen.
Een rekening van 32.000 euro is altijd even schrikken, al helemaal als de schade op het eerste oog lijkt mee te vallen. Volgens de klant ging het om een ongeluk op lage snelheid, maar aangezien de schade tot aan de wielen reikt, ging het wellicht wat harder. Of de auto is precies verkeerd geraakt, dat kan ook. Officiële Audi-dealers moeten zich vaak aan strenge richtlijnen en kwaliteitseisen houden, zodat de auto weer als nieuw naar buiten rolt. Dat kost een hoop uren en dus een hoop knaken. De dealer stelde het bedrag overigens wel bij naar 26.000 euro.
Moet het echt zo duur zijn?
Waarschijnlijk zou een niet-merkdealer de schade voor fors minder kunnen repareren met alleen een nieuw bumpertje. Op het oog is het resultaat dan waarschijnlijk hetzelfde, maar onderhuids zou er dan nog schade zitten. Van echt repareren is er dan geen sprake. Dan zou het typisch zo’n auto worden die de vierde eigenaar over een paar jaar maar niet lekker uitgelijnd krijgt, met alle kopzorgen van dien. In vaktermen ook wel een ‘krom exporthok’ genoemd.
De schade aan de Audi e-tron
For everyone who is curious about the quote, here is what the @audi approved shop sent with their revised price: pic.twitter.com/VLRVQ4OKwm
— Steven Burns, FAIA (@stevenburns) July 23, 2021
Meer van TopGear


Plannen Audi-fabriek Brussel bekend, hadden we niet meer EV’s moeten kopen?

Waarom boze Audi-medewerkers in België 200 autosleutels hebben verstopt

Zo open je een Audi e-tron wanneer batterij leeg is

De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken

Audi e-tron Sportback 55 S Edition

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Ben zelf schadehersteller. Dit ruikt naar puren oplichting als ik die schade zo zie hoeft hij helemaal niet op de richtbank. En zo te zien hoeft het binnen paneel al helemaal niet vervangen te worden. Dus deze man is compleet opgelicht. Vraag altijd om fotos van het schade traject
Als de auto tot aan de wielen ‘scheef’ was dan was er ook wel meer schade dan alleen het bumpertje wat deze klagert zegt.
Dus Audi’s zijn net iPhones. Niet te repareren. Beheerd geconstrueerd dus.