
Een mooi praktijkvoorbeeld waarom je altijd even gegevens moet uitwisselen na een ongelukje, zelfs als de schade mee lijkt te vallen. Ook als je op het eerste oog misschien zou zeggen dat de schade beperkt is gebleven en dat je het wel onderling kunt regelen, kan er meer aan de hand zijn. Neem deze Audi e-tron (foto onder aan de pagina). De bestuurder maakte volgens de eigenaar een ‘botsing op lage snelheid’. De Audi-dealer trakteerde hem vervolgens op een rekening van 38.000 dollar, zo’n 32.000 euro. En dat had niets met de accu te maken.
Waarom is de bumperschade op de Audi zo prijzig?
In een reactie laat de Audi-dealer aan de klant weten dat ze de volledige achterbumper vervangen, maar ook het achterste plaatwerk van de carrosserie. Dat plaatwerk is geen schroefwerk, maar laswerk (en soms lijmwerk). Bovendien moet de binnenkant van de wielkast gerepareerd worden. Dat klinkt als structurele schade. Vervolgens moet de auto op een speciale richtbank om alles op de millimeter precies af te stellen. Daarna gaat de auto naar de spuiter, waarbij ook andere carrosseriedelen deels worden meegepakt om kleurverschil te voorkomen.
Een rekening van 32.000 euro is altijd even schrikken, al helemaal als de schade op het eerste oog lijkt mee te vallen. Volgens de klant ging het om een ongeluk op lage snelheid, maar aangezien de schade tot aan de wielen reikt, ging het wellicht wat harder. Of de auto is precies verkeerd geraakt, dat kan ook. Officiële Audi-dealers moeten zich vaak aan strenge richtlijnen en kwaliteitseisen houden, zodat de auto weer als nieuw naar buiten rolt. Dat kost een hoop uren en dus een hoop knaken. De dealer stelde het bedrag overigens wel bij naar 26.000 euro.
Moet het echt zo duur zijn?
Waarschijnlijk zou een niet-merkdealer de schade voor fors minder kunnen repareren met alleen een nieuw bumpertje. Op het oog is het resultaat dan waarschijnlijk hetzelfde, maar onderhuids zou er dan nog schade zitten. Van echt repareren is er dan geen sprake. Dan zou het typisch zo’n auto worden die de vierde eigenaar over een paar jaar maar niet lekker uitgelijnd krijgt, met alle kopzorgen van dien. In vaktermen ook wel een ‘krom exporthok’ genoemd.
De schade aan de Audi e-tron
For everyone who is curious about the quote, here is what the @audi approved shop sent with their revised price: pic.twitter.com/VLRVQ4OKwm
— Steven Burns, FAIA (@stevenburns) July 23, 2021
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom boze Audi-medewerkers in België 200 autosleutels hebben verstopt

Zo open je een Audi e-tron wanneer batterij leeg is

De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken

Audi e-tron Sportback 55 S Edition

Audi e-tron S Sportback

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

Politie tikt (keurig) een auto van de weg, maar de reactie van de bestuurder is nog wel het bijzonderst

Tientallen achtergelaten Audi’s, BMW’s en Porsches worden met bulldozer opgeruimd (en met een goede reden)

Wat is de veiligste auto van dit moment? En zijn er nu nog onveilige auto’s?

Achtervolging met gestolen pakketbus eindigt lullig voor mensen die op een pakketje zaten te wachten

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

Deze auto is zo onveilig dat ie slechts nul sterren krijgt, NCAP adviseert om ‘niet te kopen

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

De Longbow Roadster is een bloedmooie sportwagen die opzettelijk zo is genoemd om Elon Musk te irriteren

Dit ooit grote merk stuurt medewerkers met vervroegd pensioen omdat mensen een EV willen

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Dubieuze deepfakevideo van Lewis Hamilton gaat het internet over – check hem hier

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben zelf schadehersteller. Dit ruikt naar puren oplichting als ik die schade zo zie hoeft hij helemaal niet op de richtbank. En zo te zien hoeft het binnen paneel al helemaal niet vervangen te worden. Dus deze man is compleet opgelicht. Vraag altijd om fotos van het schade traject
Als de auto tot aan de wielen ‘scheef’ was dan was er ook wel meer schade dan alleen het bumpertje wat deze klagert zegt.
Dus Audi’s zijn net iPhones. Niet te repareren. Beheerd geconstrueerd dus.