
Een mooi praktijkvoorbeeld waarom je altijd even gegevens moet uitwisselen na een ongelukje, zelfs als de schade mee lijkt te vallen. Ook als je op het eerste oog misschien zou zeggen dat de schade beperkt is gebleven en dat je het wel onderling kunt regelen, kan er meer aan de hand zijn. Neem deze Audi e-tron (foto onder aan de pagina). De bestuurder maakte volgens de eigenaar een ‘botsing op lage snelheid’. De Audi-dealer trakteerde hem vervolgens op een rekening van 38.000 dollar, zo’n 32.000 euro. En dat had niets met de accu te maken.
Waarom is de bumperschade op de Audi zo prijzig?
In een reactie laat de Audi-dealer aan de klant weten dat ze de volledige achterbumper vervangen, maar ook het achterste plaatwerk van de carrosserie. Dat plaatwerk is geen schroefwerk, maar laswerk (en soms lijmwerk). Bovendien moet de binnenkant van de wielkast gerepareerd worden. Dat klinkt als structurele schade. Vervolgens moet de auto op een speciale richtbank om alles op de millimeter precies af te stellen. Daarna gaat de auto naar de spuiter, waarbij ook andere carrosseriedelen deels worden meegepakt om kleurverschil te voorkomen.
Een rekening van 32.000 euro is altijd even schrikken, al helemaal als de schade op het eerste oog lijkt mee te vallen. Volgens de klant ging het om een ongeluk op lage snelheid, maar aangezien de schade tot aan de wielen reikt, ging het wellicht wat harder. Of de auto is precies verkeerd geraakt, dat kan ook. Officiële Audi-dealers moeten zich vaak aan strenge richtlijnen en kwaliteitseisen houden, zodat de auto weer als nieuw naar buiten rolt. Dat kost een hoop uren en dus een hoop knaken. De dealer stelde het bedrag overigens wel bij naar 26.000 euro.
Moet het echt zo duur zijn?
Waarschijnlijk zou een niet-merkdealer de schade voor fors minder kunnen repareren met alleen een nieuw bumpertje. Op het oog is het resultaat dan waarschijnlijk hetzelfde, maar onderhuids zou er dan nog schade zitten. Van echt repareren is er dan geen sprake. Dan zou het typisch zo’n auto worden die de vierde eigenaar over een paar jaar maar niet lekker uitgelijnd krijgt, met alle kopzorgen van dien. In vaktermen ook wel een ‘krom exporthok’ genoemd.
De schade aan de Audi e-tron
For everyone who is curious about the quote, here is what the @audi approved shop sent with their revised price: pic.twitter.com/VLRVQ4OKwm
— Steven Burns, FAIA (@stevenburns) July 23, 2021
Meer van TopGear


Plannen Audi-fabriek Brussel bekend, hadden we niet meer EV’s moeten kopen?

Waarom boze Audi-medewerkers in België 200 autosleutels hebben verstopt

Zo open je een Audi e-tron wanneer batterij leeg is

De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken

Audi e-tron Sportback 55 S Edition

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Ben zelf schadehersteller. Dit ruikt naar puren oplichting als ik die schade zo zie hoeft hij helemaal niet op de richtbank. En zo te zien hoeft het binnen paneel al helemaal niet vervangen te worden. Dus deze man is compleet opgelicht. Vraag altijd om fotos van het schade traject
Als de auto tot aan de wielen ‘scheef’ was dan was er ook wel meer schade dan alleen het bumpertje wat deze klagert zegt.
Dus Audi’s zijn net iPhones. Niet te repareren. Beheerd geconstrueerd dus.