Vandaag zijn de wereldleiders van de EU-landen bij elkaar gekomen in Straatsburg voor een vergadering over de stand van zaken in Europa. De voorzitster van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, kondigde tijdens deze vergadering aan dat de EU onderzoek gaat doen naar Chinese automerken. Von der Leyen zegt dat Chinese automerken ‘de prijzen artificieel laag houden dankzij hoge staatssubsidies’.

Von der Leyen begint haar betoog met een voorbeeld uit een andere sector: ‘We zijn niet vergeten hoe China’s oneerlijke handelspraktijken de zonne-industrie hebben beïnvloed. Veel jonge ondernemingen zijn uit de markt geduwd door Chinese concurrenten die subsidies kregen. Grote bedrijven moesten hun faillissement aanvragen.’ In plaats daarvan moet er eerlijk concurrentie komen.

Oneerlijke concurrentie op de automarkt

Hierna schakelt ze over op de EV-markt: ‘Neem de sector van elektrische voertuigen. Het is een cruciale industrie voor de schone economie met een groot potentieel in Europa, maar wereldwijde markten worden nu overspoeld met goedkope, Chinese elektrische auto’s. En hun prijzen worden artificieel laag gehouden dankzij hoge staatssubsidies.’

Volgens Von der Leyen moeten we dit niet pikken. ‘Dit verstoort onze markt. Omdat we dit van binnenuit niet accepteren, accepteren we het ook niet van buitenaf’, zegt de voorzitster. Daarom gaat de EU een onderzoek starten naar Chinese automerken die elektrische auto’s bouwen. ‘Europa staat open voor concurrentie, niet voor een race tot de dood’, voegt de voorzitster toe.

‘We moeten onszelf beschermen tegen oneerlijke praktijken’, vertelt Von der Leyen. Hoe het onderzoek er precies uit komt te zien, zegt ze niet. De Europese Commissie hoopt over dertien maanden de onderzoeksresultaten te delen. Volgend jaar oktober horen we dus waarschijnlijk meer over het onderzoek van de EU naar goedkope Chinese automerken.

Reacties

  • Amnesty International heeft op 14 september 2023 geschreven:

    Free the Uygurs! Stop the genocide! Boycot China!

    • Anti China heeft op 14 september 2023 geschreven:

      Vandaag op het journaal zag ik dat ze ook de Mongoolse minderheid kapot maken. Echt een eng land.

      Reageer
    Reageer
  • Fck China heeft op 13 september 2023 geschreven:

    Vrijwel alle grote autofabrikanten zijn in meer of mindere mate onder staatscontrole. De CEO van BYD zegt letterlijk dat hij Westerse fabrikanten wil vernietigen. Als hij dat zegt dan is dat ook het doel van de Chinese overheid. Boycotten die rommel!!

    https://www.carexpert.com.au/car-news/byd-wants-chinese-brands-to-demolish-western-rivals

    • Maarten heeft op 14 september 2023 geschreven:

      https://www.carexpert.com.au/car-news/byd-wants-chinese-brands-to-demolish-western-rivals

      Breaking:

      De ene fabrikant wil meer aandeel dan de andere fabrikant, ongehoord in het kapitalistische systeem. Het is eigenlijk een oorlogsverklaring, het is het pure kwaad, we moeten boos worden. Dit is de druppel.

      Nu weer even zonder emoties:

      Ja BYD wil groeien en ziet het liefst de concurrenten failliet gaan, dat geldt voor elke fabrikant.

      Het wordt ‘oneerlijk’ als de overheid daar de industrie subsidieert, maar dat doen wij in het westen ook. Zo gaan er miljarden aan subsidies naar de landbouw hier zodat kippen die ze eten in Vietnam die uit Nederland komen goedkoper dan lokaal geproduceerde kippen. Dat is niet eerlijk maar dat is de wereld en dat vinden we prima zolang wij maar aan de goede kant zitten van de welvaartverdeling.

      Overheden bepalen zelf waar ze hun eigen industrie stimuleren. Schiphol is ook een kostenpost die we fors subsidiëren omdat we ‘de hub’ willen blijven. Dat gaat ook ten koste van andere gebieden / luchthavens in de wereld/EU.

      Daarbij heeft de Chinese overheid decennia lang de fabrikanten van zonnepanelen gesubsidieerd zodat panelen uit China altijd goedkoper waren, hierdoor konden fabrikanten hier in de EU nooit groeien… Maar dat was geen probleem want het hielp ons goedkoop te verduurzamen, met behulp van subsidie uit China, net als de goedkope staal en alle goedkope AliExpress producten. Er bestaan bijna geen EU geproduceerde spullen in de Action, blokker etc etc.. Dat komt uit China. En ooh wat zijn we gek op die winkels hier.

