Veel mensen worden een beetje zenuwachtig als ze alle cameraatjes in en op de moderne Chinese auto’s zien. En zo gek is dat niet: In Nederland mag het Chinese Huawei geen zendmasten en andere apparatuur leveren voor het snelle internet door verdenking van spionage, platformen als TikTok zijn meer dan eens negatief in het nieuws gekomen en er lopen nog genoeg andere onderzoeken in hetzelfde genre. Maar: het Chinese BYD kun je vertrouwen, zo zegt BYD.
Michael Shu is de baas van Build Your Dreams en hij sprak over dit onderwerp tijdens de Financial Times Car of the Future-conferentie. De baas van BYD legt simpel uit waarom de persoonlijke data van Europeanen niet in China terechtkomt. ‘We gebruiken Google Cloud en Google werkt niet in China, dus klanten hoeven zich er geen zorgen over te maken.’
Daarnaast werkt het autoconcern voor de telefoonverbindingen samen met het Franse Orange. ‘Zelfs voor de data van de verschepingen en assemblage gebruiken we SAP, wat een Duits bedrijf is en we sturen e-mails via Microsoft. We gebruiken geen Chinese platformen om onze belangrijkste data te versturen’, verzekert Shu.
Build Your Dreams over ‘oneerlijke concurrentie’
Naast de Nederlandse overheid is ook de Europese Commissie bezig met een onderzoek naar Chinese automerken. De Commissie kijkt of Chinese autobedrijven niet grote subsidies krijgen van de Chinese overheid en of het daardoor oneerlijke concurrentie biedt tegenover de Europese automerken. Shu zegt dat de subsidies niet aan de merken worden gegeven, maar aan de eindgebruiker.
Daarnaast zijn er ook Europese merken die de toestroom aan fabrikanten uit China met open armen verwelkomen. Peugeot is er daar één van, samen met moederconcern Stellantis. Peugeot-baas Linda Jackson herinnert zich nog dat hetzelfde gevoel heerste toen Japanse en later Koreaanse merken naar Europa kwamen. ‘Nu komen de Chinezen. Ik zie het als een positieve uitdaging.’
Jackson vervolgt: ‘Blijf ik ‘s nachts wakker door de Chinezen? Nee, maar ben ik overmoedig? Echt niet. Je moet nu echt op de toppen van je kunnen presteren.’ De Peugeot-baas moet nog maar zien of de Chinese merken straks ook het verhaal ná de verkoop krijgen geregeld. ‘Wij hebben veel ervaring op het gebied van aftersales, dealernetwerken, onderdelenvoorraad. Dat is allemaal nog niet getest voor China’, voegt Jackson toe.
BYD in Nederland
Volgens Shu is het beheren van klantendata en het voldoen aan de Europese regels van cruciaal belang om te slagen in Europa. Momenteel biedt het merk zeven verschillende auto’s aan in Nederland. Van de kleine Dolphin van 29.990 euro en de Atto 3 tot twee sedans die Seal en Han heten, de Tang en Seal-U als SUV’s en een bestelbusje met de naam ETP3.
In de eerste vier maanden van 2024 zijn er 750 BYD’s verkocht waarbij de Atto 3 het populairste model is met 499 verkochte exemplaren. Mocht de groei zo doorgaan, dan staan er aan het einde van het jaar zo’n 2.000 BYD’s op gele platen. De eerste drie BYD’s in Nederland kwamen in 2021. Het jaar erop steeg de verkoop naar 62 stuks en vorig jaar werden er zelfs 1.230 BYD’s verkocht in Nederland.
Buddenbreuk heeft op 12 mei 2024 geschreven:
Iedereen gebruikt data zonder toestemming van klanten, China kopiëren het gedrag van de VS en Israël,de EU prijst zich zelfs uit de markt door de absurde regelgevingen, het milieu belasten door het werk van multinationals woord met miljarden subsidies honoreert, westerse wereld is hypocriet denken dat zij de wereld regeren en iedereen moet buigen voor hun militaire aanwezigheid overall,
Robert de Weirdo heeft op 12 mei 2024 geschreven:
Nee bedankt! Al diegene die z en Chinese auto kopen zijn mensen die geen benul hebben dat ze hun eigen ondergang aan het financieren zijn.
Maarten heeft op 12 mei 2024 geschreven:
En wat is je conclusie?
Ik bedoel, terechte punten, iedereen bespioneert iedereen en wij voelen ons comfortabel zo lang wij dominant zijn (economisch en militair).
Het is niet meer dan logisch dat andere landen graag deze positie over willen nemen en het is hun goed recht dat te proberen.
De manier waarop dat gebeurt kan je echter we degelijk een mening over hebben. Zo weten we dat ook Tesla en ook BMW, als geheime diensten dat vragen, heus wel data leveren over de auto’s wanneer dat gepaard gaat met toestemming van het rechterlijke gezag. Wij vertrouwen erop dat de geheime diensten onze vrijheden respecteren en zelfs verdedigen.
China heeft geen enkele boodschap aan jouw rechten en wil je doen geloven dat ze dat wel doen zodat jij hun product koopt.
Natuurlijk doen ze daar nu niets mee maar Rusland doet nu ook niets met de kennis over cruciale kennis van infrastructuur op de bodem van de Noordzee.
Als er echter een conflict komt, gaan alle regels overboord en wordt jouw chinese auto gewoon een tool voor de Chinese geheime dienst als ze daar waarde in zien.
En ik wordt liever geregeerd door een westers georiënteerde overheid dan de CCP.. die zien onderdanen als mieren.
PETER heeft op 12 mei 2024 geschreven:
Sinds wanneer respecteert de VS de rechten van mensen buiten de VS ( en zelfs daar kun je over twijfelen).
Maarten heeft op 12 mei 2024 geschreven:
Bring Your Data
hans heeft op 12 mei 2024 geschreven:
Wie gaat de Chinezen nog vertrouwen
Fck China heeft op 11 mei 2024 geschreven:
En als je het niet met Xi eens bent ga je ook niet naar een concentratiekamp…
Yeah right heeft op 10 mei 2024 geschreven:
En de Russische inval in Oekraïne -die China steunt- is ook geen oorlog maar een speciale militaire operatie.
Dit geloven ze toch zelf niet?!