Het merk MG had een paar jaar geleden door gunstige bijtellingsregels een heel aardige verkoopstart in Nederland. Maar sindsdien is er niet echt een Chinees automerk geweest dat hier lekker wist te verkopen. Nio ziet zichzelf als een volwaardige Audi-concurrent, maar wist dit jaar slechts 53 auto’s te slijten, tegenover de 7.400 van het Duitse merk. Directe Tesla-concurrent Xpeng blijft steken op 532 auto’s. Het populairste Chinese merk van dit moment is BYD – en dat heeft een belangrijke reden.

De BYD Atto 3 is volledig elektrisch en verkoopt ‘wel oké’ met 350 exemplaren. De normale Seal is een elektrische sedan en is goed voor 175 registraties. Maar er is één model dat ineens heel aardig verkoopt, en dat is de Seal U. Niet alleen is dat een SUV, maar hij heeft iets wat al zijn merkgenootjes niet hebben: een benzinemotor. Je kunt deze auto ook volledig elektrisch bestellen, maar de versie die zowel een elektromotor als een benzinemotor heeft, gaat in Nederland het hardst.

Chinese auto’s met een benzinemotor willen we wel

De BYD Seal U is tot en met juni dit jaar maar liefst 989 keer geregistreerd. Van alle exemplaren heeft 733 een benzinemotor. De Seal U kan 80 kilometer elektrisch rijden, waarna de benzinemotor bijspringt om de accu bij te laden. De verbrandingsmotor dient dus als generator en drijft de wielen in principe niet aan. In totaal is de auto goed voor meer dan 1.000 kilometer actieradius. En blijkbaar is dat wat de Nederlander toch nog altijd wil: veel actieradius en voor een niet al te hoge prijs.

De BYD Seal U is ook gewoon een goede deal

De Boost-versie staat in Nederland voor 39.490 euro in de prijslijst (37.900 euro in België). Dat is net zo duur als de goedkoopste Volkswagen Golf met en plug-in hybride aandrijflijn. Waar er bij de elektrische Seal U nog een soort ‘uitgeklede’ versie is met bijvoorbeeld een kleiner scherm, is dat bij de DM-i met range-extender niet het geval. Je krijgt bijvoorbeeld altijd twee telefoonlaadplateaus, een panoramadak, stoelverwarming en -ventilatie en een head-up display.

We reden er al eens mee en concludeerden toen dat het samenspel tussen de elektro- en verbrandingsmotor naadloos verloopt; je voelt of hoort het nauwelijks als de viercilinder aanslaat. Pas als je echt tempo wilt maken, klimt ie in de toeren, maar dat doet hij gevoelsmatig achter een dikke laag donzen kussens.

Je deint en drentelt over de weg en het stuur lijkt maar mild geïnteresseerd in communicatie met de voorwielen en vice versa. Overdreven snel is de BYD Seal U DM-i ook niet (in de Boost-uitvoering; voor een kleine 8 mille extra heb je de Design met vierwielaandrijving en 323 pk). Maar wie zegt dat elke familiecruiser sportauto’s eruit moet kunnen trekken?

Chinees automerkAantal registraties
BYD1.756
Lynk & Co1.395
MG1.282
Polestar1.177
Zeekr560
Xpeng532
Nio53
Hongqi23
Aiways19
Samengesteld door TopGear.nl

Lynk & Co gaat ook prima

Ook het Chinese Lynk & Co gaat nog prima in Nederland. Met 1.395 auto’s staat het op de tweede plaats van de Chinese merken. Als we Volvo tenminste niet meetellen, want dat is tegenwoordig ook heel Chinees. Ook hier geldt: slechts zo’n 80 van de verkochte exemplaren zijn helemaal elektrisch. De rest is een 01, die ook een benzinemotor aan boord heeft.

MG gaat niet heel slecht

Om nog even terug te komen op het begin van dit artikel: MG doet het nog altijd niet heel slecht in Nederland. Met 1.282 verkopen staat het op de derde plek van de Chinese merken. De verkooptopper is de MG ZS, met 433 registraties. Ook daar is de benzineversie het populairst: 269 exemplaren is een hybride, de rest is volledig elektrisch. Dus: blijkbaar willen Nederlanders best een Chinese auto, als je er maar wel ook benzine in kunt gooien.

40 reacties op “Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben”

  1. Elektrisch rijden is misschien leuk als je een groot dak vol met zonnepanelen hebt. Maar voor de CO² hoeven we dat niet te doen. Het wordt tijd dat dat narratief wordt doorgeprikt.

  2. Ik blijf lekker bij mijn twee liter mercedes diesel, betrouwbaar gaat heel lang mee, spaar aanschaf twee extra auto’s.
    Dat is pas milieu sparen omdat de diesel nog steeds in totaal ( productie en gebruik ),genomen de laagste Co2 uitstoot heeft.