      Nu de auto industrie hier nu een klap krijgt is dat niet anders, vragen jullie je niet af waarom de Chinese auto fabrikanten überhaupt een kans hebben nu? Wie dacht er in de jaren 90 aan het kopen van een Jiefang of Dongfeng? Niemand want het was absolute troep.

      Nu hebben ze kennis gekocht via Volvo en Lotus en zetten ze in op EV’s. China heeft de productie knowhow en de resources. Dus spelen ze mee met ons kapitalistische systeem en gaan ze goede auto’s bouwen die zich kunnen meten met de Europese. Dat is echt helemaal prima. Waarom mogen anderen niet op dezelfde voet meedoen met de economie?

      We zien nu echter dat CEO’s van de legacy automerken in de EU laten merken dat ze het somber inzien, vroeger hadden ze niets te vrezen van Chinese auto’s (ongeacht hoeveel subsidie er was vanuit China), niemand wilde dat hebben.

      Maar nu kunnen Chinese fabrikanten op twee fronten strijden, op prijsdruk (winstgevendheid) EN kwaliteit. De Volvo XC40 is gewoon beter dan wat VW aan ID auto’s in elkaar kan schroeven en dan wordt het ineens een gevaar voor de werkgelegenheid binnen de EU.

      Dan is het heel simpel voor de EU om even aan de knoppen te draaien en invoerheffingen te verhogen voor Chinese auto’s. Niets meer, niets minder. Geen noodzaak voor emoties. Het is een politieke quick fix..

      Denk overigens niet dat de faal van Legacy merken hier in EU om op kwaliteit Chinese fabrikanten ruimschoots voor te blijven ons geen pijn gaat doen op andere gebieden… De auto-industrie hier is nu nu veel gelobby gered door de EU. Maar China gaat dit (op hun beurt) niet eerlijk vinden en zal als tegenreactie hun eigen importheffingen opwerpen op die producten die wij als de EU graag verkopen aan China, denk aan de wijnindustrie, landbouw etc etc, daar gaan straks de klappen vallen en dan zal de media weer zeggen dat China ons kapot wil maken.

      Is dan nu de auto-industrie in de EU gered? Nee, ze moeten echt 1000% gaan inzetten op elektrificatie anders worden ze straks opgegeten door fabrikanten uit Vietnam (VinFast), Turkije (Togg), India (Tata en VinFast) of Amerika (Tesla).

      Maar wat zien we; de legacy fabrikanten blijven investeren in ICE en willen dat de wereld zich aanpast aan hun plannen in plaats van andersom, zo willen ze dat de EU ICE gaat subsidiëren middels efuels en subsidies op EV’s afbouwt.

      Ben je het er niet mee eens, dan is dat prima. Hou het netjes en zonder emotie aub?

      • Feiten en fabels heeft op 14 september 2023 geschreven:

        Midden in tussen al die alineas China verheerlijking sla je zoals gewoonlijk de plank weer meerdere malen mis. Een aantal feiten:

        Wij zouden miljarden aan landbouw subsidies geven waarmee we met onze kippenexport de lokale markt in Vietnam verstoren. De totale export naar Vietnam van kippen is minder dan 5 miljoen per jaar en daarmee minder dan 0,2% van onze totale kippenexport. 90% van onze export is binnen de EU.

        Schiphol is een kostenpost? Heb je ooit een jaarverslag van Schiphol gelezen? Zelfs inclusief de Covid jaren heeft het de afgelopen 10 jaar meer dan twee miljard verdiend.

        In de jaren ’90 kocht niemand Chinese troep. En nog steeds niet als ze niet massaal ons IP zouden hebben gestolen.

        “Waarom mogen anderen niet op dezelfde voet meedoen met de economie?” Dat is precies het probleem alleen kan of wil je niet lezen. China doet niet op dezelfde voet mee. China geeft enorme subsidies en steelt op grote schaal IP.

        Je opmerking over kwaliteit is feitelijk onjuist: bij JD Power scoort VW beter dan Volvo. Beide overigens nog een stuk beter dan Polestar.

        En we worden in jouw droomwereld opgegeten door Vinfast (verkopen 2022 wereldwijd: 24000 auto’s) of Togg (808 auto’s verkocht in mei en juni samen). Yeah right.

