Toyota liep al 25 jaar geleden voorop (samen met Honda) op het gebied van hybrides. Maar het overschakelen van semi-elektrische auto’s naar volledig elektrische auto’s is vooralsnog niet helemaal gelukt. Toyota was op z’n zachtst gezegd modieus te laat met zijn eerste elektrische auto. En al die extra ontwikkelingstijd heeft geen vruchten afgeworpen. En nu geeft zelfs de baas van Toyota toe dat de elektrische auto van het merk eigenlijk niet goed genoeg is.

Het gaat in dit specifieke geval om de Toyota bZ4x. In principe zou dat een succes moeten zijn in Europa. Toyota is een populair merk, crossovers van dit formaat zijn niet aan te slepen en er worden voldoende elektrische auto’s verkocht. Toch bleef de Toyota bZ4x in Nederland steken op 1.030 exemplaren afgelopen jaar. De iets luxere doch technisch identieke Lexus RZ verkocht nauwelijks: slechts 71 exemplaren. Dan is er nog de Subaru Solterra, waarvan er slechts 15 op kenteken werden gezet vorig jaar.

Waarom vind Toyota’s de bZ4x niet goed genoeg?

Ook op andere delen van de wereld verkoopt de elektrische Toyota niet extreem goed. In een interview met Insideevs onderkent Tetsuo Ogawa – de CEO van Toyota USA – wat er mis is met de auto’s. ‘Ja, we hebben wat kritiek gekregen en we zijn ons bewust van de feedback’. Nu is dat een politiek correct antwoord dat CEO’s wel vaker geven. Ze spreken de journalist in kwestie niet tegen, maar gaan hun eigen product ook niet afvallen.

Elektrische Toyota BZ4X

Des te opmerkelijker is dat Meneer Ogawa wel gewoon de spreekwoordelijke vinger op de eveneens spreekwoordelijke zere plek legt. Want hij erkent waar het fout gaat met de Toyota bZ4x, Lexus RZ en Subaru Solterra: ‘De auto’s zijn bijvoorbeeld te duur. Of het rijbereik is te klein‘. Uiteraard probeert Toyota feedback te krijgen van zijn klanten: ‘Dat soort geluiden zijn bekend. We zullen dus doorgaan met het maken van verbeteringen op basis van de klachten die we horen.’

Enorme concurrentie

Een bijkomend probleem is dat de concurrentie op dit moment moordend is. De Toyota bZ4x kost in Nederland 45.995 euro. Dat betekent dat de auto het moet opnemen tegen de Tesla Model Y, Skoda Enyaq en Hyundai Ioniq 5. Die zijn doorgaans iets sneller, goedkoper en komen verder op een lading. Toyota heeft begin vorig jaar 4.000 euro van de prijs afgehaald, zo kwam die in aanmerking voor de SEPP-regeling. Dat heeft dus wel degelijk iets geholpen.

Lees ook: Grootste autofabrikant ter wereld: ‘We zijn niet anti-EV, we zijn gewoon realistisch’

Toyota is overigens wel aan het broeden op een complete elektrische modellijn. Deze moeten gebruik gaan maken van solid-stateaccu’s. Deze zijn lichter en hebben een grotere energiedichtheid: dat betekent dat je verder komt op een volle lading. Daarnaast behoort Toyota tot de weinige fabrikanten die nog actief inzetten op waterstofauto’s. Dat wil al helemaal niet vlotten: van de Mirai waterstofauto werden er precies nul verkocht in Nederland in 2024.

Reacties

  • Adje heeft op 9 januari 2025 geschreven:

    Nu elektrisch kopen is zeker weten dat de auto over 3 jaar niks waard is als de solid state accus komen. Nog steeds is elektrisch rijden milieutechnisch waardeloos.

    Wil je echte vooruitgang ga rijden op perslucht! Is allang mogelijk, maar wordt tegengewerkt.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)