  3. Vertegenwoordigers die 3jr geleden elektrisch gingen, ook door subsidies en voordelen, gaan nu massaal weer voor diesel. Er gaat niks boven een 6 cyl diesel automaat….schoner kan je t niet krijgen!!!!

    • De diesel euro 6 is echt hardstikke schoon.
      Maar word door de freaks als vies bestempeld.
      Ik rij electries nu met bedrijfsbus.
      Maar alle ervaringen meegenomen ,word de volgende auto geen E.
      Of het moet hybride zijn met een 2 liter diesel ,dan kom je tenminste ergens

  4. Simpele reden voor, veel bedrijven en leasemijs verbieden de keuze voor Chinese auto’s, en laat dat nu net de doelgroep zijn die elektrisch kiest of moet…

      • Wat een onzin. Dit is echt zo’n opmerking van iemand die een stoere petrolhead wil zijn, maar zelf in een 1.2 liter rijdt.

      • De diesel euro 6 is echt hardstikke schoon.
        Maar word door de freaks als vies bestempeld.
        Ik rij electries nu met bedrijfsbus.
        Maar alle ervaringen meegenomen ,word de volgende auto geen E.
        Of het moet hybride zijn met een 2 liter diesel ,dan kom je tenminste ergens

  5. Je zou maar in zo’n BYD zeehond abcd xyz rond moeten rijden. Dat is toch de lelijkste auto sinds de Ssangyong Rodius? Daarnaast kan je je niet meer in je buurt vertonen omdat al je buren weten dat jouw auto informatie over hen en de buurt naar de Chinese overheid stuurt.

      • De Byd Seal heeft de techniek van de vroegere Opel Ampera/Chevrolet Volt.
        Ik heb daar zelf met veel plezier in gereden. Reed altijd electrisch met een benzinemotor uit een Opel Corsa die als generator dienst deed. Ze noemen dat een RangeExtender.

      • Mensen die dit ontkennen, zijn bijzonder naïef of hebben een motief om China te verdedigen. Ik weet niet wat erger is.

        Er zijn talloze onderzoeken geweest waar uit geblijken is dat allerlei apparaten informatie sturen naar overheidsservers in China. Van airfryers (lees artikel in The Guardian hierover, enorm verhelderend), via telefoons (dus GEEN Oppo, Xiaomi of ander Chinees merk kopen) tot aan auto’s.

        Dit zijn feiten die inmiddels zo algemeen bekend zijn, dat je je afvraagt hoe mensen dit nog kunnen ontkennen.

    • Ik heb sinds 6 maanden zo’n ‘zeehond’ erbij. Af-fabriek China €23K. Zelf rij ik Audi A8 /€130K. Die BYD is beter qua prijs/kwaliteit. 500 km rijbereik op volle accu. Interieur/exterieur prima afgewerkt. Echt niets mis mee.

        • Toch maar even meedoen aan dit loopgraaf tot loopgraaf besprek. Rijd nu ruim 2 jaar in een BYD Atto 3 omdat(gelukkig) VW toen niet kon leveren. Geweldige auto alles erop en eraan in na bijna 50.000 km nog geen 300 euro armer aan servicekosten. Vul bij met dynamisch tarief gemiddeld ruim beneden de 20ct/kw dus 10 euro voor 400km(zomer) of 340(winter) Prima als Xi tijd heeft om mee te kijken is hij daar druk mee i.p.v ander kattekwaad. Voel mij daar eerlijk gezegd beter bij dan bij het koppel Trump/Musk

          • Doe je ogen maar dicht voor miljoenen mensen die ze in concentratiekampen gestopt hebben, ongeëvenaarde diefstal van industriële geheimen en meer digitale aanvallen op Westerse landen dan alle andere landen samen.

            Het is ook dezelfde techniek die de Chinese auto’s hebben als wat de Chinezen voor de legervoertuigen die zij massaal aan Rusland leveren voor de oorlog in Oekraïne. Over loopgraven gesproken. Dus daar geef je indirect ook steun aan.

            Duidelijk een gevalletje kattekwaad waar je je wel goed bij kan voelen. Als je echt geen enkel moreel besef hebt, tenminste.

    • De camera’s afplakken misschien, en de simkaart eruit halen? Anders zou ik het ook niet erop wagen, plus dat je steeds meer bedrijfsterreinen niet op komt met een chinese auto.

      Gek ook, ooit met de Mercedes A klasse was de wereld te klein toen die de elandproef niet haalde. Deze Seal ook niet, maar dat is blijkbaar niet genoeg nieuws meer.

  6. Zolang er zo’n hoge bpm of invoerbelasting en de autodealer de prijzen opdrijven van Electronic of hybride auto zal de regering met hun milieu plannen ook niet de doelstellingen halen. Mensen willen best een nieuwe auto kopen maar schikken toch van de oplopende prijskaartjes die van 40 tot 80 duizend oplopen voor een middenklasse auto.

Laat een antwoord achter aan Meys Rigo Reactie annuleren

(verplicht)