        Je verhaal rammelt aan alle kanten en dan laten we je compleet verdraaide wereldbeeld nog buiten beschouwing. Alles in jouw argumentatie draait om het slechter laten lijken van “Legacy” en het groter maken van al het andere. Doe die oogkleppen eens af en kijk naar de werkelijke situatie.

        • Maarten heeft op 14 september 2023 geschreven:

          Ooh, waar te beginnen..

          “Wij zouden miljarden aan landbouw subsidies geven waarmee we met onze kippenexport de lokale markt in Vietnam verstoren. De totale export naar Vietnam van kippen is minder dan 5 miljoen per jaar en daarmee minder dan 0,2% van onze totale kippenexport. 90% van onze export is binnen de EU.”.

          Je snapt dat het hier niet echt over kippen gaat toch? Het was een voorbeeld ter illustratie dat wij met onze (gesubsidieerde) export ook veel te goedkoop onze producten in de wereld drukken waardoor lokale productie geen kans heeft. Jouw verweer dat het slechts om een x percentage gaat van onze totaal export heeft hier niets mee te maken. Als je niet geloofd dat wij lokale markten verstoren door onze gesubsidieerde export heb ik hier een voorbeeld voor je : https://edepot.wur.nl/566411 Zoek verder en er gaat een wereld voor je open..

          “Schiphol is een kostenpost? Heb je ooit een jaarverslag van Schiphol gelezen? Zelfs inclusief de Covid jaren heeft het de afgelopen 10 jaar meer dan twee miljard verdiend.”.

          Aah jaarverslagen, komt ie voor bijvoorbeeld H2 ’23 :
          https://www.schiphol.nl/nl/download/b2b/1692942018/14C8bvQHQfkGnFccm3uSfr.pdf

          Hier staat dat Schiphol in deze periode 11 miljoen euro heeft verdient voor de aandeelhouders. Pakken we het jaarverslag van heel 2022 erbij dan zien we dat dat jaar uitkwam op een “Net result attributable to shareholders” van – 86 miljoen euro.. (negatief, voor de duidelijkheid) Check het zelf, het staat online.

          Daarbij schaad Schiphol de natuur en geeft het jarenlange overlast voor omwonenden, zaken die de staat allemaal geld kost. Enige positieve effect van deze Hub functie is dat de real estate rond de zuidas meer waard is. Wat de staat daar beter van wordt is maar te bezien.

          “In de jaren ’90 kocht niemand Chinese troep. En nog steeds niet als ze niet massaal ons IP zouden hebben gestolen.”

          Niet gestolen (het is geen windows licentie he?) het is gekocht. Ze hebben IP gekocht + merkenrecht. Maar by all means; als jij een bron hebt waarin staat dat China EV’s maakt middels gestolen IP en je denkt dan dat ze hier verkocht mogen worden dan vraag ik je om ons een bron te geven waarin staat dat hun EV tech is gestolen van ons. (het is eerder andersom trouwens, legacy merken hier die sloeberen bij chinese producenten om platformen en accu’s te mogen kopen)

          “En we worden in jouw droomwereld opgegeten door Vinfast (verkopen 2022 wereldwijd: 24000 auto’s) of Togg (808 auto’s verkocht in mei en juni samen). Yeah right.”

          Dat heb je goed gelezen, ik zei w-o-r-d-e-n- opgegeten.
          De huidige verkoopaantallen zijn irrelevant. Ik zei; ze moeten 1000% inzetten op EV’s ANDERS (-L-E-Z-E-N-) worden ze straks opgegeten door fabrikanten uit Vietnam (VinFast), Turkije (Togg), India (Tata en VinFast) of Amerika (Tesla).

          Je vind dat kennelijk nogal ridicuul omdat je deze fabrikanten nu nog klein vind? Ze zijn nu inderdaad nog klein. Maar als legacy hier in EU niet heel snel op EV’s inzet, gaan ze straks zeuren over de toegenomen concurrentie van VinFast, Togg en Tata, mark my words….

          “Alles in jouw argumentatie draait om het slechter laten lijken van “Legacy” en het groter maken van al het andere. Doe die oogkleppen eens af en kijk naar de werkelijke situatie.”

          Ja ik zeg waar het op staat, dat je dat niet leuk vind om te lezen blijkt uit je emotionele reactie.
          Feit blijft dat de lagacy automerken hier zeuren over concurrentie vanuit Tesla en China en ze nu hulp nodig hebben om het hoofd boven water te houden en anders omvallen. Iets wat niet had hoeven gebeuren als ze gewoon betere producten hadden gebouwd.

          • @ooooh heeft op 15 september 2023 geschreven:

            Idd wat wil zo’n gast nou? Hij zet alleen zichzelf voor aap…

          • Ooh, waar te beginnen.. heeft op 15 september 2023 geschreven:

            Elke ‘inhoudelijke’ post die je maakt staat weer vol met nog meer insinuaties, kromme redenaties en regelrechte leugens. Het is niet eens meer grappig. Wie denk je voor de gek te houden met deze onzin?

            Om niet alle onzin te hoeven fileren en alleen op je conclusie in te gaan: de Chinese autobedrijven bestaan alleen bij de gratie van oneindige subsidie vanuit de staat -exact de reden waarom Von der Leyen hier bezwaar tegen maakt- en alle Duitse autofabrikanten hebben hogere winsten per gebouwde auto dan Tesla -omdat deze dumpprijzen moeten hanteren om hun auto’s nog te kunnen verkopen-, waar je hier door verschillende mensen ook al meerdere keren op bent gewezen. Dit koppelen ze allemaal bovendien aan solide miljardenwinsten. Wat je zegt is dus gewoon niet waar. Dus waarom vertel je deze leugens? Wat denk je hiermee te bereiken?

          Reageer
        • Peter heeft op 14 september 2023 geschreven:

          Ouch dat is een pijnlijke manier om iemand met de neus op de feiten te drukken. Goed bezig ‘feiten en fabels’! Dat krijg je ook als je zo vooringenomen bent dat je er alles maar bij verzint om je gelijk te krijgen. Dat zo’n iemand dan ook nog tegen anderen durft te zeggen dat ze netjes en niet emotioneel moeten zijn. Wat een misplaatste arrogantie! Het zou bijna een Chinese politicus kunnen zijn die denken ook dat ze wereldheerser zijn en kunnen ook geen kritiek hebben.

          • Maarten heeft op 14 september 2023 geschreven:

            Hai Theo:
            zozo dat is een hele quote;

            Het perfecte subject van een totalitair regime is iemand voor wie het verschil tussen waar en onwaar niet meer bestaat.

            De quote suggereert dat er iets mis is met mij als persoon, dan vraag ik me af, waarom heb je het nu ineens over mijn persoon als we het hebben over autofabrikanten en politiek?

            Waarom ga je niet gewoon inhoudelijk de discussie aan? Ik zeg toch ook niet ineens iets onaardigs over iemand zijn persoon omdat ik denk dat wat ie verteld niet correct is in een reactie op een autowebsite?

            Of is het voor jou normaal dat je persoonlijk wordt als iemand iets zegt waar je het inhoudelijk niet mee eens bent? Volgens mij werkt dat niet zo in Nederland toch?

            Maar terugkomend op je quote, ik vind hem toch ergens wel relevant omdat ik sterk zie dat juist jullie sterk volhard en verenigd zijn in de haat tegen de CCP (China), EV’s en Tesla.. en daardoor zelf niet meer geven om de waarheid. De haat is zo groot dat jullie zwart wit denkers zijn geworden betreft dit onderwerp.. Immers; breng je (zoals ik gedaan heb) enige nuance aan in de opgewekte en uitgesproken haat tegen China, dan moet je volgens jullie wel PRO China zijn? (Zwart – wit)

            Het maakt jullie ook niets uit of iets waar of onwaar is (volgens je eigen quote), zelfs als ik iets zeg dat feitelijk waar is, wordt het genegeerd of verworpen als dat niet strookt met jullie uitgangspunt; “China bad, je moet China haten”.

            Het is simpel samen te vatten als :
            Haat je China niet, dan haten we jou en zullen we praten over wat er allemaal mis is met jou als persoon en jou bij verstek veroordelen of gelijk stellen met de vijand, “China”.. Het is trumpiaans en absurd.

            Het simpele feit is dat we in Nederland wonen en ik precies dezelfde rechten heb als jullie. Als ik iets vind wat jullie niet vinden dat is dat 100% oke in Nederland. Zo leven we hier en niet anders.

            We gaan dan eventueel de discussie aan maar we gaan elkaar niet persoonlijk aanvallen, in een hokje stoppen of op welke andere manier dan ook schofferen, ridiculiseren of gelijk stellen aan ‘de vijand’.

            Ik heb ook nergens gezegd dat ik pro CCP ben, dus leg me deze woorden niet in de mond. Het is triest.

            Gewoon zeggen dat je het er niet mee eens bent omdat jij andere inzichten hebt. Gewoon en simpel zonder gejengel over de persoon zelf. Zonder emoties of waarde oordelen, gewoon inhoudelijk blijven en als het even kan met bronnen om je claims wat body te geven. Gewoon normaal dus.

          • Theo heeft op 14 september 2023 geschreven:

            Ook zeer toepasselijk mbt de houding van mensen zoals Maarten; dit citaat van Hanna Arendt:
            The ideal subject of totalitarian rule is not the convinced Nazi or the convinced Communist, but people for whom the distinction between fact and fiction (i.e., the reality of experience) and the distinction between true and false (i.e., the standards of thought) no longer exist.

          • Dr. Freud heeft op 14 september 2023 geschreven:

            “Als je weinig zelfvertrouwen hebt, kan je niet om met kritiek en zal je onmiddellijk een defensieve houding aannemen. Meer zelfs, want je zal deze kritiek persoonlijk opvatten”

            Ik moest hier onmiddelijk aan denken bij het lezen van de tirade van ‘Maarten’, of hoe deze persoon ook echt heten mag.

          • Piotr Glocek heeft op 14 september 2023 geschreven:

            Mensen die doen alsof ze alles weten maar het gevaar van China niet zien zijn moeilijk serieus te nemen.

          Reageer
        Reageer
      • @maarten heeft op 14 september 2023 geschreven:

        Als jij wil blijven investeren in de (oorlogs-)economie van een land waar we al mee in digitale en economische oorlog zijn, dan moet je niet raar opkijken dat mensen daar een mening over hebben.

        Jij bent precies het voorbeeld waar Pedro hieronder naar verwijst.

        • Maikel P. heeft op 14 september 2023 geschreven:

          Vroeger noemden ze dat soort mensen nog bij hun naam: landverraders.

          • @maarten heeft op 15 september 2023 geschreven:

            Dus je gebruikt termen uit extreemrechtse kringen om mensen met een andere mening weg te zetten? Het is algemeen bekend dat extreem rechts gefinancierd wordt door landen die de stabiliteit in Westerse landen willen beschadigen, dus dat verklaart wel je ziekelijke drang om alles uit China te verdedigen. Dank je voor deze opheldering. Nu is het voor iedereen duidelijk wat je werkelijke motieven zijn.

          • Maarten heeft op 15 september 2023 geschreven:

            Nergens heb ik gezegd : Koop deze auto.
            Nergens heb ik gezegd : Ik ben voor de CCP.

            Het probleem met jullie is dat iedereen die niet 100% tegen is, voor jullie ineens voor China is. Er is geen middenweg.. Jullie zijn bizar gepolariseerd en onderdrukken alles wat niet 100% strookt met jullie opvattingen..

            Dat is letterlijk totalitair CCP gedrag.

            Het ridiculiseren en dehuminizen is de vervolgstap: Je ziet het al uitgevoerd door onze kansparel “Maikel P”;

            “Vroeger noemden ze dat soort mensen nog bij hun naam: landverraders.”

            Absoluut totalitair gedrag.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Karel heeft op 13 september 2023 geschreven:

    Dan is mevrouw Van der Leyen nog heel netjes. Ze had ook kunnen zeggen dat we dagelijks ontelbare keren aangevallen worden door Chinese hackers, dat China de Russische agressie steunt, dat China technologie in deze auto’s inzet om in EU landen te spioneren en dat mensen die kritisch op die dictators van de CCP zijn een enkeltje concentratiekamp krijgen.

    Dat lijken mij namelijk ook heel goede redenen om geen Chinese auto te willen kopen.

    • @Karel heeft op 13 september 2023 geschreven:

      Helemaal mee eens. Je moet je kapot schamen als je in 2023 nog steeds een Chinese auto koopt en eigenlijk ook als je een Chinese telefoon koopt.

      • Pedro Mendoza heeft op 13 september 2023 geschreven:

        Dat is zeker zo. Helaas zijn er ook nog van die mensen die doen alsof het allemaal niet uit maakt. Die doen waarschijnlijk ook alsof mensen niet ziek worden van roken en alsof Putin een sterke leider is waar we in Nederland een voorbeeld aan moeten nemen.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Heel goed heeft op 13 september 2023 geschreven:

    Dit is al lang en breed bekend. We moeten ver van China weg blijven.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear